Zijn er ook minder snelle kindjes....

A

Anoniem

Guest
....hier op het forum?

Hoi mama's,

Ik lees allemaal verhalen van kindjes die al heel veel kunnen. Er kunnen er al veel lopen of stapjes zetten. Nynke is een september kindje, dus dat scheelt, maar toch is ze wat later in de grove motoriek. Ze gaat "pas" zelf zitten sinds ze 11 maanden is, staan doet ze pas sinds een week of 2/3 (en echt nog niet stevig) en kruipen heeft ze ook pas net uitgevonden (voorheen tijgerde ze door het huis heen). Ik heb het gevoel dat die kindjes van jullie allemaal zo snel zijn?!?!?

Ze doet wel heel veel andere dingen natuurlijk, ze gaat echt zitten lezen, kletst de oren van je kop, "danst" op de maat van de muziek, doet alles na etc. Maar dat zijn niet zulke "tastbare" dingen als lopen. Het is ook helemaal niet erg, maar soms heb ik het idee dat ze de enige is die wat langzamer is in de grove motoriek. Of zijn er meer kindjes die dit hebben??!?!

Er zijn in mijn omgeving veel kindjes die snel zijn in ontwikkeling, daarom valt het mij misschien zo op...

Zo, dat was ff mijn verhaaltje.

Groetjes,
Patty mv Nynke (sinds 3 dagen 1 jaar!)

Maak je niet druk hoor. Kian is wat betreft grove motoriek iets verder, maar hij kletst weer wat minder. Echt dingen nadoen doet ie nog niet. Sinds kort gaat ie meeklappen als jij klapt, mee schudden als jij schudt, hiephiep...hoeraaa!, maar dingen als tong uitsteken enzo, nee hoor.
Jouw kindje zal waarschijnlijk over een maand of wat als eerste 'woordje' een volledige volzin uitspreken! Ieder kind ontwikkelt anders!

Liefs Nelleke

Hoi,
Ik vind het nog wel meevallen hoor met wat je schrijft. Ik kan me voorstellen dat je dat denkt als je andere verhalen leest. Ieder kind heeft zo z'n eigen manier van ontwikkelen en ze kunnen niet alles tegelijk leren. Waarschijnlijk is jou kind bijvoorbeeld veel verder in haar begrip en spraak. En dan komt er weer een periode dat ze haar motoriek weer even verder ontwikkelt. Je hebt ook periodes dat ze bijna niets lijken te leren, maar dan opeens een aantal nieuwe dingen erbij kunnen. Alsof ze het even een plaatsje moeten geven. Er zijn kinderen die lopen voor de eerste verjaardag, maar laat leren praten en er zijn kinderen die al heel vroegen leren praten en laat leren lopen. Dus maak je maar niet druk en geniet ervan. Het gaat toch al zo snel...
Groetjes Amber mv Britt.

Hoi Patty,

Ik val hier soms van m'n stoel als ik lees wat al die kindjes al kunnen.
Gelukkig is Finn de tweede, anders was ik helemaal onzeker geworden.

Finn kon al heel snel zelf gaan zitten, maar echt kruipen doet ie nog steeds niet. Hij slingert als een soort slang op z'n zijtje de hele kamer door. Hij trekt zich nu sinds een poosje wel aan dingen op maar eingelijk alleen nog maar in de box. Daar buiten doet ie dat maar af en toe. Lopen aan twee handen gaat nu steeds een beetje beter. Als ik 'm vergelijk met z'n neefje die drie maanden jonger is is ie een echte luilak.

Ach, de één is wat sneller dan de ander. Wees maar blij. Ik moet er nou echt nog niet aan denk dat Finn kan lopen en zo overal bij kan komen. Hij is toch al zo nieuwsgierig als wat... dan is echt niks veilig meer voor 'm.

Liefs,

Tessie

Hoi Patty,

Als ik lees wat jou dochter allemaal kan, dan vind ik dat al veel hoor!
Hier hebben we namelijk nog een 'niet zo snel kindje'.
Wieteke kan rollen en sinds vandaag 'billenschuiven'. Maar ze kan dus niet zelfstandig gaan zitten, kruipen, lopen etc.
En Wieteke wordt a.s. zaterdag 1 jaar! Dus die doet het ook allemaal op haar gemakje. Soms kan ik best jaloers zijn op moeders die kindjes hebben die het tenminste allemaal volgens het boekje doen. Krijg je tenminste ook niet zoveel commentaar van anderen. Maar ik heb me er ondertussen bij neergelegd. Wieteke is nu eenmaal zo en ik vind het al een hele verademing dat ze zichzelf kan verplaatsen door billenschuiven. En ach....dat lopen komt vast ook nog wel eens.

Dus maak je vooral niet ongerust. Er zijn kinderen die het nóg langzamer aan doen.

Groetjes
Geeske & Wieteke (15-09-2006)

Hoi,

Maak je niet ongerust hoor, Skip kon met 1 jaar hetzelfde als wat jou kindje nu kan (hij is van 22 juli).
Onthou dat kinderen gemiddeld met 15 maanden lopen, gemiddeld he. Soms hoor je wel eens dat een kind met 11 maanden loopt..... maar lopen kunnen ze nog hun heeeele leven. Ze moeten nog zoveel, laat ze lekker doen waar ze aan toe zijn.
En precies zoals jij het beschrijft, kletst Skip ook de oren van je hoofd, hij doet ALLES na, tot aan de richtingaanwijzer in de auto hahaha, klikklak, klikklak......
Dus hij is veel meer bezig met andere dingen. Hij loopt ook nog niet los, hij wandelt mee aan je hand, maar ook niet al te ver..... dan kruipt ie.
Succes, maar maak je vooral niet druk, is echt niet nodig hoor.

Groetjes, Noortje

Ivar trekt zich nog niet op, staat niet, en aan de handjes lopen?? dat gaat vast nog wel even duren!!

hij komt wel overal waar hij zijn wil met tijgeren, weet wel dat ie zijn buik van de grond kan tillen maar echt kruipen ook niet hoor

Hij kletst inderdaad heel veel en is erg geinteresseerd in boekjes, doet kiekeboe, wijst, hoera etc etc

Ik wacht het dus ook maar even rustig af...

Groetjes Jenneke

Terug
Bovenaan