zindelijk worden

Mijn dochter van 4 heeft nogal wat problemen met zindelijk worden, plassen gaat wel goed, maar poepen nog steeds niet.
In januari is ze naar de basisschool gegaan; toen werd verteld dat ze niet meer in haar broek mocht poepen en dat heeft ze dan ook bijna 2 maanden niet meer gedaan.
Echter, sinds een week of 3 doet ze het weer wel. De school accepteert dit niet en heeft als beleid dat als het gebeurt een van de ouders moet worden gebeld om het kind te verschonen, maar ik vind dit geen handige manier. Zo wordt er onnodige aandacht aan besteed.
Toch wil ik graag een oplossing, wie weet raad?

Al van alles geprobeerd: belonen, stikkers plakken, boos worden, enz. en z.
 
Hallo,

Bij mijn zoontje op school is er dezelfde regel wanneer je kind een vieze luier heeft word de ouder gebelt, gelukkig heeft het bij mij nooit zover hoeven komen maar ik kan me voorstellen dat je hier mee zit... wat ik me afvroeg zou het kunnen zijn dat ze van angst in haar broek poept? dat hoor ik wel vaker vind ze het wel leuk op school? is de juf misschien niet leuk? dat kunnen allemaal factoren zijn waarom zij in haar broek poept.
Ik weet niet of je wat aan mijn verhaal hebt maar ik wens je in iedergeval sterkte....

Groetjes Patries
 
Ik ben zelf ook bezig met zindelijkheids training bij mijn zoontje van 2 bijna 3 hij doet gelukkig bijna alles op de w.c. het is alleen zo dat als hij te veel op gaat in zijn spel dat hij het dan niet door heeft dat hij naar de w.c. moet en het dan in zijn broek doet ik heb gemerkt dat het niet helpt om boos te worden maar hem in zijn spel even te storen om hem naar de w.c. te brengen misschien kunnen ze bij jou dochter dat ook op school doen als ze al een tijdje niet meer is geweest zelfs als ze zegt dat ze niet hoeft dat ze het wel even probeert
 
Hallo,

Ik reageer hier even op als leerkracht maar ook als moeder. Het is natuurlijk erg belangrijk om er niet teveel aandacht aan te besteden daar heb je helemaal gelijk in. Maar je moet je voorstellen dat jij je kind gewoon verschoond en dan ben je klaar. Als je als leerkracht in een klas zit en er poept een kindje in de broek dan heb je daar al gauw een kwartiertje werk mee. Want je moet het kind toch ook even wassen en weer andere kleren aandoen. In dat kwartier dat jij met dat kind bezig bent, moet je de klas alleen laten.
Ik heb het zelf meegemaakt dat ik een kind in de klas had die nog niet zindelijk was. Dit kind had ook een achterstand, maar dat terzijde. Dit kindje poepte iedere dag twee keer in zijn broek. Je kon hem niet laten zitten, want het stonk echt. Dat betekende dat ik hem iedere dag twee keer moest verschonen. Nou had ik het geluk dat hij een luier droeg dus dat was al wat gemakkelijker. Maar het koste wel erg veel tijd, wat ten koste ging van de andere kinderen. Wij hebben toen ook met de ouders afgesproken dat zij hem moesten komen verschonen.
Als het een kind is dan gaat het nog wel maar als het er meerdere zijn, ben je als leerkracht zijnde alleen nog maar bezig met verschonen. En je kunt niet tegen de ene ouder zeggen ik doe het wel en tegen de ander zeggen ik doe het niet. Je moet dus iedereen gelijk behandelen.
Als het eens een keertje voorkomt is het natuurlijk niet erg, maar als het een "gewoonte" is (niet verkeerd bedoeld) dan snap ik dat ze de ouders gaan bellen.

Ik begrijp als moeder zijnde heel goed dat je je zorgen maakt. Ik hoop alleen dat ik je door bovenstaand te vertellen het een beetje duidelijk hebt gemaakt waarom scholen dit doen. Nogmaals ik bedoel het niet verkeerd het is bedoeld als uitleg.

Als ik jou was zou ik eens met de leerkracht gaan praten hoe jullie dit samen op kunnen lossen. Dan hebben jullie allemaal een prettig gevoel hierover. Ik kan me voorstellen dat je dit als ouder zijnde namelijk zwaar op het dak valt.

