Zindelijkheid/dwang/stress

<p>Mijn dochter van 2j7mnd word gevraagd om na de herfstvakantie zonder pamper naar school te komen, ik moet genoeg broekjes en onderbroekjes voorzien. De tip van de juf was ze thuis ook zonder pamper te laten maar dat vonden we eerlijk gezegd helemaal niet fijn. Na het 2 dagen geprobeerd te hebben, had ze elk uur accidentjes wat niet erg is natuurlijk en dat zeiden we haar ook, maar op de tweede dag was ze helemaal in paniek, huilde omdat ze pipi had gedaan en wou daarna ook niet op het potje gaan zitten(terwijl we dat heel veel deden) toen dacht ik 'dit voelt niet oké, ik wacht nog wat' wel ben ik haar blijven dagelijks meermaals op het potje gaan zetten. Over 9weken word ze ook grote zus dus ik vermijd liever stress voor ons beide. Wat kan ik doen? Zijn er tips, of moet ik de juf inlichten dat het toch niet zo lekker loopt en we het nog wat vroeg vinden, uiteindelijk zal ze wel zindelijk worden toch? Ik ga liever geen negatieve strijd aan...</p>
 
Wat raar dat dit gevraagd word! Mijn dochter is 2,5 jaar en gaat naar de peuteropvang. Echter niemand die hier iets over heeft gezegd. Wij oefenen thuis ook met het potje en ze benoemd het wanneer ze pipi of poep heeft gedaan. Wellicht is jouw dochter er gewoon nog niet aan toe. Uiteindelijk worden ze allemaal zindelijk ja.. Blijven oefenen. Misschien een beloningssysteem eraan toevoegen met stickers bijvoorbeeld. Een opvang moet dit niet van je verlangen vind ik. Om haar te brengen zonder luier etc.

Succes met de laatste loodjes ❤️
 
Naar mijn mening mogen ze vanuit school best tips geven, maar je bepaalt zelf hoe je de zindelijksheidstraining aanpakt. Als jij ziet dat je dochter er nog niet klaar voor is, dan zou ik het zeker niet afdwingen. Er zijn verschillende methodes voor, doe het vooral waar jullie je prettig bij voelen. Ons dochtertje is nog wat jonger, maar volgens mij is er qua leeftijd ook nog niet veel aan de hand toch?
 
Ik heb heel veel aan de zindelijkheidsbox gehad. Maar omdat ook onze oudste toen grote broer werd hebben wij er ook bewust voor gekozen om ff te wachten. Nu is hij 2.9 en is al zeker 2 maanden helemaal zindelijk overdag. Ik en me man hebben beide week vrij genomen om echt heel goed te oefenen en ik dan met de jongste bezig te zijn en hij met de oudste aan het trainen is gegaan.

Moet wel zeggen dat de oudste langer droog bleef en dan ineens zijn luier helemaal vol plaste dus hij was er ook aan toe

Ze moeten er idd echt aan toe zijn anders wordt het niks en gaan ze het idd als negatief zien.

Vindt het ook raar dat ze dat zeggen op school. Toen wij met hem gingen kijken voor dat hij naar school ging hebben ze juist gezegd dat we niks moesten forceren of dwingen dat het vanzelf echt wel goed komt. Maar die van ons was dus helemaal zindelijk voor dat ie naar school ging
 
Hoi.
Hier is onze zoon bijna 3 (dec) en wilde vorige week zelf proberen om zonder luier rond te lopen. Deze kans hebben we natuurlijk aangepakt. En na 2 dagen gestaakt. Net als je omschrijft was het hier op dag 2 drama, met 4 ongelukjes op nog geen 3u tijd. 
Hij heeft pas door dat ie moet als hij al een beetje geplast had. We zijn wel al sinds de zomer bezig met een stempelkaart voor elke keer dat hij op het potje of op de wc gaat. Volle kaart is een cadeau grabbelen. Dit gaat hartstikke goed.
Nu verwachten we ook elk moment een kindje, dus de timing is ook niet ideaal. Maar hier verwachten ze pas dat ze met 4 uiterlijk zindelijk zijn. Dus we hebben nog ff.
Elk kind is er een keer aan toe, je kan dit niet afdwingen. En inderdaad kun je beter staken dan dat je kind dadelijk angst krijgt voor het potje.
Succes!
 
Je woont in België zeker? Dat heb ik vaker gehoord in België. Ik vind het ook echt raar, lang niet elk kind is eraan toe om compleet zindelijk te zijn met 2 a 2.5 jaar.

Mijn oudste dochter was echt een slimme en pientere meid en we hebben echt ons best gedaan maar ze was 'pas' zindelijk met precies 3 jaar. Eerder lukte het haar gewoon niet en ze werd alleen maar onzeker. En achteraf vind ik met 3 jaar meer dan prima, het hoeft echt niet veel eerder.

Ik werk op een kinderdagverblijf en er zijn kindjes met 2 jaar zindelijk, maar de meesten echt pas rond de 3 jaar hoor! Dat is heel normaal. Je kan pushen, proberen, zindelijkheidsbox bestellen, stickers plakken etc.. maar als je kind er niet klaar voor is werkt het gewoon nog niet!!

Ik zou eens in gesprek gaan met de juf. Wat als ze nog niet zindelijk is? Zijn alle kindjes zindelijk op die leeftijd? Want dat is echt onmogelijk! Je kan me niet vertellen dat ze daar een groep vol 2.5 jarigen hebben die allemaal zindelijk zijn!
 
Wat een raar verzoek. Mijn dochter van 2,7j kan opzich heel goed op het potje/wc plassen maar "vergeet" het ook vaak als ze er niet aan herinnerd word. Ze raakt in paniek als ze alleen een onderbroekje aan heeft. Ze heeft nu gewoon een hemdje en onderbroek aan met daaronder een luier broekje. Ze is er gewoon niet aan toe om alleen een onderbroek aan te hebben. Komt vanzelf vind ik. Benoemen dat ze niet in de broek plast en tussendoor proberen op het potje of wc. Ik ben zelf nu 38 weken zwanger en ga daar ook echt niet mee stressen.
Op het dagverblijf ook en of ze nu alles moeten verschonen bij een ongelukje of alleen het luier broekje maakt voor hun ook niet uit.
 
Ik vind het schandalig dat dit gevraagd word. Wij hebben geleerd dat kinderen het zelf aanbieden wanneer ze er klaar voor zijn. En zoals je al zegt regelmatig op het potje zetten deed je al. Ik zou gewoon aangeven dat je het niet vind kunnen dat ze haar dwingen. Een kind geeft echt zelf aan wanneer het er klaar voor is (ik werk zelf ook in de kinderopvang). Mochten de juffen raar reageren zou ik hogerop (dus hun leidinggevende) hierop aanspreken. Vind echt raar dat ze dit van je verplichten.
 
Terug
Bovenaan