zindelijk worden

Ik vraag mij af waneer moet een kind zindelijk worden? Mijn zoon word over twee weken 3 jaar maar hij wilde steeds niet luier af houden en als hij moet dan niet vanzelf op de pot ging zitten. Nu zijn we begonnen om een paar keer per dag zijn luier af te laten en de pot in de kamer zetten zodat hij weet dat hij zijn behoefte er in kan doen. Vanmorgen deet hij zijn behoefte na een half uur al in zijn pot dat is goed zei ik tegen hem. Maar wat zijn   julie ervaringen mee. Hoe oud was julie kind toen het op de pot wilde of moest?
 
hoi wij hebben onze dochter afeglopen zomer zindelijk gemaakt,we hebben gewoon gezegt je krijgt geen pamper meer aan als je moet plassen ga je op het potje en anders heb je natte broek,eerste paar dagen nog ongelukje maar daarna ging het goed,we gingne snel daarna op vakantie dus gelijk op de grote wc laten plassen,poepen duurde een week langer,ze wilde dat we weg gingen als ze moest,dat deden we dan ook en dan riep ze vanzelf als ze klaar was.ook werkte we met stickers had ze er 10 kreeg ze een kadootje gr wendy
 
Onze dochter is in november 2008 drie geworden. De meeste leeftijdgenootjes waren toen al zindelijk. Wij zijn hier helemaal niet mee bezig geweest omdat ik in december moest bevallen. Misschien teveel tegelijk dachten we. Wat bleek...op het kinderdagverblijf deed ze alles al op de WC en thuis vertikte ze het om op de WC te gaan.
Tot enkele weken geleden, ze wilde geen luier meer aan (dat is voor baby's) en ze doet van de een op de andere dag de plasjes op de WC.
Het poepen is een ander verhaal, ze houd haar ontlasting op. We gebruiken Forlax (een laxeermiddel) om er weer regelmaat in te krijgen. Als ze nu moet dan doet ze dit nog in een luier. Helaas doet ze dit maar eens per week. Het record is twee weken geen ontlasting. Zo zielig, want dan is het keihard.
Als jullie hier nog tips voor hebben dan hoor ik het graag.
Voor alle duidelijkheid, ze krijgt voldoende vezels, drinkt goed, daar ligt het niet aan. Ze heeft 'gewoon' besloten dat ze niet wil poepen.
 
hoi
ja poepen blijft toch altijd wel iets lastiger hoor voor de kindjes,het is toch wat enger om dat nu op een grote wc te moeten doen,echt tips heb ik niet maar heb weleens gelezen over meer olie gebruiken of zo in het eten zodat de ontlasting was soepeler word,ik weet het niet zeker hoor.Je moet met de grote boodschap gewoon iets meer geduld hebben maar denk ik.gr wendy en succes ermee he
 
Vooral niet pushen!!!
Volgens mij geeft elk kind zijn eigen tempo aan.
Je hebt nog meer dan een jaar de tijd om het voor elkaar te krijgen (voordat hij echt naar school moet), dus leg er vooral niet teveel druk op.
Succes!
Rens
 
Bedankt voor de tips ben blij dat we niet de enigen zijn dat je kindje bijna drie is en nog niet zindelijk is. Maar ik merk aan mijn zoon dat hij het wel weet hoe het moet maar niet wil. Ik zal er maar geen druk op zetten maar ik moet hem soms wel aanmoediggen op op de pot/wc te gaan zitten. Hij wil wel op de pot maar dan moet ik of mijn man zelf op de wc gaan zitten dan doe ik het toch voor hem ik moet toch al vaak naar het toillet. Ook leuk om te doen is de behoefte uitzwaaien wat een lol wat hij heeft dan. En ook de pamper af ik begon een half uurtje paar keer per dag om te streven naar een hele dag m.u.v als we weg moeten boodschappen ofzo maar ik zou dan ook willen proberen om dat dan ook zonder pamper te doen dan bezeft hij dat natte broek niet leuk is maar zover is hij nog niet en ik ook nog niet niet. We proberen alle tips.

En wat betreft de harde ontlastig ik geef mijn zoon ontbijt koekjes ze zijn invudieel verpakt te koop bij de supermarkt maar je kunt ook een dun plakje ontbijtkoek geven lekker met rozijnen er in. Ook daar niet teveel hooguit 2 stukjes niet meer anders is de ontlasting weer te dun ook niet fijn.
 
oke oke, misschien niet helemaal eerlijk, maar...
onze zoon was 1 jaar en 10mnd toen hij zondelijk was. hij begon het plassen op de wc wel interesant te vinden en we hebben bij ons op de wc een potje gezet en als wij gingen plassen hem meegenomen en gezellig samen geplast of gepoept. dat deed hij heel erg goed en deed ook steeds een plas en wist steeds beter zijn luier zuiver te houden. maar op een gegeven moment kwam het niet verder en hebben wij hem omgekocht. oke zoals ik al zei, misschien niet helemaal eerlijk maar het heeft wel geholpen.
We hebben op een dag gewoon zijn luier uit gelaten (ging wel gepaard met flink huilen, want afscheid nemen doet pijn) en een onderbroek en gewoon een broek  aangedaan. toen hem gezegt dsat als hij de hele dag netjes op het potje deed plassen de auto (waar hij gek op is) kreeg die op de kast stond. en dat deed hij netjes vanaf het eerste moment. ja we hebben natuurlijk  wel foutjes gehad, helemaal meteen droog kan ook niet, maar we hebben dapper doorgezet ook al zag ik het soms niet meer zitten.  
de eerste week kreeg hij dagelijks een auto de week erop moest hij het doen met stickers en kreeg hij aan het einde van de week een auto. we hebben het in 3wkn voor elkaar gekregen om hem compleet zindelijk te krijgen (dag en nacht!). het heeft ons 9 auto's gekost (van de goedkope winkel), maar  het was het helemaal waard.  

wie weet is het een tip?!
succes.  
 
Ja toen mijn zoon zo oud als de jouwe was deden wij ook wel steeds een potje aanbieden en elke keer wel een plasje maar later weer niet   toen zijn we maar effen gestopt. Nu pas krijgt hij interesse hij gaat met ons mee naar het toillet en op de pot/toillet zitten. Wel een heel goed idee om te belonen met een autootje hij is gek op auto's en ballonnen en van die fluitjes met zo'n papierrolletje. Ja dat doe ik zo. bedankt.
 
Terug
Bovenaan