Succes ermee
Groetjes Anninas
 
Hallo,

Ik las je berichtje en ik moest meteen aan een verhaal denken wat ik ooit heb gehoord. Natuurlijk is jou kind nog niet zo heel oud. Maar het ging over een kind van volgens mij al een tiener. Die kreeg het ook niet onder controle, en uiteindelijk zijn ze bij iemand gekomen die er op getraind is kinderen zindelijk te maken. Die tiener had ook last van de ontlasting niet kunnen ophouden. En Na misschien 2 gesprekken is het uiteindelijk toch gelukt. Wat was het nu. Het zat toch wat tussen de oren. Die tiener had er nooit bij stil gestaan dat iedereen op de wc poepte, zoals papa mama   en zelfs de koningin. Er had in eerste instantie niets bij hem geholpen, straffen belonen, het verplichten van het op de wc moeten doen.
Wellicht zal jou kind hier misschien niet mee bezig zijn. En ligt het misschien wel aan de nieuwe ervaringen op school. Je hoort wel vaker dat ze even een terug val krijgen.
Maar ik wilde je dit verhaal wel even melden, wie weet kun je er iets mee.
Nou veel succes.
 
hoi hoi

Misschien kun je weer een keer opnieuw proberen met belonen. Vaak stellen ze het toch wel uiteindelijk op prijs. dan hebben ze wel het gevoel dat ze het goed doen. ik denk niet dat je boos moet gan worden want dan worden ze inderdaad bang denk ik. En ieder half uur gaan vragen of ze moet poepen. dan willen ze het nog weleens aangeven. Maar dan moet je ook wel met de juf afspreken dat zij het ook doet. Is niet zoveel gevraagt toch??   En als ze dat ook doet en ze gaat poepen op school dan ook belonen ik denk dat je dan al een heleboel bereikt.

Het  is maar een idee misschien dat je er wat mee kunt. Het zal wel eventjes duren het zal niet in een paar dagen gelukt zijn.

Liefs heleen
 
hoi,

onze zoon van net 4 is sinds dit voorjaar zindelijk, binnen 2 week overdag uit de luiers.
Afgelopen zomer heeft hij een periode gehad dat het met zijn ontlasting wachtte tot hij naar bed ging en een luier om kreeg, binnen 5 min. kwam meneer beneden en had zijn luier weer vol.
Na een aantal weken van alles proberen ben ik maar over gegaan op een beloningssysteem en binnen   2 week hadden we het weer voorelkaar en gaat hij zelfs zonder luier naar bed.

ik zou zeggen, succes
 
lees je stukje met heel veel verbazing ...
Mijn zoontje van nu 4.5 was zo goed als zindelijk toen hij naar de kleuterschool ging.
door alle spanning en ziekte (gewoon kinderziekte) is hij weer in zijn broek gaan plassen. Zijn juf reageerde daar heel goed op en maakte er geen probleem van.
Denk dat als ik elke keer naar school had gemoeten hij nu nog niet zindelijk was geweest.

Vind het schandalig dat school dit zo aanpakt en hoop voor jou dat je zoontje snel hier over heen is. Kan me heel goed indenken dat dit heel belastend voor hem is en dat dit hem nog meer onzeker maakt.
We moeten niet vergeten dat dit kinderen zijn. Gun hun dingen op hun eigen tempo te doen en stop aub met dat stressen over alles.    

snap het stukje van de juf hierboven ook wel maar die kinderen zitten op school om iets te leren. Hoort dit er ook niet bij ? het kind doet het niet bewust expres maar nu word er wel heel veel aandacht aangegeven en dit legt een onnodige druk op het kind.
is het niet mogelijk dat bv. de concierge of een klasse assistent ff oplet of het kind een schone broek geeft.

Ook kun je je kind leren zelf zijn billen af te vegen en schone broek aan te doen.
Mijn zoon had altijd een schone onderbroek en broek bij en als het mis was gegaan deed hij zelf zijn broek verschonen.
de juf hoefde alleen in het begin soms ff te helpen maar door de steun en het vertrouwen dat hij van haar kreeg is hij er nu helemaal overheen ...
Onze juf moest ook de kindjes wel eens ff alleen latn door een ongelukje van een van de kids en dat is altijd heel goed gegaan. Zo leer je ze ook dat ze moeten luisteren al is de juf niet in de buurt. !! en de wc zal toch niet aan de andere kant van de school zijn lijkt me ??
 
Terug
Bovenaan