Zindelijkheidstraining, zin of onzin?

Heb jij je kind elke dag op het potje gezet, of gewoon maar afgewacht tot hij vanzelf naar de wc ging. Of ben je niog druk in de weer met luiers? Deel je ervaringen met ons!
 
Ik werk zelf op een kinderdagverblijf. Met kids van 0-3 jaar. Voorheen deden we veel aan het potjes ritueel, maar daar zijn we mee gestopt. Soms zijn kids inderdaad voor hun tweede zindelijk, maar dat noemen wij plaszindelijk. Op aangegeven tijden plassen ze op de pot/wc. Maar vanuit thuis is die stimulans er vaak niet. Geen tijd, kind wil niet etc. Belachelijk vond ik dat altijd. Nu sta ik zelf in dubio met mijn dochtertje; wel of niet pushen. Ze wordt bijna 3, maar ze is erg lui met zindelijk worden. Gunt zich geen tijd, en vind het absoluut niet vervelend als haar luier vies is. Ik kijk dan ook rijkhalsend uit naar de zomertijd waarin ze zonder luier buiten kan lopen. Dan moet ze wel! Mijn mening is bijgesteld. Had ik voorheen het idee dat het een kwestie was van aanleren, nu denk ik dat je kind het zelf moet willen en aangeven.
 
Mijn dochter, nu 3 jaar  (december 2001), gaf in de herfstvakantie 2004 aan dat ze geen luier meer aanwilde, want ze was geen baby. Ze was toen 2 jaar en 10 maanden.
Geen idee waar ze die wijsheid vandaan heeft, maar ik heb die week haar idd geen luier aangedaan en ze gaf netjes aan wanneer ze moest plassen.
Op een gegeven moment hoefde ik zelfs al niet meer mee te lopen naar het toilet.
Ik denk ook dat een kind er zelf aan toe moet zijn om zindelijk te worden.
Bij mijn zoon , nu 5 jaar (maart 2000) ben ik zelf eerst gaan proberen om hem zindelijk te krijgen. Hij was toen bijna 3 jaar (in  januari 2003)  Maar dat ging echt niet. Ja als ik hem op de wc zette plaste hij wel, maar uit zichzelf niet. Dan deed hij het net zo goed in zijn broek.
Toen ben ik dus na 2 weken gestopt en in juli 2003 zei hij op de laatste dag  van de peuterspeelzaal   voor de grote vakantie dat hij geen luier meer aanwilde, want daar had de juffrouw op de basisschool geen tijd voor zei hij.
Vanaf die dag is hij overdag maar ook 's nachts droog gebleven en ging hij netjes naar de wc.
Ik denk dus écht dat een kind er helemaal zelf aan toe moet zijn wil hij zindelijk zijn.
Want als je kind alleen plast als jij hem op het toilet zet en niet uit zichzelf aangeeft dat hij moet en gaat dan is hij in mijn ogen niet écht zindelijk, maar zoals onze huisarts zo mooi zei "zindelijk voor mama".
 
Ik ben van mening dat het gestimuleerd kan worden. Maak ze wegwijs met de pot of wc.
Ons dochtertje was 1,5 jaar geweest en ik liet haar vaak zonder luier lopen. Lekker met de billen bloot. Wanneer ze dan een plasje  doen, beseffen ze het ook. Ook nam ik haar mee naar het toilet als ik ging plassen. Wanneer ze een luier aan  had gaf ze aan dat ze ging plassen.  Je ziet vaak wanneer dat gaat gebeuren, dan concentreren ze zich even. Ik  stierde dan met haar naar de wc, deed haar luier af en liet haar zitten. Ze vond het hele gebeuren erg interessant en wilde vaak gewoon even op de wc zitten. Ik heb er veel tijd in gestopt, want wanneer ze  zei dat ze moest plassen zetten ik haar op de wc, hield haar beet, ze hing over mijn schouder en we wachtten net zolang tot er een plasje kwam.  Ja, hoor en het plasje kwam.. een gat in de lucht gesprongen natuurlijk. Dit alles was een hele leuke gebeurtenis. Met poepen was het nog duidelijker. Dit zie je helemaal aankomen. Toen zij 20 maanden was heeft zij voor het eerst zelf op de wc  geplast en gepoept. Helaas ben ik daarna gaan werken en is deze drukke bezigheid verslonsd. Wegens omstandigheden heb ik ook gauw weer afgehaakt en heb de draad  gauw weer met haar opgepakt. Twee maanden nadat zij twee jaar werd, was ze overdag helemaal zinderlijk. Zelfs het potje heeft ze overgeslagen en een hulpbril heeft ze niet  gehad.  
's Nachts moest er natuurlijk ook wat gebeuren. Voor het slapen gaan geen drinken meer en als wij naar bed toe gingen haalden wij haar even  uit bed en zette haar op het toilet en lieten haar plassen. Het oefenen, in het begin, wel met een luier aan. Nadat ik merkte dat het enige dagen goed ging, dus de luier werd niet nat,  ging de luier 's nachts ook af. Het ging voorbarend. Op een enkele keer  ging het wel eens mis, maar dat is niet erg. Bij ieder plasje en poepje een luid "hoera" en vreugde dansje, haha en het is interressant genoeg om vooruitgang te boeken.  Wij kregen van haar ook een hoeraatje wanneer wij een plasje deden.  
Dan nog weet ik niet of het gewoon aan haar heeft gelegen dat ze eraan toe was, maar toch ben ik van mening dat wanneer je er mee bezig bent en er tijd in steekt en het aan de orde van de dag is, dat  zindelijkheid erg te beinvloeden/stimuleren is...

