zindelijkheid

Hallo,

Onze zoon is bijna 3,5 maar met de zindelijkheid wil het niet echt lukken.We hadden tegen hem gezegd dat we geen luiers meer aan doen en dat hij op de wc moest gaan plassen, vond hij geen probleem.

Nu loopt hij al 2 dagen zonder luier en we gaan om het half uur naar de wc (er gebeurt dan jammer genoeg niks) maar hij plast gewoon is z'n broek en geeft ook niet aan dat hij moet plassen.
Hij vindt die natte broek ook niet erg en blijft er gerust in lopen.  
Zal hij het wel voelen dat hij moet, ik weet het niet.

Hij zei toen straks tegen mij dat gewoon z'n luier weer aan wilde.  
Dus ik heb hem z'n luier maar weer aangedaan, misschien ook niet de oplossing maar ik wil hem ook niet pushen.

We hebben al vanalles geprobeerd belonen, stikkers plakken, maar dat maakt geen indruk.

Heeft er iemand nog suggesties of tips om het aan te pakken.
 
Hoi Geertie,

Onze zoon is nu 2,5 jaar en die vind het potje wel leuk om af en toe eens op te zitten. En hij kan wel al aangeven wanneer hij moet plassen ofzo, maar om nou te zeggen hij wordt zindelijk? Nee.

Weet je, deze tip kan ik je geven: laat hem het zelf aangeven. Het ene kind is makkelijker dan de andere en de ander is weer sneller dan de andere.
Hij komt er wel mee als hij er klaar voor is. Hoe meer je er aandacht aan gaat besteden of een issue van gaat maken, hoe meer het dadelijk fout kan gaan.
Als hij er negatieve dingen aan gaat verbinden ben je nog verder van huis.

Het komt vanzelf wel is denk ik de beste tip die je gegeven kan worden.

Succes en misschien nog een beetje meer geduld!
Groetjes een andere mama.
 
Hoi,

Inderdaad, de beste tip is : het komt vanzelf wel.
Hoemeer je pusht, hoe slechter het vaak gaat, en vaak geven ze het zelf opeens aan !!
Succes, en je zal zien, minder aandacht en t gaat vanzelf een keer goed hoor!
Ze worden zindelijk als ze er zelf aan toe zijn.

doei.
 
Hoi,

Laatst hoorde ik een tip van het moment waarop je kind er 'klaar' voor zou zijn. Als hij/zij na het middagslaapje droog is (dus geen plas in de luier), dan is het tijd om er mee te beginnen.
Bij Dr. Phil zag ik een methode dat de kinderen eerst een pop of een knuffel laten plassen op de wc en dat ze dan zelf ook gaan. Je schijnt er echt een feest van te moeten maken als het een keer gelukt is...dat stimuleert het beste!

Ons zoontje van 2,5 is er totaal nog niet mee bezig. Ik laat het nog maar even zo!

Succes, Patricia
 
hallo,

Inderdaad moet je kinderen niet te veel gaan pushen om zindelijk te worden. Ze geven het vanzelf aan wanneer ze er klaar voor zijn. Ik werk op een kdv en ik zie helaas dat er veel kinderen te veel worden gestimuleerd en gepushd dat ze uiteindelijk nie meer op het potje of op de wc willen zitten.
Zelf ik heb een dochtertje van 2 (febr. 2004) en ze is zindelijk...ik ben supertrots, maar ik heb haar niet gestimuleerd. Toen het de eerste keer zo warm was dit jaar hadden mijn man en ik het badje opgezet en mijn man zei Lotte je mag nie in het badje poepen want daar heeft ze een handje van namelijk. Elke 10 min. riep ze papa plassen en deed ze plasje op het potje.....uit bad vroeg ik wil je een luier om toen riep ze heeel hard NEEEEEE lotte onderbroekje. Nou sindsdien is ze zindelijk. Tuurlijk gebeurt er heel enkel nog een ongelukje, maar dat is op 1 hand te tellen. De poepjes zijn een beetje moeilijk en dat vind ze ook moeilijk aan te geven. Meestal doet ze het nog lekker in de luier boven in haar bedje. Of als ze heel nodig moet, hangt het eerste stukkie er al uit en kunnen we haar nog net op de wc zetten.

Groetjes van Mieke mv Lotte en Jozua
en 11 weken zwanger van een kadootje
 
Terug
Bovenaan