Zijn jullie ook opeens zoveel gegroeit? (zwangerschapssuiker?)

A

Anoniem

Guest
Hallo,

Beetje raar misschien, maar ik ben de afgelopen week zo enorm gegroeit (mijn buik dus). Echt niet normaal. Ik dacht eerst dat het aan mezelf lag en dat het waarschijnlijk wel mee viel omdat ik in mijn vorige zwangerschap ook het gevoel had dat ik opeens erg gegroeit was, maar nu zei ik er niks over.
Maar toen allemaal andere mensen zeiden dat ik zo enorm gegroeit was afgelopen week vond ik dat wel opmerkelijk.
En dat terwijl ik net zoveel gewerkt heb als anders en daarnaast ook nog flink aan het klussen ben geweest, dus het is niet zo dat ik wat extra rust had waardoor de beeb even flink kon groeien. Eerder het tegenovergestelde!

Wel heb ik de afgelopen week een aantal keer last gehad van plotselinge zweetuitbraken tezamen met duizelig en trillerig zijn. Zou het zwangerschapssuiker kunnen zijn? Of is dat raar?

Wie heeft er ervaring?

Liefs Wanda

Ik heb geen idee of jouw klachten symptomen zijn van zwangerschapssuiker. Daar kan jouw vk of gyn antwoord op geven.

Het groeien van je buik kan wel door de zwangerschapsduur komen.

Bij mijn eerste had ik dat vanaf 20 weken, toen zag je mijn buik per week groeien. Daarvoor zag je nog niet heel veel.

Nu weet ik niet of dat weer zo is, maar mijn buik is nu al veel dikker dan toen ik bijna 20 weken was met mijn eerste. Ik lijk nu wel al 6 maanden zwanger.

Dus die snelle groei hoort wel een beetje bij de zwangerschapsduur heb ik het idee.

gr mama van MD

Hoi Wanda,

ik ben in 1,5 week tijd van een klein buikje naar een giga buik gegaan. Had eerst nog elders op het forum gereageerd op het onderwerp "waar blijft de buik" en in eens kon ik mijn normale broeken niet meer aan. En nu ik positie kleding draag lijkt het helemaal alsof ik een giga buik heb. Een mevrouw in de winkel dacht dat ik bijna uitgerekend was. Ik ben vandaag 19 weken! Zag vandaag een collega die 34 weken zwanger is en haar buik is kleiner dan die van mij. iedereen begint nu ook te vragen of ik wel zeker weet dat het 1 kindje is. Ga zelf ook twijfelen. Verder heb ik wel veel dorst. Heb ook aan zwangerschapssuiker gedacht. Moet over twee weken naar VK en dan maar even bespreken en evt. bloed laten prikken.Dit is trouwens mijn 2e zwangerschap en dan groeit je buik wel sneller zeggen ze. Als je het niet vertrouwd zou ik de VK bellen en kijken of je bloed kunt laten prikken om op suiker te controleren.

Groetjes Sabine

Hoi Wan,

Volgens mij is het normaal dat je buik nu erg snel groeit. Ik ben ook zwanger van de tweede en dan gaat het sowieso sneller dan bij de eerste. Mij wordt door patienten gevraagd wanneer ik stop met werken. Iedereen is verbaasd als ik zeg dat ik nog een paar maandjes moet.
Ik heb in mijn vorige zwangerschap suiker gehad. Dat bleek bij een routine bloedonderzoek. Ik heb overgewicht en dan heb je meer kans op suiker. Ik heb nu ook weer 50-80% kans om het te krijgen. Daarom ben ik nu onder begeleiding van de gyn. Suiker kan pas gaan opspelen vanaf week 23, dan maakt je placenta antistoffen tegen insuline. Dus eerder hoef je je geen zorgen te maken. Ik heb zelf een suiker apparaatje (ben arts, toch handig soms) en prik eens in de paar weken een dagcurve. Vorige week was de laatste keer en die was goed. Heb wel veel dorst, maar begin ook vocht vast te houden nu dus dat zal daar wel door komen. Deze week heb ik in het ziekenhuis een uitgebreider onderzoek en ik heb goed hoop dat die goed zal zijn!
Dat trillerige/duizelige heb ik trouwens ook maar komt in mijn geval door een lage bloeddruk en laag Hb.

Groetjes,
RV

Ook ik ben in 1x van geen buik naar een buikje gegaan!
Nou moet ik zeggen dat ik het in positiekleding ook veel duidelijker zie dan als ik mijn gewone spijkerbroek aan heb.
Ik pas alles nog, maar vind positiekleding nu wel lekkerder zitten.
Volgens mij is het ook normaal dat dat rond deze tijd gebeurt, maar als je je zorgen maakt gewoon de vk bellen, die kan je vast geruststellen.

Liefs

Hoi,

Ben zwanger van de eerste en krijg van sommigen in de omgeving (collega's en vrienden) af en toe ook de vraag of ik zeker weet dat het er maar 1 is. Ben nu bijna 23 weken en op de 20 weken echo die ik laatst had was er echt maar 1 te zien. VK zegt dat ik veel water heb. daardoor ben ik iets groter.

Collegaatje van me was met 34 weken net of ze een halve  voetbal in had geslikt, maar die had  echt super strakke buikspieren van enorm veel trainen en droeg naar binnen, dus dat zag je niet zo aan de buitenkant. Mijn buikspieren zijn niet enorm getraind, maar ook niet slap, en ik draag naar buiten en naar voren, dus dat zie je veel sneller.  Ik had een "buikgroei-spurt" tussen week 17 en week 18 (ging van 98 naar 105 cm omvang). Maar je kon t al zien vanaf week 15 hoor. Mijn buikomvang is nu 109 cm op breedste punt en groeit elke week.

Bedenk ook dat  t tussen  zwangeren  enorm kan verschillen. Als het je 2e is zal het ook kunnen dat je daardoor eerder een buikie hebt. Maar t hangt ook af van of je veel of weinig water hebt, of je rondom of vooruit draagt, naar binnen of naar buiten.

Geen zorgen, zolang je buikie groeit is het alleen maar een goed teken toch?? groeit de kleine ook...

Groetjes en sterkte!

Esther

Hallo,

ik ben nu 21 w zwanger van ons 1e kindje...
toen ik wist dat ik zwanger was kon ik al heel snel geen normale broeken meer aan dat deed pijn (mijn buik begint al heel laag)) dus heb ik direct wat zwanger schaps broeken gehkocht.... maar toen bleef mijn buik (onderbuik) heel lang op dezelfde groote niet echt dik dus.
heel veel mensen, vrienden,bekenden, familie, verwonderden zich erover dat ik al 5 mnd zwanger was.
Nu ben ik  8 dagen op vakantie geweest en zoopeens is ie er in 1 week tijd giga gegroeid... echt wonderlijk.Nog niet   heel dik, maar jekunt nu wel echt zien dat ik zwanger ben... gelukkig.
Iedere keer alsmijn buik groeit krijg ik rare buikpijn... zal wel zijn van de banden die oprekken ofzo...

liefs anna

Terug
Bovenaan