Zindelijkheid

<p>Hoi. </p><p>Mijn dochter is nu 3 jaar en 9 maanden. Binnenkort moet ze dus op de basisschool beginnen. Nu ben ik afgelopen zomer begonnen met zindelijk worden. Lekker buiten lopen in een onderbroekje en rustig aan beginnen. Na een tijdje dat 't eigenlijk best goed ging, is het minder geworden. Toen stickers en snoepjes gegeven op het moment dat ze bijvoorbeeld een nr 2 deed of als ze droog bleef. Ging helemaal goed. Na 2 keer een stickerkaart vol en dus een cadeautje heb ik uitgelegd dat ze nu alleen nog een sticker kreeg en geen snoepje meer. Omdat ze het nu zo goed deed. En als de stickerkaart vol is, mag ze oorbellen (dat wil ze supergraag). Maar dit ging helemaal fout. Vanalles weer geprobeerd. Oefenbroekjes en alles uit de kast getrokken. Maar het ging niet meer. Dus maar weer een luier aan en blijven motiveren. Nu weet ik het niet meer. Een tijdje totaal genegeerd. Niet negeren. Streng zijn. Rustig en lief zijn. Niks zeggen, wel iets zeggen. Het werkt allemaal niet.ze huilt als ik zie dat ze iets moet en ik haar naar de wc stuur. En als ik niks zeg huilt ze omdat ze niet naar de wc ging.</p><p>Heeft iemand hier de ultieme tip. Ik ben echt radeloos. Over 3 maanden moet ze naar school en mag ze niet in de luier. </p><p>Sorry voor t lange verhaal </p><p> </p>
 
Ik lees graag even mee. Onze dochter is 3 jaar en 2 maanden en ook nog niet zindelijk. Ze heeft van de zomer een paar keer op het potje geplast dan ging goed. Enorm trots, complimentjes, sticker.

Toen had ze 1x gepoept op het popje daar is ze best wel van geschrokken. En toen wilde ze een tijdje niet meer..

Nu vragen we haar of ze wil. (potje staat in de woonkamer). Meestal is het nee en laat ik het zo, ik wil haar ook niet dwingen.

Maar ze heeft ook last van obstipatie en houdt bewust haar ontlasting soms 2-3 dagen op. (Het is dan niet hard ofzo).

Iemand een goede tip hoe ik haar zindelijk kan krijgen zonder strijd/druk
 
Onze zoon is bijna 2,5 jaar en volledig zindelijk. Ik had de box van zindelijkheidsbox besteld. Heb hier erg veel aan gehad, misschien iets voor jullie!

Succes ??
 
Lastig hè. Het lijkt zo makkelijk maar t gaat écht niet bij alle kindjes zo simpel. Vroeg of laat beginnen, streng of lief zijn, wel of geen beloning.. soms maakt het niks uit!

Mijn eigen dochter is nu 3 jaar en 3 maanden. Sinds een maandje is ze zindelijk. In de nacht nog wel een luier om. 1x per 3 dagen ongeveer heeft ze nog een ongelukje, vanochtend nog een grote plas vóór de wc in plaats van erin..

Ik ben al begonnen toen ze bijna 2 jaar was. Gewoon 2x per dag op een vast tijdstip op de pot. Maar er gebeurde nooit wat. Toen ze 2.5 was, tijdens de lockdown in maart dacht ik: nou, nu ff doorzetten. Maar het lukte gewoon NIET. Poep deed ze hier af en toe wel op de wc, maar plas echt nóóit! Ze plaste 6x per ochtend in dr broek. Iedereen zegt: een weekje doorzetten en dan zijn ze er doorheen. Nou, zo werkte het hier niet. Ik heb het 10 dagen op rij doorgezet en toen was er nog geen enkel plasje in de wc/pot terecht gekomen. Toen heb ik het opgegeven.

In de zomer ook nog een paar keer een poging gedaan, wederom zonder succes. Ze is hartstikke pienter, maar dit lukte haar gewoon niet...

In november was ze 3 dagen logeren bij mn ouders en ineens belde ze op: ik heb op de wc geplast! Zomaar! En toen was ze ineens zindelijk, op dus een enkel ongelukje na.

