Zindelijkheidstraining: bij weerstand toch doorzetten??

Onze dochter is nu bijna 2,5 jaar en kan al hartstikke goed op de wc/potje plassen. Tot nu toe hebben we telkens een momentje op de dag dat ze zonder luier rondwandeld in huis en als ze moet plassen duikt ze op het potje. Dit is een enkele keer fout gegaan maar grotendeels goed!! Heel fijn dus en ik weet zeker dat ze voor een langere tijd achtereen zonder luier kan. S'ochtends als ze uit bed komt wil ik haar gewoon een onderbroekje aan doen en lekker de hele dag aanhouden om zo nog meer het "wc plassen" te stimuleren. Maar....dit is één grote strijd! Ze wil absoluut het broekje niet aan en alleen maar een luier. Aan de ene kant vind ik dat ze de luier niet om mag maar aan de andere kant vind ik dat je van het zindelijk worden geen drama en gevecht moet maken.
Wat moet ik doen: haar overrulen en "dwingen" zonder luier te lopen of nog geduld hebben en over een tijdje weer proberen (met het risico dat ze dan helemaal niet meer op de wc wil plassen...)
 
mijn ervaring zegt een luierbroekje aanschaffen en die omdoen.
geen dwang.
zindelijk worden, komt vanzelf, zometeen komt het mooie weer er aan(hoop ik dan hihi)
en dan is een onderbroekje wwer handig om te proberen.
het gebeurt vaker dat kinderen heel gemotiveert zijn en als het nieuwe er af is, geen zin er meer in hebben.

dit komt vaak doordat ze toch nog niet de controle over de blaas hebben, en die ongelukjes die ze dan krijgen niet fijn voor hun voelt, en dus een negatieve belading aan haar geeft.(ook al zijn jullie nog zo positief,na een ongelukje)

en als er moeders om je heen al roepen oohh mijn kind is 2 en al zindelijk, oh de jouwe nog niet???
dan daar niks van aantrekken, die van jouw kan misschien al puzzels van 50 stukjes maken..
kinderen kunnen zich niet op alles te gelijk concentreren,
de ene ontwikkeling komt na de ander en deze is bij elk kind in een andere volgorde..
succes
maar luier-broekjes is ook alweer een stap naar de onderbroek!
 
Terug
Bovenaan