zindelijk worden???

Hallo,

Mijn dochtertje is nu net anderhalf en we willen proberen dat ze op het potje gaat. Maar HOE gaan we dit aanpakken?? Heeft iemand goeie ideeen en zijn jullie kindjes al zindelijk??

Groetjes Triesepies

Hoi,
Onze Lieve is nu 20 mnd en gaat al een maand of twee op het potje..die stond bij ons al heel lang in de badkamer..Ze zag hem, en wilde er zelf wel op.
Nu deed ze heel lang nooit iets hoor, maar ineens wel..En nu plast en poept ze regelmatig op de pot..
Ze zegt het soms, als ze aan het plassen is..maar ze draagt gewoon een luier..als ik haar dan snel op de pot zeg is het te laat..soms nog op tijd..De luier is dan erg warm..haha, dus echt net geplast.
Ze voelt het dus best al goed.
Lieve geeft het zelf wel aan, want dit is best nog jong hoor.
Ik zelf denk dat je ze best kan laten wennen aan het potje, maar ze moeten het uiteindelijk zelf kunnen en willen.
Spieren moeten onder controle gehouden kunnen worden, en dat is soms nog niet te doen voor kids op deze leeftijd.
Lieve is ons derde kindje, en de andere twee waren met 3 jaar, en 2 jaar en 9mnd zindelijk.
Ik werk op een kdv, en  weet dat 3 jaar vaker voorkomt voordat kids zindelijk zijn dan al met 2 jaar....
Alles op zijn tijd, en als je kindje intresse heeft zou ik er wel wat mee doen.

Groetjes Rina

Hey hoi!

Wij zijn ook bezig met potjestraining. Het potje staat in de woonkamer en Dylano gaat er vaak zelf opzitten. Maar helaas nog nix op het potje gedaan. Ik probeer hem er gwn vaak op te zetten, en dan zal hij vast een xtje wel wat gaan doen???
Een tip die ik van mijn moeder kreeg: Zodra ze wakker worden, gelijk op het potje. Wij moeten tuurlijk ook hard plassen als we een lange ruk geslapen hebben.

Succes!

Liefs Deb.

Potjestraining vergt veel disipline en neit alleen voor het kind!! Ik wacht er nog even mee.
Rik, die is er veel te onrustig voor. Als Rik tegen zijn verjaardag zit dan is het zomer en wil ik hem zonder luier laten lopen, maarja hij vind wildplassen nu al leuk haha!!

X Saskia
mv Rik 21 mnd

Hoi,

Misschien ben ik een enorme spelbreker, maar ik ben nog HELEMAAL niet bezig met zindelijkheidstrainning. Ik ben namenlijk van mening dat een kind zindelijk wordt en dat je een kindje niet zindelijk maakt. Daar bedoel ik mee dat er bij de kids toch echt eerst wat besef moet komen van waar plas en poep vandaan komt. Pas als dat besef er is, heeft het zin om aan zindelijkheidtrainning te gaan doen (mijns inziens).

Mijn dochter was 2,5 toen ze in bad zat en ineens riep: Mam, er komt een poep!
Toen heb ik haar op de WC gezet. Toen die klik er eenmaal was, heb ik meteen doorgezet. Binnen 2 weken was ze overdag zindelijk.
De eerste weken ben jij als het ware zindelijk voor je kind. Iedere keer vragen enzo... Maar als snel merkte ik dat ze het veel langer en langer vol hield.

Ik wacht bij Bas ook totdat er enig besef is. Dat schijnt bij jongetjes pas later te zijn dan bij meisjes, dus ik verwacht het komende jaar nog geen wonderen...

Groetjes, Karin

PS: Bij mijn dochter heb ik trouwens met een beloningssysteem gewerkt. Ieder plasje was een sticker. Een poepje 2. Bij een vol vel, kreeg ze een klein cadeautje. En ieder plasje (hoe klein ook) was een groot feest. Klappen, juichen, dansen... Dat alleen al was reden genoeg om op de pot/wc te gaan plassen.
Als het een keer mis ging, maakte ik daar totaal geen probleem van. Ik wachtte totdat ze zelf naar me toe kwam om te zeggen dat ze nat was. Ik gebruikte om die reden dan ook geen luierbroekjes (dan voelen ze het niet goed als het mis gaat). De eerste week flink wat extra wassen gedraaid. Lang leve de wasmachine!

Hoi!

Birgit (21 mnd) gaat regelmatig op het potje. Vooral de laatste tijd komt ze met het potje aanlopen als ze moet (staat in de kamer) ze vind het zelfs zo leuk dat ze bijv gisterochtend 4x een poepje achterelkaar heeft gedaan en 2 plasjes.. ik ben dus een half uur heen en weer aan t lopen geweest, zucht. Hoe ga ik haar nu uitleggen dat ze net zo lang moet blijven zitten tot alles eruit is :S

Ze is zo enthousiast geworden sinds ik haar uit t boekje "op het potje" van Alona Frankel voor lees, dit is dan ook haar lievelings boekje ( je hebt een jongetjes of meisjes versie).. Ik had vroeger dezelfde (en was met 22 mnd zindelijk dag en nacht hehe) Ze herkent de dingen nu blijkbaar!
Maargoed wat iemand hiervoor al zei: t vergt veel discipiline, en ik heb daar nog niet zo veel zin in (erg he!) gewoon met die pot achter haar aanlopen dat doe ik later wel..Het gaat nu ineens zo snel, die luier is soms gewoon makkelijk.. Ik moet zelf ook gewoon f wennen!

Ook ik ben van mening dat het iig bij Eline absoluut nog geen zin heeft om met zindelijkheidstraining te beginnen. Ik heb dat bij kennissen gezien die bij anderhalf al met het potje liepen te leuren, en dat na een jaar nog deden. De oudste was met ongeveer twee en een half (kan ook iets later zijn) overdag EN s nachts zindelijk. In een week tijd.

Terug
Bovenaan