Zikavirus, tijgermug Zuid-Frankrijk

Hoi allemaal,

Ik las op internet dat in Zuid-Frankrijk (bij Nice, Marseilles enzo) de tijgermug er is. Er staat op de site dat bepaalde muggen daar dengue, zika enzo kunnen overdragen. Wie is onlangs in Zuid-Frankrijk geweest of gaat er binnenkort naar toe? En hoe ga jij ermee om?

Groetjes a
 
Ha! Geen ervaring in zuid Frankrijk, maar wel een paar jaar in de tropen (waar Zika, Dengue en Gele Koorts voorkwamen) gewoond terwijl ik zwanger was. Mijn verloskundige daar zei dat ik me er vooral niet druk over moest maken: de paar vrouwen die hij in zijn carrière behandeld had, die Zika bleken te hebben, kregen allemaal gezonde kinderen. Als er veel muggen waren (regenseizoen) gebruikte ik wel DEET, maar verder deed ik er niks mee.
 
Via RIVM wordt je naar https://www.lcr.nl/Via-muggen-en-insecten/#Zika geleidt waar dit op staat:

Waar komt zikakoorts voor?
Zikakoorts komt voor in (sub)tropische gebieden. Het virus komt al langer voor in Afrika en Zuidoost-Azië. In 2015 heeft het zikavirus zich naar Zuid- en Midden Amerika verspreid en dit heeft toen voor grote uitbraken gezorgd. Inmiddels zijn de grootste uitbraken weer voorbij en is het virus nog wel aanwezig, maar in veel mindere mate.
 
Terug
Bovenaan