Zijn zin hebben....

A

Anoniem

Guest
Hallo,
Mijn zoontje (18 maanden) wil voortaan overal zijn zin in hebben.
En ik vind het moeilijk om nee te zeggen, omdat hij dan echt te keer kan gaan.
Zo krijgt hij soms drinken en dan wil hij ander drinken of in een andere beker. Owe als dat niet gebeurt dan drinkt hij het niet en soms ligt het dan op de grond.
Als hij wat wil (snoep, tomaat, appel, maakt niet uit) krijgt hij vaak zijn zin. Zeker bij gezonde dingen zie ik dan het probleem niet echt.
Maar ook wil hij dat ik hem in bed leg. Mee in bad ga en dat soort dingen.
Soms heb ik daar geen zin in (leuke film op tv of moet ik weg) en dan zet hij het op het krijsen en blijft hij doorgaan totdat hij er bij in slaap valt. Maar dan is het vaak alweer bedtijd voor ons!
Ook s'nachts wil hij voortaan dat ik een fles maak voor hem (sja 1 keertje gedaan en dan blijft het aan de gang!)
Maar ook zijn speen krijg ik niet meer uit zijn mond als hij klaar is met slapen.....
Ik ben nu zwanger en krijg er af en toe echt het heen en weer van als hij dan echt gaat huilen.... Dus geef ik zijn zin maar.

Heeft iemand tips, want wil dit eigenlijk helemaal niet!

Groetjes Loes

Hoi Loes,

Dat wat je beschrijft moet soms erg lastig en zwaar zijn zeg.
Maar je ventje zijn zin geven omdat hij het anders op een gillen/huilen/krijsen enz zet zou ik niet doen.
Op deze leeftijd leg je de basis van normen & waarden, regels enz.
Het is ook de leeftijd dat kinderen (de een wat sneller dan de anders) in de peuter puberteit komt.
Bekijk samen met je partner wat jullie grenzen zijn, en houd je daar zoveel mogelijk aan.
Kinderen hebben zo snel door wanneer je er vanaf wijkt omdat je niet wil dat ze gaan huilen enz.
Jij bent de ouder en jij bepaalt hoe en wat.Je kunt natuurlijk wel wanneer je drinken voor hem gaat pakken met hem overleggen uit welke beker en wat voor drinken. Laat hem uit niet meer dan 2 variantie kiezen. Zo betrek je hem er toch bij.
Probeer je momenten samen met hem op de dag te pakken lekker samen spelen zodat hij zich betrokken voelt.
Maar stel je grenzen want als je het nu niet doet dan heb je later een mannetje wat zich niet weet te gedragen!!!
Het is ff doorbijten maar de moeite waard!!!

Sucses groetjes Louise

hoi

jullie ventje is jullie zeker aan het uit proberen,probeer hier conseqent in te zijn,ik heb ene dochter van bijna 3   die dit ook zeker heeft gehad recent nog een periode,idd als ze dr zin niet kreeg of iets anders willen ,dat ze zo tekeer ging,het is moeilijk hoor en zeker als je zelf zon dag heb van bah ,maar wat ik deed was.haar geven als   ze ergens om vroeg bv drinken,en ze zei dan van nee andere,zette ik de beker gewoon op het aanrecht en ging gewoon op de bank zitten te negeren,geloof me op een gegeven moment weten ze van he het werkt niet.is wel kwestie van volhouden,dus als je nu niet wilt dat hij snoept ,dan zeg je gewoon duidelijk nee en verder geen aandacht aan besteden,wat ik nu ook doe bij mijn dochter als ze om drinken of zo vraagt dan zeg ik gewoon bv taksi of wicky,en als ze wat anders op noemt ,zeg ik nee taksi of wicky kan je kiezen anders niet.en als ze echt boos blijft doen mag ze even in de hoek afkoelen,Geloof me er komen nog meer van die periodes aan dus probeer zo conseqent mogelijk te zijn en negeer dat gedrag.succes ermee gr wendy

Ik ken dat eigenlijk niet dat Jarno z'n zin moet hebben. Hij heeft niets te willen. Als hij vraagt om drinken dan zeg ik gewoon, ranja of iets anders. Ranja... ok dan krijgt hij dat. Als hij moeilijk gaat doen ga ik hem ook negeren en dan pakt hij het vanzelf wel.

Niet dat ik streng of bruut ben maar ik hou wel graag de touwtjes in handen. Ik waarschuw 3x....dan vraag ik aan hem of ik hem bij z'n arm moet pakken....ja dan is het wel duidelijk voor hem dat ik het niet met de situatie eens ben en hij dient gewoon te luisteren. Ook helpt bij ons het tot 3 tellen en hem dan inderdaad ( woord bij daad voegen ) bij z'n arm pakken. Tuurlijk ransel ik em niet af maar ik vind dat ze inderdaad nu op een leeftijd zijn dat als je je constant ja zegt, het er niet beter op word.

Bij ons gelden regels en 18 mnd oud of niet.

Voorbeeld: Op een doordeweekse dag...meneertje trek de koelkast open en WIL een pakje chocomelk. In de weekeinden mag dat...doordeweeks krijgt hij verschillende smaakjes optimel en geen chocomelk. Brullen...helemaal boos. Dus toen moest zijn pakjeshouder ( anti smeer en knijp ding ) d'r maar aan geloven...en hij gooit dat ding toch zo loei hard op de plavuizenvloer...ja kaduuk natuurlijk. Nou dan kan hij ook de gevolgen krijgen. Bij de arm, op de bank en zitten blijven. 10x eraf, gewoon 10x d'r weer op. Maar dat hij door had wat hij gedaan had. Bij ons word niet met dingen gegooid en al HELEMAAL niet op deze manier. MAMA BOOS, mama koes (kus), mama lief.

Kijk dat willen we horen. En dan bied ik ook m'n excuses aan, en knuffel hem  tot en met,  maar hij mag best weten wie de baas is.

Groetjes Ilona

Hoi Loes,

Ik zou wel duidelijk je grens aan geven, als hij nu steeds zijn zin krijgt, wordt het alleen maar erger..

het zal even moeilijk zijn en een pittige tijd worden, maar wanneer bij jou de hele week nee  gewoon nee is dan gaat hij daar wel in mee hoor.. de eerste tijd misschien brullen, huilen etc maar daar heb je later alleen maar profijt van.

fleur wil ook graag haar zin, maar krijgt die niet hoor, dan loopt ze volgend jaar helemaal over me heen (zie het met het buurmeisje van net 4, dat wil je echt niet hoor!) bij onze zoon van 4.5 was nee ook nee, en dat is duidelijk, en ze hebben liever regels dan dat alles maar mag om de lieve vrede te bewaren.

Fleur krijgt tegenwoordig ook straf, moet ze op de deurmat zitten, en de eerste keer was het brullen, maar nu blijft ze rustig zitten tot ik weer bij haar kom, en zegt dat solly kus

Terug
Bovenaan