Zijn het driftbuien? Of toch iets anders?

Hoi,

Stijn is 16 maanden en heeft sinds een week of twee zonder echt aanwijsbare redenen aanvallen van hysterie. Het lijkt in het begin op een driftbui, maar na een tijdje  wordt hij  steeds erger overstuur. Hij gooit zijn lichaam alle kanten op, wil niet dat je hem aanraakt en kruipt weg in een hoekje waar hij gaat zitten krijsen tot hij er zowat in stikt. Zijn hele lichaam spant hij aan en hij wordt vuurrood en bezweet. Het gebeurt niet iedere dag (de afgelopen twee weken 4 keer) en meestal s'avonds als hij moe is. Ik vind het vreselijk om te zien.

Vanavond had hij weer zo'n bui. Deze keer duurde het meer dan  een half uur. We moesten net aan tafel, maar dat had natuurlijk helemaal geen zin. We hebben hem, na vanalles geprobeerd te hebben om hem rustig te krijgen,  uiteindelijk maar in zijn bedje gezet. Na een tijdje was hij iets rustiger geworden en heb ik hem een papfles gegeven en getroost. Toen was alles weer goed.

Hebben jullie kinderen dit ook? Is dit weer een fase? Hebben jullie enig idee hoe ik hem weer rustig kan krijgen?

Gr
Lies
 
Hoi,
Quinten is nu bijna 20 maand en hij heeft al een paar maanden last van die driftbuien.
Volgens ons is het onmacht. Hij kan nog niet praten en wil van alles....
Wij doen een paar dingen.
Eerst gaan we hem afleiden. Je ziet zo'n bui meestal wel aankomen en dan wil dat
nog weleens helpen.
Of we halen hem uit de situatie. Dus als hij in de kamer is nemen we hem bijv mee
naar de keuken en gaan hem daar afleiden. Werkt ook goed.
Als we het idee hebben dat hij gewoon aan het dreinen is dan negeren we het en dan
is hij het na een min of 10 ook wel weer zat en is het over.
Quinten slaat dan ook. Dan pakken wij zijn armpje vast en zeggen dat het niet mag.
Dat helpt op dat moment wel maar hij doet het zo weer.
Dus de gouden tip heb ik niet voor je. Was het maar waar....
Maar misschien heb je  hier toch wat aan. In het begin weet je gewoon niet wat je
overkomt. Nu zijn we er al bijna aan gewend dat het gebeurt.
Succes ermee en vooral rustig blijven (ook met de stem) wat er ook gebeurt.
Groetjes Melanie
 
hallo,
mijn zoontje is pas acht maanden en heeft er geen last van (nog), wat ik zou proberen is om hem te leren dat als hij zich boos voelt zich af te laten reageren op een bepaalde plek (niet afgezonderd) stampen, gillen het mag dan allemaal en als hij zich daar goed bij gaat voelen en hij word rustiger belonen met een compliment van "zo dat luchte op goed gedaan "daarna weer over gaan op de orde van de dag. ik weet dat sommige kinderen het nodig hebben om zich even te laten gaan je kan dat ook samen doen had het gezien bij de nanny

groet, claudia
 
Terug
Bovenaan