Heel bijzonder, ze was er écht in 1 klap klaar voor en ik had het véél eerder gewild maar het lukte gewoon niet. Ze doet heel veel dingen pas als ze 100% zeker weet dat ze iets kan, zo was het met zindelijk worden ook. Ze werd pas zindelijk toen ze wist dat ze het écht kon..

Andere kinderen zijn al met 1.5 a 2 jaar zindelijk, maar dat is bizar vroeg hoor. 3-3.5 jaar is gemiddeld. Ik werk op een kinderdagverblijf en maar een enkel kind is zindelijk voor ze 2.5-3 jaar zijn. En als ze zindelijk zijn vóór 2 jaar, hebben ze elke dag nog 4x een ongelukje dus dat noem ik niet echt zindelijk eerlijk gezegd.

Tips? Nee.. ik vond het zelf ook erg frustrerend dat het hier niet eerder lukte. Maar ik zou sowieso geen luier meer omdoen overdag, dat is alleen maar verwarrend en nu ze bijna 4 is, moet ze het toch echt zelf oppakken zonder luier.

Gezien dat ze gaat huilen, lijkt ze bang om op de wc te gaan. Of teleurgesteld in zichzelf omdat het niet lukt of nog vaak fout gaat? Je kunt eens contact opnemen met iemand die er verstand van heeft, er bestaan mensen die hier hun werk van maken.. maar geen idee hoe dat heet ;) Succes!!
 
Ik ben het niet helemaal met je eens over je uitspraak: ‘wanneer kinderen onder de 2 jaar zindelijk zijn hebben ze zeker 4 keer per dag een ongelukje’. Ik werk zelf ook in de kinderopvang en vind dit een vreemde beredenering van jou. Hier zijn kinderen vaak tussen de 2 en 3,5 jaar toch echt zindelijk. En kinderen voor hun 2e zijn er ook genoeg zonder ongelukjes. Je doet nu namelijk net of dit onmogelijk is terwijl kinderen vroeger toch echt vrijwel voor hun tweede jaar zindelijk waren.

Het is echt een kwestie van tijd nemen, twee weken lang geen afspraken maken en dus volledig thuis blijven, luier overdag volledig aflaten (ook wij hadden de eerste dag 15 ongelukjes’, maar doorzetten hier in is zo belangrijk! Zo kom je al een heel end en gaat het vaak sneller dan verwacht!!
 
Wij zijn hier ook opnieuw begonnen met een poging om ons zoontje zindelijk te krijgen.hij is nu bijna 3,5. In de zomer vakantie word hij 4, dus hij hoeft pas in september naar school. 
Ik ben ook niet voor dwingen, maar ik wil ook niet tot het laatst wachten. Hij moet vaak wel even wennen aan nieuwe situaties.
We hebben het al meerdere keren geprobeerd om hem enthousiast te krijgen,  maar hij weigert gewoon op de pot/wc te gaan. Op de vraag of ie bang is krijg je geen antwoord. 
Van de zomer hebben We hem idd buiten in zn blote billen laten lopen. Maar dat wilde hij niet, want hij had door dat hij het liet lopen. 
Nu zijn we in december begonnen om m op vaste tijden op de pot te zetten. In de kerstvakantie hebben we hem zijn luier uitgedaan. Nu draagt hij dus overdag geen luier meer. Maar hij wil nog steeds niet naar de pot/wc.  Vandaag heeft hij voor het eerst in 2,5 niet een keer in zn broek geplast, wel gepoept.  Maar dat komt voor al doordat ik hem heel vaak op de pot zet. Dus ik vraag me af of dit nut heeft of dat ik hem zelf moet laten bepalen of hij op de pot wil.
We belonen hem ook na ieder plasje/poepje met stickers en een verrassing als de kaart vol is, maar dat heeft maar een beperkt effect.
Zo lang verhaal :). Ik ben benieuwd of iemand nog ideeën/ tips heeft. De zindelijkheidsbox ben ik ook over na aan het denken als dit niet werkt.
 
Terug
Bovenaan