Zindelijk worden loopt vast, wat is wijsheid?

Dag allemaal,

Ik heb een zoontje van twee jaar en drie maanden. We zijn nu voor een tweede keer serieus aan de slag gegaan om hem uit de luiers te krijgen. Het begon eigenlijk toen hij ongeveer anderhalf was voor het eerst. Een oudere peuter van een vriendin bleef hij van haar potje jagen om er vervolgens zelf op te willen zitten. Toen een potje gekocht voor thuis, zodra het ding uitgepakt was wilde hij er op, plasjes gedaan, stickerkaarten gemaakt. Toen nog de aanpak van op gezette tijden hem zelf op het potje zetten. Dit wekte wel interesse, maar luiers tussendoor bleef hij toch nodig houden. Hij gaf het regelmatig aan als hij moest, maar net zo vaak niet. Dus weer terug in de luiers.

Een maand terug had ik een paar weken vakantie, was het mooi weer en hebben we weer een serieuze poging ingezet. Inmiddels omdat zoonlief al een poos moord en brand schreeuwt bij het verschonen, zich echt krijsend verzet tegen het om doen van een luier ('Nee luier mama!!') en bij een keuze tussen luier en onderbroekje altijd kiest voor de (uiteraard stoere) onderbroek. Poepen ging al een hele tijd goed op het potje op twee vaste momenten per dag, het is de plas waarvoor hij nu nog niet zindelijk is. Maar wat ik nu moeilijk vind, is dat hij zich niet meer op gezette tijden op het potje laat zetten (na het drinken, of voor we de deur uit gaan). Want als mama iets wil, wil hij het per definitie niet. Fijn die peuter logica :). Soms geeft hij het zelf op tijd aan, maar vaak ook niet. Soms maar met een klein nat plekje in de broek, soms staat het tot in zijn laarzen. En het ene moment vindt hij het echt vervelend, het andere moment blijft hij lekker in zijn plas zitten.

Ik weet nu niet goed meer wat ik moet doen. Hij heeft een grote weerzin tegen luiers en het zou voor iedereen fijn zijn als we zonder zouden kunnen, maar geeft nog onvoldoende aan wanneer hij moet plassen / is er niet op tijd mee. Als wij aangeven dat het tijd is voor het potje, weigert hij. Als we hem door laten spelen en de pot brengen, en zijn broek gewoon rustig los maken wordt hij ook heel boos.
Als hij er aan toe was had ik eigenlijk gedacht dat dit kwartje sneller zou vallen ipv na vier weken nog dagelijks ongelukjes. Hoe zouden jullie hier mee om gaan?

Alvast bedankt ook voor het lezen van het hele verhaal! :)
 
Wij willen onze meid ook zindelijk maken. Kwamen het boekje 'zindelijk maken is een kinderspel' tegen, omdat we ook niet weten waar we moeten beginnen. Hier in staat duidelijk geschreven dat 2 jaar niet de ideale tijd is, omdat dat de nee-fase is en een echte strijd wordt. Onze meid zit al een aantal maanden in die fase, hoewel ze nog 2 jaar moet worden. Ik raad het boek wel aan want er staat heel makkelijk uitgelegd hoe je het beste kunt doen en handige tips voor als het niet lukt.
Als tip wordt in het boek genoemd om met rozijntjes of ied. te gebruiken om je kind te lokken naar het potje. Het potje moet gezellig zijn dus lekker samen dan rozijntjes eten.
Veel succes.
 
Dankjewel voor je reactie W83! Wij hebben dat boekje ook inderdaad, en ik weet niet of wij dan zo'n extra eigenwijze peuter hebben.. maar 'lokken' met rozijntjes of samen een boekje lezen, daar valt hij echt niet voor. Als hij niet wil, wil hij niet. En als hij wel wil kan je prima gezellig een boekje lezen of met blokjes verder spelen, maar dat is dus niet altijd zo. En ook geen grotere kans dat hij het de volgende keer makkelijker doet. Begin langzaam inderdaad te denken dat hij nu gewoon in een erg koppige fase zit, hij eet al weken (misschien al maand of twee) amper warm 's avonds. Misschien twee keer per week wel, verder alleen een hapje. Is verder vrolijk, groeit genoeg. Houdt zichzelf lang wakker bij bedtijd..blijkbaar behoefte om stevig zijn eigen zin te doen..
 
Ik kan ook tips gebruiken. Mijn zoon is 3,5 en heeft een spraakachterstand daardoor was het lastig om ermee te starten maar hij kreeg er interesse voor en met nog een half jaar voor de basisschool begint is deze zomervakantie ideaal om het aan te pakken. Probleem is hij zegt elke keer nee als ik hem vraag of hij moet plassen. Als ik hem mee neem doet hij dat af en toe met tegenzin en poepen durft hij alleen in een luier.
Poepen in de luier is mij prima eerst maar dat plassen. Hij poept toch nooit buitenshuis. Stickers hebben we gedaan maar na 2 dagen geen ongelukjes was de lol weg en hop elke keer natte broek. Nu heb ik een weekschema opgehangen en bij elk plasje op het potje of de wc krijgt ie een smiley. Een vol schema is een cadeautje uitzoeken tenminste dat heb ik hem beloofd maar toch geeft hij niet zelf aan wanneer hij moet plassen en is zijn antwoord standaard nee als ik hem vraag. Twee min later staat ie dan midden in de woonkamer 'kijk mama Plas gedaan'. 
Ik hoop dat het een kwestie van volhouden is maar om mee heen hoor ik dat het zo makkelijk gaat allemaal dat ik enorm twijfel wat ik nog meer kan doen
 
ik heb onze zoon in wasbaar gehad die was met 18 maanden geïnteresseerd 
heb hem 3 x per dag op potje gezet vaste tijden voor de rest luier aan 
met 2.5  
ging hij zelf op de pot zitten voor het douchen sinds doen zindelijk vanaf 3 ook snachts 
 
Terug
Bovenaan