Zindelijk worden

Alvorens ik het bericht begin ik zoek tips geen commentaar:

Onze 15 maander doet het super goed, is een echte stuntvrouw, rent klimt klautert, heeft der eigen klusjes al volledig onder knie ( denk aan dieren eten geven, afval in de prullenbak gooien en dieren eten geven, wel met mondelinge sturing) kletst de oren van je hoofd, en gebaard ( niet omdat ze doof of slechthorend is) er flink op los, dit maakt het communiceren overigens erg fijn.

Nou heeft mw de gebaren van plas en poep goed onder de duim, de interesse is er dan ook zeker, want als papa of mama naar de wc gaan, dan gebaart mw deze en loopt mw er heen. Ook bij verschonen. Heb je gepoept, gebaart en zegt ze poep, bah en knijpt ze der neus dicht.

Nou heb ik vanmiddag ondergoed besteld en zo nu en dan zit ze op het potje om kennis te maken. ( ongedwongen, alleen maar zitten), laatst gierde ze van het lachen omdat ze een scheetje liet op de wc, omdat ik dacht als je er dan zo graag op wil zitten doe maar dan.

Mijn vraag? Doe ik voor nu luierbroekjes met daarover ondergoed.

En welke stappen maak ik, pot op zijn plek en regelmatig erop? Denk aan bij het opstaan, rond de koffie, middag, na het slaapje rond de klok van 3 en voor het naar bed gaan? ( ze ligt 19:00 plat en is tussen 7 en 8 wakker)

Alle tips zijn welkom.

 
Geen rare vraag hoor!
Ik ben met 9 maanden begonnen om mijn dochter op vaste tijden op het potje te zetten. Luiers bleven steeds vaker droog en rond 14 maanden was ze thuis zindelijk. Op de opvang rond 18 maanden. Moest haar dan wel zelf op de wc zetten, zelf aangeven duurde tot een maand of 21. 


Ik zou starten met op vaste tijden op het potje zetten. Na het slapen, na het eten, voordat je weggaat, als je thuiskomt. 


Ik vond het boekje 'zindelijk maken is kinderspel' van debby mendelsohn fijn. En er is op Facebook een groep, zindelijkheidscommunicatie met je peuter (pzc) die fijn is. 
 
Het boekje wat dpl aangeeft is een handig boekje met bruikbare tips. Op vaste tijden op het potje of wc met verkleiner. Afhankelijk van hoeveel tijd je erin steekt kan ze binnen een aantal weken of maanden zindelijk zijn.

Als je thuis bent zou je zelfs de luier uit kunnen laten. Dan heb je in het begin wel ongelukjes maar dat zal ze snel genoeg door hebben.

Ik begon bij mijn dochtertje toen ze 1.5 was. Thuis was ze vrij snel zindelijk. Luier uit en vaak op de wc gezet. Bij de opvang pas sinds ze 2 jaar en 3 maanden is. Omdat ze niet op de wc durfde daar. Toen ze dat eenmaal durfde ging het al snel goed.

 
Ik ben met 5 maanden begonnen met onze zoon (inmiddels 11 maanden) af en toe op het potje zetten, aanvankelijk alleen als hij net wakker was, omdat ik las dat babies vaak (net als veel volwassenen trouwens) snel na het wakker worden moeten plassen, terwijl ze in hun slaap de plas ophouden. En tot mijn grote verbazing had ik meteen die eerste dag na een dutje een droge luier en een plas in het potje. Sindsdien ook op meer signalen gelet, en als hij thuis is gaat eigenlijk alle poep in het potje en een groot deel van het plassen ook, maar het is hier nog wel een kwestie van reageren op subtiele signalen van hem en hem zelf naar het potje brengen en hem uit z'n luier helpen. Wel merk ik dat zijn signalen steeds duidelijker zijn en hij ook steeds duidelijker het op kan houden tot hij op het potje zit en eenmaal daar vrijwel direct zn ding doet. Op de opvang gaat hij nog full time in de luier. Hij gaat nu echt altijd na ieder slaapje meteen en ook na ieder hapje, en vaak tussendoor ook nog af en toe. Die keren na het slaapje en hapje zijn het makkelijkst te herkennen, en daar kun je heel mooi signalen leren herkennen of je kindje aanleren die ze kunnen gebruiken om aan te geven dat ze op de tussenliggende tijden moeten.

Echt zindelijk is hij dus nog lang niet, maar zolang hij het duidelijk prettiger vind om op een potje te plassen en poepen dan in een luier, gaan we er mee door, en mochten we nog een kindje krijgen, dan begin ik meteen nadat ik voldoende hersteld ben van de bevalling. Ik heb online gelezen over elimination communication en ben op basis daarvan aan de slag gegaan.
 
Mijn dochter van 12 maanden wordt vaak droog wakker na haar dutje. Ook na de  nacht van 19.00-7.00. Ik zet haar dan bij het wakker worden op het potje. Regelmatig plast ze dan.
 
Ja hoor we zijn gisteren consequent begonnen en vandaag had ze vol trots der eerste plasje op de pot en zelf aangegeven ook, nou ben ik morgen 6 dagen vrij.

Dacht er zelf aan om aan om er vanaf dat ze uit bed is elke 2 uur erop te zetten en als ze het zelf aangeeft.
 
Wat een goede start!
Verder prima plan! Vertrouw ook op je intuïtie ; als je opeens denkt 'moet ze plassen' op het potje zetten. Succes!
 
Geïnspireerd door deze verhalen gister maar meteen een potje gehaald voor dochter van 20 maanden. Ze wil er alleen nog niet op zitten... Iemand daar een tip voor?
 
Terug
Bovenaan