Zindelijk en nu toch weer broekplassen

Hoi allemaal,

Wie weet raad?

Mijn zoontje wordt in september 3 en is nu sinds een maandje of 2 zindelijk (overdag). Toen we begonnen zijn hebben we het eerst enkele weken spelenderwijs gedaan door het potje in de buurt te zetten en hem zelf erop te laten gaan zitten met kleding aan etc. Toen hij daar eenmaal aan gewend was zijn we echt van start gegaan. Op een vrijdagochtend de luier uitgedaan en niet meer aan gedaan. Na 3 dagen had hij geen ongelukjes meer (alleen poepen deed hij nog niet op het potje/wc) en had alleen tijdens het dutje en slapen 's nachts zijn luier aan. Na ongeveer 1 week poepte hij ook op de wc.

Vanaf dat moment konden we ook overal met hem heen en ging hij overal op de wc, bij familie, vrienden maar ook op "vreemde plekken" zoals restaurants en winkels etc. Hij was gewoon echt zindelijk. Werd ook na zijn dutje 's middags steeds vaker droog wakker en ging dan meteen plassen als zijn luierbroekje uitging.

Sinds een week gaat het echter mis. Hij plast weer geregeld in zijn broek. Soms tijdens het spelen, maar soms ook soort van bewust heb ik het idee. Dan stopt hij tijdens het rennen/lopen, hurkt een beetje en plast. Het loopt dan langs zijn benen. hij stopt dan ook niet zodra hij het voelt maar plast echt uit. De eerste keer dat hij een "ongelukje" had was toen we in de tuin met water speelde en hij zijn zwembroekje aan had. Ik dacht toen dat het kwam omdat hij het door het water en de natte zwembroek niet goed voelde maar het gebeurd nu steeds vaker ook gewoon met droge kleding aan. Deze ochtend bijvoorbeeld al 2x terwijl hij ook wel aangeeft naar de wc te moeten na het wakker worden en tussendoor! Gister bij mijn moeder heeft hij het 's middags 2x gedaan waarvan 1x gewoon geplast en 1x gepoept en geplast.

Ik weet echt niet waar dit vandaan komt, hoe dit weer terug te draaien of mee om te gaan. Herkent iemand dit en hebben jullie tips?

Is er iets veranderd in jullie situatie dat hij dit ineens doet? En gaf hij daarvoor zelf al goed aan wanneer hij moet? Misschien kun je beginnen door hem weer op wat vaste tijden op de wc te zetten, tot het weer goed gaat.

Wat hier altijd goed helpt is stickers plakken wanneer iets goed gaat. En als de kaart vol is een klein cadeautje of dat ze iets mogen bedenken om te doen die dag.

Wij hebben de zindelijkheidsbox aangeschaft met de oudste. Was toen 2.5 en zo trots met zijn diploma. 
Ik denk dat je idd ff terug moet draaien en hem continu moet gaan vragen of die naar de wc moet en als het dan fout gaat tegen hem zeggen dat het in de wc moet en niet in de broek. 
Onze zoon heeft in totaal denk ik 3 x een ongelukje gehad sinds die overdag zindelijk is. Maar ieder kind is anders dus misschien wel helemaal opnieuw beginnen. 
Heel veel succes. Hoop dat ie t snel weer oppakt. Is een stuk makkelijker als ze gewoon naar de wc gaan

Sorry late reactie. bedankt voor jullie antwoorden. Hij had net een nieuwe kamer gekregen dus misschien toch wat spanning rondom nieuw peuterbed etc. 2 dagen weer actief op de wc gezet en gevraagd en nu gaat t weer goed. Hij komt nu zelfs s avonds en s nachts zeggen dat hij moet plassen dus misschien zet t nu ook helemaal door zelfs s nachts

Het kan zijn dat kinderen even terugvallen na grote veranderingen of heftige gebeurtenissen. Probeer positief te blijven richting je kind en dan gaat t vast snel weer goed!

Terug
Bovenaan