Zindelijk maken

Hoi,

Wij willen proberen aanstaande week ons zoontje van 2.5 zindelijk te maken. Nu hebben we de zindelijkheidsbox al in huis en het potje staat al in de woonkamer. Waar af en toe op gezeten wordt. Hij heeft wel signalen dat het zou kunne proberen. Lang ophouden. Aangeven wanneer moet plassen. Het interresant vinden naar de wc te gaan.

Hebben jullie nog tips? De een zegt komt vanzelf. De ander is veel aan het oefenen. Nu wil ik het aanstaande week wel echt gaan proberen hem zindelijk te krijgen maar als dit nou niet lukt zal ik dan doorgaan of over een tijdje nog es proberen of afwachten dat ie zelf naar wc gaat? Wat denken jullie?
 
Ik vond het lastig om ons zoontje zindelijk maken. Het heeft wel 2 jaar geduurd. We begonnen toen hij 1,5 was. Soms was hij een paar weken zindelijk en toen ging het weer helemaal mis op de opvang. Veel geduld hebben! Verwacht niet dat het in één week lukt. Toen hij ruim 3 was kon hij goed plassen op de wc, maar poepte hij nog wel in zijn broek. Na weken aanrommelen, zetten we hem maar in bad. Hij moest zichzelf dan uitkleden. Dat vond hij helemaal niet leuk en toen was hij na 2x zindelijk. Na lockdown ging hij weer naar de opvang en kregen we nog regelmatig broeken met ongelukjes mee naar huis. Nu is hij alleen in de nacht nog niet zindelijk. Hij plast snachts af-en-toe wel op het potje en als hij moet poepen gaat hij naar de wc. Soms wil hij een nachtje zonder luier, maar vaker met. Het is een lang proces. We hebben geduld… veel geduld ;-)
 
Hmm.. in een week volledig zindelijk zijn is wel kort. Dus ik zou zeker even wat langer oefenen. Maar als er nou na een week of 3 geen schot in de zaak zit zou ik denk ik maar weer even een stapje terug doen. Succes!
 
Een week is misschien niet lang genoeg om zindelijk te worden, maar wel om in te schatten of het goed gaat of niet. Tip: blijf die eerste week thuis, potje zo'n beetje continu naast je houden, want 'ik moet plassen' betekent 'ik moet NU plassen, NU!' ;) Daarom is in de blote kont laten lopen ook fijn, dan kan je kindje het 'helemaal zelf'. Wij hebben ons zoontje ook vrij snel kunnen leren om zelf z'n broek naar beneden te doen, zodat hij het ook met kleren aan zelf kan. Want je zal altijd zien, het komt altijd op het verkeerde moment :)
Ga je wel op pad, neem dan een droge onderbroek en broek mee. Ook het potje als het kan. Succes!
 
Heb je de zindelijkheidsbox gelezen? Die zou ik volgen ipv een topic hier te openen. Hier krijg je zoveel meningen die erg tegen de zindelijkheidsbox in gaan. Het zou niet kunnen in een week of een kind is te jong… ik heb wel degelijk veel kids om mij heen gezien die snel en jong zindelijk zijn geworden door de box, inclusief mijn eigen. Ik zweer erbij, je moet alleen echt heel consequent zijn naar jezelf. De eerste dag had ik 16 ongelukjes en ja, hier haken veel mensen dus al af. Door gaan en geen luier aan trekken. Hoe meer ongelukjes je kind heeft, hoe beter hij/zij de aandrang leert voelen en herkennen. Ook moet je consequent zijn om overdag echt geen luier aan te trekken. Ik had plastic zakken en handdoeken op het meubilair en ook in de autostoel. Houdt je ook echt aan de tips die op het kaartje staan, zoals de eerste dagen niet naar buiten (te veel afleiding). Het is voor jezelf een pittig programma maar wanneer je consequent vol houdt ben je binnen een week klaar!
Met 5 dagen was onze zoon volledig zindelijk en heeft nooit weer een ongelukje gehad. Hij was toen 2 jaar en 4 maand.

Heel veel succes!

Liefs
 
Dit is gewoon per kind zoooop verschillend.

Wat Marmara zegt, heb ik hier ook écht geprobeerd toen m'n dochter 2.5 was. Twee weken lang 16 ongelukjes per dag, maar na 2 weken was er nog geen vooruitgang. Nou, dan ben ik er idd klaar mee en gaat de luier weer om. Maar dat was dus zeker niet binnen 1 dag opgeven! Toen m'n dochter net 3 was, wilde ze zelf ineens de luier uit en was ze in 2 dagen volledig zindelijk, nooit ongelukjes gehad. Dus dat ging super relaxed en achteraf heb ik er zelfs wel een beetje spijt van dat ik er een half jaar eerder zo bovenop zat, want ze was er écht nog niet klaar voor, ook al was ze 'al' 2.5 jaar.

Het is gewoon echt niet waar dat elk kind er klaar voor is met 2 jaar, je kunt dit niet dwingen. Oefenen en proberen is prima, maar merk je dat het frustratie en strijd en stress oplevert en de ongelukjes blijven komen, dan wordt je kind daar alleen maar onzeker van en dat werkt averechts!

Ik werk op een kinderdagverblijf, soms zijn er kindjes van 1.5 of net 2 jaar 'zindelijk'. Maar op de opvang hebben ze dan nog 5x per ochtend een ongelukje. Dat komt omdat ze thuis elk half uur op de pot gezet worden. Nou, dat vind ik eerlijk gezegd geen zindelijkheid. Zindelijk zijn betekent dat je kind het zelf aangeeft wanneer hij moet en niet hem elk half uur op die pot zetten..
 
Ik ben er zaterdag mee begonnen potje in de woonkamer potje op z'n slaapkamer en een wc verkleiner door hem er regelmatig op te zetten snapt hij wat de bedoeling is de eerste twee dagen ging alleen het plasse goed daarna ook het poepen als we naar buiten gaan gaat de luier nog wel om en in de nacht maar zelfs dan is de luier vaak droog dus moet zeggen dat hij het super doet
 
Terug
Bovenaan