Zindelijk maar poepen een probleem

<p>Hallo,</p><p>Mijn zoon van bijna 4 en half jaar plast al een hele tijd op de wc en dat gaat goed . Echter is het poepen een probleem. Thuis kan ik hem redelijk op de pot of op de wc laten poepen maar op school. Lijkt hij zich daar geen tijd voor te gunnen. Ik heb al van alles geprobeerd. Straffen belonen lief zijn boos zijn zelf schoon maken etc zelfs al bij de huisarts geweest maar niets helpt. Ik ben nu echt radeloos en weet niet wat ik nu kan doen. Heeft iemand tips?</p>

Waar gaat het mis? Poept hij in zijn broek? Als het is dat hij niet genoeg tijd op het toilet doorbrengt (spelen is stukken interessanter en schoolwc’s geen pretje), zou het kunnen helpen om hem elk uur 5 minuten op het toilet te laten zitten. Er zijn speciale horloges te koop die bijv. elk uur trillen, met een zandlopertje kan hij zelf zien hoe lang hij er zit. 4,5 is jong, maar vaak kunnen kinderen zelf al best een beetje aangeven wat er is, wie weet doet het poepen pijn of is hij ergens bang voor. Mocht het echt een probleem zijn, kun je via de huisarts of (school)maatschappelijk werk hulp aanvragen; zeker niet iets om je voor te schamen, op school zullen ze de moeite alleen maar waarderen! 

Veel kinderen hebben dit probleem.
Ik zou het gewoon even aankijken en niet teveel druk op leggen. 
Zolang hij thuis kan poepen is dat superfijn en daarmee kom je al een heel end. 
Ik heb een dochter van bijna 7 jaar, en een hoop meegemaakt betreft het onderwerp poepen. 
En de grootste fout die ik gemaakt heb, is denken dat ik er iets mee moet, van beloningssystemen, fysio zelfs observaties van een week in het ziekenhuis, niks heeft geholpen. 
Tot ik zelfs bij een kinderpsychiater kwam met haar, die adviseerde mij naar een paar weken, om naar huis te gaan, en haar met rust te laten, want het was de druk van alles er omheen, die het probleem in stand hielt. 
We zijn nu een half jaar verder en mevrouw poept praktisch overal... Tuurlijk blijft het altijd een gevoelig dingetje, en lukt het niet in bijv een druk pretpark etc.. Maar ze poept, en dat is wat telt. 
Soms moet je gewoon even zuchten, en bedenken dat kinderen dingen op hun eigen tijd doen, alleen positieve aanmoediging draagd bij, maar niet teveel, want dan ook voelen ze dat het een ding is... En dan wordt het juist een veel groter ding.
Het komt wel goed, alles op zijn tijd.

Hallo het probleeprobleem is dat we nu als hij na school is steeds niet ver weg gaan en alles al vroeg doen want stel dat school belt dat hij gepoept heeft. Hij poept namelijk soms nog in zijn broek. En ja dat is voor hem ook vervelend want kinderen lachen hem dan uit.

Terug
Bovenaan