Zindelijkheid

<p>Even een vraagje.</p><p>Hoeveel onderbroekjes kochten jullie voor de zindelijkheids training?</p><p>Zoon is 15 maanden maar heeft al regelmatig op de wc geplast. Hij vind het reuze interessant en wil steeds op de wc!</p><p>Om te beginnen heb ik pants gekocht zodat ik hem er wat makkelijker op kan zetten..</p><p>(ps leuke succesverhalen van zindelijkheidstraining bij “dreumesen” zijn ook welkom ?) </p>
 
Mijn dochter van 16 maanden doet thuis alle plas en poep op de wc. Wij gebruikten wasbare luiers, die heb ik aangelaten tot ze nog maar 1 ongelukje per dag had. Nu thuis in ondergoed en dat gaat prima. Ik heb nu 5 onderbroekjes en 6 oefenbroekjes. De oefenbroekjes zitten niet zo fijn dus die gebruik ik alleen bij nood. Hoeveel je er nodig hebt is vooral afhankelijk van hoe vaak je wast, hoeveeel ongelukjes er nog gebeuren en of je kindje naar de opvang gaat in luier. Mijn dochter is op de opvang nog niet droog, dus 3 dagen per week in luier. 
 
@Dpl
Wat knap zeg! Hoe vaak zet je haar op de wc? Ik ben nog een beetje zoekende welke "tactiek" ik ga gebruiken ?
Een keer extra de wasmachine aanzetten maakt me niet zo veel uit.. 
 
Ik ben begonnen met vaste momenten; na slapen en eten, voordat we weggaan en bij thuiskomen. Dat hou ik nu nog steeds zo'n beetje aan, ik denk dat ik iedere 1,5-2 uur haar op de wc zet. En ik vertrouw steeds meer op mijn intuïtie, vaak als ik denk of ze niet naar de wc zou moeten maar om een of andere reden haar niet op de wc zet is ze vlak daarna nat.
Zelf aangeven doet ze nog niet, een enkele keer gebaart ze dat ze moet plassen maar dan is ze al aan het plassen. Vaak lukt het haar dan wel om het verder op te houden en de rest van de plas op de wc te doen. 
Ik heb veel gehad een het boek 'zindelijk maken is kinderspel' van Debby Mendelsohn. Ook hielp het mij om niet te gefocust zijn op echt zindelijk worden, maar iedere plas of poep op de wc scheelt weer in luiers en is mooi meegenomen. 
 
Hier ook veel gehad aan dat boekje die Dpl aangeeft. Staan erg handige tips in. 
Ik ben bij m'n dochtertje begonnen toen ze 1.5 was. Toen begon net de corona en zat ik thuis dus had er ook de tijd voor. Ik heb meteen de luier afgelaten en haar de eerste dagen bijna elk uur op de wc gezet met een filmpje of wat speelgoed zodat ze lang genoeg bleef zitten. Tuurlijk tussendoor ook nog wel wat ongelukjes, maar niet heel veel. Het heeft ongeveer 4 weken geduurd voordat ze het zelf ging aangeven wanneer ze moest. Dat kwam van de ene op de andere dag. Nu is ze bijna 21 maanden en geeft ze het zelf aan als ze moet. Heel af en toe nog een ongelukje als ze druk aan het spelen is en het te laat door heeft. Op de opvang heeft ze nog wel een luier aan, maar daar zijn ze vaak buiten zonder wc in de buurt. Als we ergens heen gaan waar een wc is, laat ik de luier af en dat gaat goed. Met slapen heeft ze nog wel een luier om hoor.
Ik had iets van 10 onderbroekjes gehaald. Eerste tijd liet ik haar alleen in onderbroek lopen als we thuis waren. Scheelt een hoop gewone broeken wassen en was makkelijker als ze snel naar de wc moest. 
Oja en ik had matrasbeschermers met een hoeslaken erover over de bank gedaan. Ze zit graag op de bank, maar wilde een natte bank toch wel voorkomen. 
 
Terug
Bovenaan