zindelijk maken

hallo mama`s of papa`s,

lees hier allemaal dat ze zinderlijk zijn overdag en s`nachts......maar mijn zoontje van bijna 4 over 2 weekjes is nog steeds niet zindelijk......
heb echt van alles geprobeerd.....bv. zonder luier laten lopen maar ja hij plas dan wel 20 keer op de grond en zeg dan sorry mama.........en een belonginstechniek help ook al niet pppff word er moedeloos van......wil hem voor school gaan zindelijk hebben en das al in januari......heb iemand tips of ervaring hiermee..........?????

alles is welkom!!!!

groeten jantina
 
Hallo Jantina,

Ieder kind heeft zijn eigen tijd, je kunt dat niet afdwingen. Mijn dochter (nu 3,5) is al sinds januari  zindelijk ('s nachts was iets later). Maar we hebben er veel mee te doen gehad. Wij wonen in het buitenland en de creche overtuigde ons om rond 2 jr met de zindelijkheid te gaan beginnen. Fout.... was veel te vroeg. Ook veel plassen/poepen in de broek etc. Straffen helpt al helemaal niet. Belonen, natuurlijk, maar als de spieren nog niet meewerken helpt dat niet. Heb geduld, het komt vanzelf en opeens kan het zomaar heel snel gaan.  Hier gaan de kinderen met 3 jaar naar de kleuterschool en MOETEN ze zindelijk zijn. In Nederland heb je nog even wat meer tijd. Bij moeilijke situaties denk ik altijd ' wij hebben het ook geleerd dus mijn kind leert het ook' . Ik ken ouders met kinderen van 4 die ook nog ('s nachts) niet zindelijk zijn, een kind van 6 die overdag nog vaak ongelukjes heeft en van 2 jaar die al helemaal zindelijk is.
Onze huisuitspraak is: alle goede dingen hebben tijd nodig. Het komt echt goed.
 
Hoi Janita,

Het is natuurlijk goed dat je het af en toe probeerd, maar als hij er nog niet klaar voor is werkt het niet, hij is wel vrij laat natuurlijk, maar daar doe je niks aan!

Veel succes Gr MJ
 
Hoi

Wat ik heb gedaan is gewoon een keer beginnen met zindelijk worden. Mijn zoontje was toen net 2,5 jaar. Nou vergeet het maar dat was veel te vroeg. Toen heb ik gewacht tot meneer 3 jaar was en weer niet. Toen hij 3.5 jaar was, was hij helemaal weg van Dora.
Heb 2 dvd-tjes gekocht en hem die laten zien, heb ze vervolgens hoog maar wel zichbaar in de kast gezet. Toen verteld dat als hij had geplast mocht hij de ene Dora zien en als hij had gepoept de andere Dora. Nou dat werkte als een tierelier. Binnen 1,5 week was hij zindelijk! S'nachts nog steeds niet hoor maar dat vind ik niet zo belangrijk. 1 feb gaat ie naar school dus dan is hij in iedergeval zindelijk.

Groetjes
 
Hoi Jantina,
ik lees nu pas je oproep en weet dus niet of je kindje al zindelijk is, ik hoop het wel voor je, mocht het nog steeds niet gelukt zijn hier nog wat tips, boekjes voorlezen over bijv. Bobbie plast op het potje, groot wit papier op de wc muur plakken en samen stickers kopen, die hij elke keer op het papier mag plakken als hij geplast heeft.
een plasschema ofwel  om de twee uur overdag naar de wc ook al doet hij dan niets, dan krijgt hij hier wel routine is.
Mocht het allemaal niet helpen dan kan je altijd overleggen met het buro of bijv. de huisarts en misschien kunnen de juffen op school hem ook helpen om zindelijk te worden.
en anders niet teveel aandacht aan geven, want als  je kind  merkt dat ie elke keer aandacht krijgt als hij/zij in de broek plast dan is dat natuurlijk wel leuk voor je kindje...
krijgt het veel aandacht op een voor jou vervelende manier.
veel succes ermee, en inderdaad het komt goed...
groetjes Zwannie
 
Hoi,

Wij hebben 3 jongens, onze jongste was zindelijk (dag en nacht) toen hij 2 1/2 jaar was. Het was zomer, hij liep in zijn blootje rond in de tuin en ik sleepte hem naar het potje als hij aan het plassen was. Het was zo gepiept. De middelste had er eerst niet zo'n zin in maar bij de 2e poging ging het beter. We hebben als beloning stickers geplakt en hij kreeg een kadootje na zoveel stickers. Met 3 jaar was hij zindelijk. Dan de jongste. Het deed hem allemaal niet zoveel. Stickers boeien hem niet maar weet je wat wel!!! Snoep. Ik heb een snoeptrommeltje in de buurt van de wc gezet waar hij iedere keer een snoepje (tumtummetje) uit mocht pakken als hij had geplast. Als hij had gepoept kreeg hij er 2!! Dat werkte heel goed maar is natuurlijk niet erg pedagogisch verantwoord. Na 2 weken ging het goed en hebben we afgesproken dat hij wat uit mocht kiezen in de speelgoedwinkel en hebben de snoepjes opgeruimd!!
Hij was ook direct 's nachts zindelijk. Met ongeveer 3 jaar en 3 maand.

Groeten Natasja



 
je schrijft als je hem geen luier om doet
wel 20x op de grond plast ik heb geleerd een
kindje moet min 2 uur zijn/haar plas op kunnen
houden dan zijn de sluitspier en de blaas enz er
aan toe om zinderlijk te worden.
dus in jou geval is hij er dus nog niet klaar voor
en jongetjes zijn inderdaad wat later dan meisjes
ik heb ook lang gedacht hoor dit komt nooit goed
ze is straks 18 en zit met een luier om in de kroeg
hoe meer ik er mee bezig was hoe meer zij tegenstribbelde
geloof me het komt echt gauw twijfel je toch bespreek dit met cb
of ha ik neem aan als je dit leest dat jou zoontje al voor de 4 jaar
check is geweest bij cb en nogmaals als hij niet 2 uur zn plas op kan houden
hoef je nog helemaal niet te oefenen want dan is ie er nog niet rijp voor
 
Terug
Bovenaan