zindelijk worden lukt niet

Hallo mijn naam is Lieke en ben moeder van 2 jongens. De oudste is net een halve week 4 en de jongste is 1,5.

Onze oudste zoon wil/kan maar niet zindelijk worden. We hebben echt alles geprobeerd wat we konden bedenken. Zoals belonings kaart maken en om hem elk uur even op de wc te zetten, in de ondebroek laten lopen maar niks helpt.

Nu heeft hij van nature een hele moeilijke stoelgang. Hij schiet weg en gaat op handen en knieën zitten of met de buik over iets hangen zodat hij druk heeft om de ontlasting eruit te krijgen. Nu krijgt hij al zeker 7 maanden 1 zakje laxeermiddel per dag. Nu klaagde hij de laatste maand zo erg over buikpijn dat ze foto's hebben laten maken en daaruit bleek dat zijn darmen helemaal vol zaten met ontlasting dus toen 2x laxeermiddel per dag. Nu klaagt hij niet over buikpijn maar we zien hem wel elke keer wegschieten op zijn armen en knieen om te poepen. Hij kreunt er zo bij dat ond gewoon het vermoeden geeft dat hj veel pijn heeft bij de ontlasting.

Wat zouden we nog kunnen proberen want we zijn ten einde raad want de school begint te klagen over zijn ongelukjes terwijl hij vanaf februari iig al plas zindelijk is.

Ik heb zo met hem te doen en baal zo erg dat hij dadelijk gewoon niet meer mag komen als dit te lang doorgaat.

Iemand nog ideeën

Gr

Jeetje wat vervelend. Ik werk op een kinderdagverblijf en wij hebben de volgende tips:

- laat wanneer je zelf naar het toilet moet hem duidelijk weten dat je naar de wc gaat. ( gewoon als voorbeeld)

- je hebt van die plasstickers, als je erop plast dat er een plaatje komt. Dan willen ze wel graag naar de wc!

- belonen met rozijntjes als ze geweest zijn.

je geeft aan dat hin net naar school gaat. Dit is super spannend voor bem en daarom kan hij ook in zijn broek plassen of poepen. Vooral niet teveel druk erop zetten voor hem en begrijpend zijn, hij zal zich waarschijnlijk ook schamen

succes!

We zijn er sinds 2 weken achter dat onze zoon flinke darm problemen heeft.

Hij heeft een flinke dosis laxeermiddel gekregen en momenteel zijn zijn darmen weer leeg en klaagt hij niet meer over buikpijn. We moeten nog wel laxeermiddel geven maar niet meer zoveel als 2 weken geleden.

Hij loopt nu in het ziekenhuis om samen aan de slag te gaan en hopelijk gaat het zindelijk worden nu steeds beter.

[quote quote=5691261]We zijn er sinds 2 weken achter dat onze zoon flinke darm problemen heeft.

Hij heeft een flinke dosis laxeermiddel gekregen en momenteel zijn zijn darmen weer leeg en klaagt hij niet meer over buikpijn. We moeten nog wel laxeermiddel geven maar niet meer zoveel als 2 weken geleden.

Hij loopt nu in het ziekenhuis om samen aan de slag te gaan en hopelijk gaat het zindelijk worden nu steeds beter.[/quote]Wat ook goed helpt is in de ochtend een flesje yakult geven. Dit bevordert de stoelgang. Deze tip kreeg ik zelf door Prikkelbare darm syndroom. Wel op een lege maag geven. Ik zou wel de light variant geven ivm de suikers. Ik hoop dat je wat hebt aan deze tip. Succes.

Mochten jullie er nog niet bekend mee zijn, zou ik zeker een verwijzing vragen naar de poep- en plas poli. Hier kunnen ze jullie op alle vlakken begeleiden en ook mee denken over school. Zelf heb ik als kleuterjuf vanalles meegemaakt op dit gebied en het verschil tussen ‘we werken met zijn allen aan een plan’ en ‘hij poept nu eenmaal in zijn broek’ maakt een wereld van verschil. Voor de eerste variant heb ik zelfs een poep diploma en poep-feest geregeld, nummer 2 heb ik geregeld zelf laten omkleden. Overigens wel in overleg met ouders...

Mijn kinderen krijgen pro biotica. Darmocare - of bacteri 5 - infantis. Misschien niet direct een oplossing maar wel een goede ondersteuning van de darmflora zeker in combi met veel water. 

Terug
Bovenaan