zindelijkheid, plassen gaat goed, poepen doet hij in z'n broek

Mijn zoontje van bijna 3,5 probeert nu zindelijk te worden, hij plast op de wc en is net een week bezig. Het gaat redelijk goed, maar af en toe gaat het mis: bij het poepen, doet hij gewoon in zijn broek. Ook bij het slaapje wat hij heel af en toe nog smiddags doet, laat hij het lopen. 's nachts doe ik hem een luierbroekje aan waar hij dan ook nog in plast en poept. Hoe leer ik dat poepen in zijn onderbroek overdag af?  Tips? Of hoort dat er bij in de beginfase en moet ik gewoon afwachten en doorzetten? Boos worden of juist niet??

Ik hoor het graag.

Groetjes, Carianne: moeder van Henri (3,5) en Mika (2,5).
 
Hoi Carianne,

Wij hebben hetzelfde probleem gehad met onze dochter.
Van alles geprobeerd o.a. zelf de vieze onderbroek laten opruimen.
Uiteindelijk hebben we tegen haar gezegd dat ze maar om een luier moest vragen als ze moest poepen, dan werd haar onderbroek tenminste niet vies.

Dat deed ze wel maar het  ging het allemaal steeds moeilijker.
Soms hield ze haar poep dagen achter elkaar op. We zijn met haar naar de dokter geweest en nu heeft ze een laxeermiddel (lactulose).
We hadden ook een beloningssysteem (10 stickers een kadootje) voor poepen op het potje.
En na een maand of drie lukte het ineens toch op de wc en op het potje.
De angst is steeds minder geworden. Maar het heeft wel wat voeten in de aarde gehad.
We hebben haar ook bij ons in de wc laten kijken als we waren geweest (ja, dat heb je er allemaal voor over).

Gelukkig is het achter de rug.

Misschien kun je ook beginnen met een luiertje geven als hij moet poepen. Dan kan de volgende stap het potje zijn. Het is echt gewoon angst.

Veel succes.

Groetjes.
 
hai,
Inderdaad, gewoon leren dat hij om een luier vraagt als hij moet poepen. Heel veel kindjes vinden het veel moeilijker om poepzindelijk te worden, en duurt dat dus langer. Wees trots op hem dat hij plaszindelijk is, dat poepen komt vanzelf wel. En wordt in elk geval niet boos op hem, je kunt niet ergens boos om worden waar een kind niks aan kan doen. Hier hebben wij ook een peuter van ruim drie die moeite heeft met poepen. Plassen op het potje gaat prima, maar poepen vindt hij doodeng!! Het gevolg was ook hier obstipatie, een groot probleem als je kindje dat gaat doen, poep ophouden. Ook hier lactulose gekregen, nadat had drie dagen een klisma kreeg. De Lactulose helpt in de zin van dat hij meestal elke dag poept, maar de angst is hier nog niet weg. En we gebruiken het nu al een half jaar. Zelfs als hij een scheet moet laten wil hij een luier, en dat is prima. Ik heb geleerd dat je gewoon blij moet zijn met wat hij kan, hem hierin positief belonen, de rest komt vanzelf wel!
Groetjes Soela
 
Hoi hoi, dank jullie wel voor de reacties. Ik ga jullie tips uitproberen. Ik had hem een kadootje beloofd als hij op de wc of potje poept. (voordat hij zelf plaszindelijk wilde worden, was het 1 x per ongeluk op het potje gelukt)

Verder doet hij het nu de laatste dagen in een luierbroekje. Plassen gaat verder vrij goed, heel af en toe toch een ongelukje maar dat lijkt me normaal na ruim anderhalve week.

Ik zie het niet echt aankomen als hij het moet doen, wel dat hij zich een beetje terugtrekt maar dat doet hij ook als hij moe is. Doordat Mika ook rondloopt, valt het niet zo heel erg op. Nu ja, wie weet gaat het vanzelf en heb ik geen lactulose nodig. Ik begrijp dat het gelukkig een vrij normaal verschijnsel is.

Nou, wie weet tot later op het forum!

Groetjes, Carianne.
 
Terug
Bovenaan