Zindelijk worden, hoe doe je dat?

Heey

Onze dochter is 17 maand en we zitten heel erg met het puntje zindelijk worden onze maag.
We hebben een potje in huis die ze interessant vind, gaat er regelmatig even op zitten, staat op en sleept de po weer mee naar een volgend punt. Waar ze weer gaat zitten.

De wc vind ze ook leuk, vanmiddag om te proberen haar met verkleiner er op gezet. Dat vond ze wat minder. (Zelf zet ze zo de verkleiner op de wc maar ze is te klein om der zelf op te klimmen trapje is niet mogelijk ivm te weinig ruimte.)

Nu zitten we alleen hoe nu verder? Welke stappen kun je het beste maken?
Opzet verkleiner of een wc-bril met verkleiner ingebouwd?
Zat al te denken oefenbroekjes maar is welke kun je dan het beste halen en hoeveel heb je er nodig?
Of gewoon in der onderbroek laten lopen word die nat gelijk op de wc zetten?
Wat is het beste om te doen?
En daarbij is het het beste om te oefenen op wc of op het potje?
(Vind zelf potje wat onhygiënisch ivm de huisdieren die we ook hebben, wc komen ze nooit)

Ik ben gewoon begonnen met de luier uittrekken. Bij allebei mijn dochters met 2 jaar en 4 maanden ongeveer omdat dat ook zo uitkwam met het seizoen. Ik vind het makkelijker in de lente of de zomer wanneer ze in alleen een onderbroekje rond kunnen hobbelen of veel in de tuin.
Eigenlijk ging dat na een middagje met een paar omgelukjes meteen heel goed. Mijn oudste was binnen een paar dagen meteen overdag en snachts zindelijk. Met mijn jongste vorige week begonnen. Overdag gaat het niet meer mis. Snachts is ze vaak ook droog. Ik besef wel dat ik geluk heb hoor. Op mijn werk zie ik ook veel ouders hiermee worstelen.
Jouw kindje is nog jong. Ik zou nog niet de luier uittrekken, maar haar eens op het potje zetten bij het verschonen of bij het wakker worden met een droge luier. De rest komt vanzelf.

Oja hier staat het potje gewoon in de wc. En we hebben ook een bril verkleiner. Ze kunnen kiezen wat ze fijner vinden.

Onze kleine is nu 8 maanden en we zijn (geheel niet intentioneel) met zindelijksheidstraining begonnen. Hij had moeite met poepen in z’n luier merkten we, toen op het potje gezet en dat werkte meteen. Daarna zijn we toch maar op vaste momenten hem op het potje gaan zetten (na elk voedingsmoment) en voor + na elk slaapje. Even leuk moment maken van dat potje, en bij elk klein plasje enthousiast reageren. En nu poept ie alleen nog op het potje en gaat er ook altijd een plasje in. ‘s nachts uiteraard nog totaal niet zindelijk haha, veeeels te jong. Gaat hier echt van een leien dakje (me helemaal bewust van dat we ook mazzel hebben!) maar deze aanpak horen we ook om ons heen vaak succesvol. En qua luierbroekjes, binnen mijn vriendinnengroep beginnen ze vaak met een onderbroekje aan te trekken ónder de luier. Dan voelen ze wel dat ze plassen en nat zijn, maar is het niet meteen heel erg. Wie weet helpt het bij jullie ook!

Misschien gek maar ik ging ook vaak even samen plassen. Meiden wilden allebei toch al vaak mee en als we alleen thuis zijn zit ook echt niet altijd de deur op slot. Als ik ging plassen, potje ernaast en dan ging ze me na doen :) hahah daarnaast op bepaald moment idd luier uitgelaten en in onderbroekje laten rondlopen. Waren allebei vrij snel zindelijk

Toen m'n oudste dochter 1.5 jaar was ben ik ook begonnen met zindelijkheidstraining. Heb veel gehad aan het boekje zindelijkheid is kinderspel.
Ik deed de luier uit en onderbroek aan. En dan vaak op de wc met verkleiner gezet met een boekje of filmpje zodat ze even bleef zitten. Dan zat ze zo'n 5-10 minuten en kwam er vaak wel wat. Vooral de eerste paar dagen veel ongelukjes gehad hoor, dat ik dacht waar ben ik aan begonnen. Maar ineens had ze het door en ging het goed. Wanneer ze wel een ongelukje had, dan zette ik haar alsnog op de wc. Soms plaste ze dan nog verder, soms ook niet. Maar nooit boos ofzo geworden. Als ze iets op de wc deed heel blij en positief reageren. En bij een ongelukje zei ik dat het niet erg was en zette ik haar op de wc.

Hier trouwens niet op het potje omdat ze dat zelf niet wilde.

Na een kleine week was ze overdag zindelijk. Als we naar de winkel gingen of langere tijd in de auto, kreeg ze nog wel een luier aan en dan meteen uit bij thuiskomst. En eigenlijk bleef die wel gewoon droog. Na een tijdje geen luier meer aangedaan als we ergens heen gingen en dat ging altijd goed. Natuurlijk wel eerst naar de wc voordat we weggaan.

Een jaar later was ze snachts zindelijk. Ze wilde ineens zelf geen luier meer om met slapen. Heb daar nooit druk op gelegd.

Wat fijn om zulke ervaringen te lezen.

Was ook zeker niet van plan om het te pushen, ze is nog jong. Alleen zien we wel de interesse er naar. Ik zat ook te denken om een als de interesse doorzet thuis sowieso te beginnen binnenkort met training. Boos worden met een ongelukje heeft geen zin en zo probeer ik haar ook niet op te voeden.

Boekje/ filmpje ga ik onthouden en ook zeker proberen.

Terug
Bovenaan