zindelijk

hallo, ons zoontje van 4 houdt de hele dag zijn ontlasting op, s'avonds wanneer hij een luier om krijgt voor het slapen gaan, doet ie het in zijn broek. Plassen gaat al goed, maar we krijgen hem niet op de wc voor zijn grote boodschap, wie heeft er een tip voor ons?
 
Zo'n probleem moet je goed in de gaten houden.

(Ik ken ook een jongen die daar mee begon. Uiteindelijk hield hij het een week lang op. Op die manier is het helemaal lastig om te poepen, omdat het een erorme hoeveelheid wordt. En op een gegeven moment voelde hij het seintje ook niet meer van dat hij moest. Het heeft jaren geduurd voordat hij het weer kon. Hij moest het seintje weer leren voelen.)

Dit is een voorbeeld van hoe het kan lopen.

Ik zou er geen negatieve aandacht aan geven.

Misschien kun je een stikkerkaart maken. Steeds als hij heeft gepoept (misschien eerst een tijdje in de luier) krijgt hij een stikker. Bij 10 stikkers mag hij een beloning. Kun je samen bedenken. Niet iets groots. (b.v. €2) Zo beloon je hem. Probeer het poepen te verplaatsen naar de WC. En dan bij de eerste keer op de WC gepoept te hebben, meteen een beloning. Dat is namelijk een hele grote stap.
Hou het poepen op een vaste tijd. Dus bijvoorbeeld s' avonds (na het eten).
Het kan met onzekerheid te maken hebben dat hij het niet durft.
Ga er relaxed mee om. Betrek anderen er bij (familie, opa oma), met veel complimentjes.
Dan voelt ie zich niet zo onzeker.
Als je er mee blijft zitten, kun je het beste langs de huisarts.

Dit verhaaltje moet je misschien niet te zwaar nemen, omdat ik natuurlijk jullie zoon niet ken. Het is een voorbeeld van hoe het (ook) kan gaan.

Heel veel sterkte en hopelijk blijft jullie zoon dit verhaal gespaard.
 
mijn dochtertje was met het plassen ook eerder zindelijk als met de ontlastng.Ze was twee jaar toen ze niet meer in de luier plaste.Als ze aan voelde dat ze moest poepen wilde ze absoluut niet op het potje of de toilet.Ik gaf ze dan een luier aan en dan verstopte ze zich en deed haar behoefte,daarna verschoonde ik haar en hoefde de luier niet meer aan.Vanaf dat moment gaf ze aan dat ze moest en wilde zelf de luier om.Tot op een gegeven moment ze het per ongeluk ook op de toilet deed,na het plassen.Ik heb haar toen een groot compliment gegeven en gezegd dat ze een erge grote meid was.Daarna vroeg ze soms nog wel eens om een luier maar dat werd steeds minder.Ze was ruim 3 jaar toen ze op de toilet poepte en geen luier meer nodig had.
Door dat ik haar een luier om gaf had ze ook elke dag ontlasting.Ik deed hier niet moeilijk over,blijkbaar wilde ze toch graag wat tegendruk hebben tijdens het poepen.
Nou ik hoop dat je aan mijn verhaal iets hebt en veel succes ermee
 
Hallo,

Ook bij mijn dochter was ze vlugger zindelijk wat betreft plassen en na 3x opde wc gepoept te hebben ging ze het ook ophouden. Ook wij hebben de luier omdoen methode als ze aangaf te moeten gehanteerd en daar beslist niet moeilijk over gedaan om ophoud en daarmee verstopping scenes te vootkomen. Ook zei deed na een aantal maanden perongeluk weer een keer iets op de wc waarna een zeer groot compliment wel resulteerde in vaker poepen op de wc. Eerst nog 6x een keutel (en daarbij inderdaad 6x een mooie sticker per dag plakken), maar na verloop van tijd werd het zo normaal dat de stickers vergeten werden en het er gewoon bij hoorde. Leg er zeker geen druk op
 
Terug
Bovenaan