Zindelijk worden

Hoi allemaal,
Onze dochter is net 3 geworden en nu we vakantie hebben wou ik dit moment pakken om haar zindelijk te maken. Ze toonde altijd wel interesse in de wc en in het potje en weet ook dat wij op de wc plassen. Nu zijn we vandaag dus begonnen maar ik weet helemaal niet of ik het goed doe, vanochtend uit bed gehaald en uitgelegd dat ze een onderbroekje aan krijgt en naar de wc mag, dus geen luier meer om. Ik vraag me af of ze het überhaupt snapt maar ze was erg enthousiast over het ondergoed. Nou 1e x plaste ze in de keuken en waren we net te laat met haar op het potje zetten, 2e x zag ik dat ze begon te plassen heb haar op het potje gezet waar ze verder geplast heeft en heb heel enthousiast gereageerd dat dat goed was etc. Ook samen weggegooid in de wc en ze heeft zelf doorgetrokken. 3e x weer niet doorgehad en plaste ze weer in huis. Ik was ook van plan om haar met dit lekker weer deze week gewoon buiten te laten rondlopen zonder luier. Maar wat denken jullie? Is dit de goede manier? Moet het anders? Als ik na een paar dagen door heb dat ze er niet aan toe is is het natuurlijk ook prima, maar ik zou graag willen weten of dit de manier is om het te doen.?

Bij mijn dochter hebben we het ook zo aangepakt en binnen een week was ze zindelijk? poepen was wat lastiger, dus ze kreeg elke keer als dat lukte een beloninkje. Na 10 keer was dat ook klaar ? Zet 'm op!

Je doet het goed hoor. De kunst is dat ze zelf gaat aanvoelen wanneer ze moet plassen en dan dus zelf de link gaat maken om naar de wc/potje te gaan. Heel normaal dat er veel ongelukjes zijn de eerste dag, maar probeer haar niet ieder kwartier te herinneren aan het potje. Ze moet dit echt zelf gaan ondervinden. Door ongelukjes komt ze er vanzelf achter dat het niet leuk is om een natte/vieze broek te hebben. Wij zijn een paar weken terug gestart met ons zoontje van bijna 3 en het gaat echt al heel goed. Lekker in de blote billen rond laten lopen, en dan na 2 dagen ofzo het onderbroekje aandoen. Wat je kan doen is een blaadje uitprinten met een aantal vierkantjes/rondjes en iedere keer als ze op het potje iets heeft gedaan mag ze een sticker plakken. Als het blad vol is (bijvoorbeeld 12 stickers), dan krijgt ze een klein cadeautje. Werkt hier goed. En als hij de grote boodschap heeft gedaan krijgt hij een sticker EN een mini snoepje. Grote boodschap is namelijk nog wel een dingetje bij ons, dus dit probeer ik extra te belonen. Het vergt tijd maar komt echt goed. Succes!

Wij hebben het ook zo aangepakt toen onze dochter 2,5 was. En echt duizend keer per dag gevraagd of ze moest plassen, als ze aangaf dat ze niet hoefde zei ik als je wel moet dan op het potje hè. Zovaak dat ze er moe van werd haha. Binnen een paar dagen ging het beter en met een week was ze zindelijk. Wel heeft ze heel lang gehad dat als ze dacht dat ze moest plassen ook gelijk moest plassen en ze geen 2 tellen kon wachten. Ik verplaatste het potje dus ook in huis naar waar zij aan het spelen was haha. Dit alleen de 1e paar dagen, daarna had ze door waar ze heen moest.
In de nacht ging het automatisch en met een maand ‘s nachts zindelijk, wij merkte dat ze steeds vaker droog was in de ochtend en op een gegeven moment gewoon de luier weggelaten.

Heel veel succes!?

Wij deden zo zoontje zei zelf mama luier uit ik zei prima wel alles op potje nou meteen half uur ging meneer zitten want hij kreeg een ijsje plaste op potje daarna gene ongelukken gehad. En niet elke x ijsje hij vroeg er geen eens naar. Misschien beloning doen e zeggen plassen op potje he. En eigenlijk dat kind zelf zin afmaakt helpt denk ook geen idee die van mij was binnen 1 dag zindelijk vandaag eigenlijk dat die x over de rand plaste en niet goed mikte. Hahaha
Maar je doet het goed denk ik. Misschien sticker vel aan bieden die moest ik wel aanbieden met poepen

Ik heb 2 kinderen die zindelijk zijn, maar nog steeds niet echt een idee hoe zindelijkheidstraining eigenlijk werkt, haha. Bij ons op het kdv gaan ze ook op gezette tijden naar de wc. Na het eten en voor het buiten spelen in elk geval. Maar volgens mij doe je het prima zo. 
Mijn kinderen hadden zelf besloten dat het tijd was om niet meer in een luier te plassen. Zoon wilde graag naar school en dat mag pas als je zindelijk bent. Dus toen plaste hij van het ene moment op het andere op de wc zonder ongelukjes. Alleen moest hij nog een jaar wachten tot er plek was op school. Dochter is pas 1,5 week voor ze 4 werd echt zindelijk geworden. Ze liep al een tijd zonder luier en deed zo nu en dan een plas op de wc of het potje, maar vaak genoeg trok ze een luier aan om te plassen en poepen om hem daarna weer uit te doen. De luier was haar wc. Toen ze mocht wennen op school zei ze zelf dat ze geen luier meer om kon, want ze ging naar school en was groot. Vanaf dat moment geen luier meer. Het kwam bij beiden dus vanuit henzelf. 

Wij deden het ook zo!
Werkten ook wel zoals hierboven geschreven met een beloningskaart (ontzettend veel te vinden op internet). En een klein cadeautje wanneer hij de kaart vol heeft.
Poepen was hier ook een dingetje, maar na een keer in z’n onderbroek te hebben gepoept vond hij dat zo vies, dat we daar nu ook doorheen zijn.

Je kunt nog proberen om elk uur op de pot te zetten. Onze zoon is net zindelijk. Is eigenlijk heel snel gegaan. Hij wil niet op het potje, maar gaat gewoon naar de wc en binnen een week geen ongelukjes meer. De eerste week zeiden we vaak dat hij even naar de wc moest, sowieso elk uur en ongeveer 20 a 30 minuutjes na het drinken. Binnen no time had hij door hoe het werkte, alleen poepen was nog een probleem. Hij was te ongedurig en bleef niet lang genoeg zitten en dan poepte hij daarna in zijn broek of naast de wc op de grond. Toen zijn we echt op de signalen gaan letten en uitgelegd dat het even duurt als je moet poepen en dat je dus moet blijven zitten.  Ook daar geen ongelukjes meer. 

Terug
Bovenaan