Zindelijk 18 maanden

<p>Dag allemaal, </p><p>Onze zoon van 18 maanden is volgens mij wel klaar voor om zindelijk te worden. We gaan dus een poging wagen. Samen met de kdv waar hij 3 dagen p w naar toe gaat. Zijn er meer ouders die dit doen of gedaan hebben? Ik ben opzoek naar tips en trics. <br />Alvast bedankt! </p><p>Ik weet dat we er zogenaamd vroeg bij zijn maar hier geloof ik niet in.  Ben alleen opzoek naar tips en trics dus. </p>
 
Misschien kun je het boekje "zindelijk worden is kinderspel" aanschaffen. Zij geven ook aan dat een kind met 18 maanden zindelijk kan zijn, dus als jij denkt dat je kindje er klaar voor is, is dat helemaal niet gek! 
In het boek ga je in stappen te werk:
- wennen aan het potje, zonder dat er iets "moet". Dus in blote kont erop zetten, op mogelijk succesvolle momenten (na slapen, na eten/drinken) en dan iets superleuks doen, een speciaal boek waar je samen uit leest bijvoorbeeld.
- hoe meer successen, hoe meer je het extraatje afbouwt. In het begin zit je kindje misschien wel een kwartier op het potje voordat er iets gebeurt, naderhand leren ze steeds meer wat de bedoeling is en zullen attributen vanzelf minder nodig zijn.
Sommige kinderen moeten geprezen worden, andere kinderen willen er niet teveel van weten, dus aftasten wat jouw kindje nodig heeft.
En op het potje zitten is al het succes op zich, vooral geen nadruk leggen op dat er geplast/gepoept moet worden. Dus als je kindje het na een x-aantal minuten zat is, dan is dat alsnog een succes, want je kindje heeft het zo lang vol gehouden.
 
Ik heb bovengenoemde boek, zindelijk maken is kinderspel, gebruikt. Ben vanaf 9 maanden begonnen met regelmatig op het potje. Vanaf 14 maanden was mijn dochter thuis zindelijk, vanaf 19 maanden ook op de opvang. 


Ik kan dat boek dus van harte aanraden. Focus in het begin vooral op successen en verwacht niet meteen dat je de luiers weg kunt laten. Ieder plasje of poep op het potje is mooi, dat wordt later vanzelf meer!
 
Ik heb het boek ook aangeschaft en zijn met 14 maanden begonnen. Er werden al snel poepjes en plasjes op het potje gedaan. Ik ben er nu nog niet regelmatig mee bezig maar gewoon af en toe even op het potje zetten om haar te laten wennen en ze vind het leuk op het potje. Ik wil er met 17 maanden serieus mee aan de slag gaan. Ik ben er ook van overtuigd dat ze rond deze leeftijd zindelijk kunnen worden.
Veel succes
 
Terug
Bovenaan