Zindelijk

Hallo!

Mijn zoon is nu 3 jaar en 5 maanden en begint sinds kort interesse te krijgen voor het "zelf naar de WC gaan". Qua ontlasting gaat het goed maar het lijkt wel alsof hij het ophouden van zijn plas niet onder controle heeft. Hij wil geen luier aan maar de hele dag door heeft hij dan "ongelukjes". Heeft iemand hier ervaring mee? Moet ik geduld hebben en komt het vanzelf goed?
 
Je zou eventueel even kunnen opletten wanneer die ongelukjes gebeuren(tijdstippen, hoelang nadat ie wat gedronken heeft) als je dat een beetje door heb kan je hem ruim van te voren vragen of hij moet plassen of hem er even op zetten....
 
hoi,

Inderdaad, breng er een regelmaat in met plassen. Net wakker eerst even plassen. Bijna eten eerst even plassen, en gaan we zo weg, eerst naar de wc. Verder zou ik geen aandacht schenken aan die ongelukjes maar haal hem wel steeds uit zijn spel. Laat hem dus niet verder spelen terwijl jij schone kleren aan het pakken ben maar neem hem mee naar boven en ga hem eerst even wassen en dan omkleden. Als je daarbij steeds tegen hem blijft zeggen dat hij wel gewoon verder had kunnen spelen als hij op tijd eraan had gedacht om te gaan plassen dan valt het kwartje vanzelf.
Maak het wassen en omkleden ook niet leuk voor hem maar eerder heel saai, anders houdt hij er nog niet mee op. Onze dochters (nu bijna 4 en 3) waren beide op 2 jarige leeftijd met deze methode binnen een week zindelijk. Ongelukjes kunnen natuurlijk blijven gebeuren.
Wat ook heel goed werkt is om een belonings systeem te bedenken. Wij maakte grote vellen papier met ruitjes en iedere keer als ze zelf aangaven dat ze moesten plassen, en het grootste gedeelte ging ook echt in de wc, en niet al in hun broekje dan mochten ze een sticker opplakken en als er dan een rij vol was dan kregen ze een traktatie, of een klein kadootje. Als de hele kaart vol was dan mochten ze iets leuks (kleins) zelf in de winkel uitkiezen.
Geeft je zoon het wel aan als hij voelt dat hij moet plassen, of pas als hij de druppels in zijn broek voelt?? Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Sterkte Lin
 
Terug
Bovenaan