 
 
Ik ben van mening dat je zindelijkheid niet moet aanleren. Kinderen gaan het op een gegeven moment vanzelf wel op de pot/wc. Mijn dochter ging op de dag al naar het potje op 1 1/2 jarige leeftijd. Maar het heeft nog ruim een jaar geduurd voordat ze ook 's avonds droog was. En toen we het gingen stimuleren begon ze te stotteren. We zijn daar toen ook direct mee opgehouden. Wij hebben de instelling nu ... van.... Ach wij kennen geen gezond persoon van 28 met een luier. dus ze worden vanzelf wel zindelijk
 
Ik heb mijn zoon geregeld op potjes en w.c. gezet. Nu hij 4 1/2 is, heeft hij er eigenlijk nog steeds moeite mee om te signaleren dat hij moet plassen, maar vooral moet drukken.
Verleden maand had hij zelf elke dag wel 3/4 onderbroeken per dag die vies waren.
Nee ik heb zeker niet gewacht tot hijzelf naar de w.c. zou gaan, want dat is dan 75% van alle keren "te laat" geweest.
Je moet ze wel trainen en op de kinderdagverblijf hebben ze vaste tijden dat ze naar de w.c. moeten, wat dan automatisch ook thuis de vaste tijden ongeveer worden.
Ook horen ze als zij naar school gaan "zindelijk" te zijn.
Zelf aan/uit kleden, op tijd plassen en drukken en zelf hun billen af kunnen vegen.
Dat billen afvegen is voor die hummels best wel moeilijk. Zelfs ik heb soms wel eens de vraag, zullen mijn billen schoon zijn?
Het is zeker geen onzin om aan zindelijkheidstraining te doen, vroeger deden ze het veel vroeger dan nu met alle gemakken van wegwerpluiers.
Wij hebben gemakken met allerlei machines die ons werk verlichten, vroegen moesten ze met heet water, zeep en borstels aan de gang. Als ik dan nu af en toe zo'n poeponderbroek van mijn zoontje zie, sta ik ook met een vies gezicht het schoon te maken.
In deze tijd hebben wij het wel wat lichter qua huishoudelijk werk, maar het opvoeden blijft zwaar.
 
Mijn zoontje heb ik in de  maanden voor hij 3 werd wel  regelmatig een tijdje proberen te stimuleren op het potje te plassen, maar daar deed hij echt niks op. Rond zijn 3de verjaardag kocht ik een wcbrilverkleiner met trapje eraan en was hij gelijk zindelijk. Het potje vond hij niks bij de echte wc was het geen enkel probleem. In het begin moet ik hem er wel aan helpen herinneren, maar fout ging het vrijwel nooit. Helaas gaat het sinds 1 maand wel  regelmatig mis. Hij is nu 3 jaar en 7 maanden. We zijn hem nu weer aan het belonen (met tiktak en complimentjes, helemaal in het begin met stickertjes) wanneer hij naar de wc gaat en zijn onderbroekje is droog. Het begint weer wat te verbeteren, maar nog gaat het te vaak mis. Mijn dochtertje van bijna twee is zich wel erg bewust van alle commotie rond het plassen van haar grote broer. Zij wil nu ook erg vaak naar de wc en soms lukt het om daarop te plassen.  Ze krijgt nu luierbroekjes en een hempje aan. Ik verwacht er nog niet al te veel van. Hopelijk houdt het mooie weer snel aan en kunnen we het bloot oefenen. (Alleen jammer dat we geen tuin en wel tapijt hebben.)
 
Ik twijfel of het zin heeft om te trainen. Ik heb zelf vier kinderen en die hebben het allemaal op hun eigen manier gedaan. Om overdag zindelijk te worden kun je ze wel steeds op het potje zetten, maar mijn ervaring is dat dat pas lukt als ze er zelf aan toe zijn en als ze begrijpen waar die pot voor dient. Bij de een gaat dat sneller dan bij de andere. Ik heb wel ervaren dat goed voorbeeld goed volgt, want bij de tweede en de rest ging het sneller, omdat ze voorbeeld hadden van de oudere kinderen. 's Nachts zindelijk worden was helemaal niet te trainen, bij ons tenminste. Mij is het niet gelukt om ze voor het vijfde jaar dag en nacht zindelijk te krijgen. Ik heb er nooit een probleem van gemaakt en ze zijn nu allemaal van de luiers af. De jongste is net vijf en die is nu ongeveer anderhalve maand 's nachts zindelijk. Overdag waren ze dat allemaal tussen 2,5 en 3 jaar. Volgens mij redelijk standaard.
Mijn vriendin heeft een tweeling van tweeënhalf en die zijn in een paar weken tijd allebei helemaal zindelijk geworden, die hadden het blijkbaar eerder door. Haar twee oudere kinderen deden er ook veel langer over. Volgens mij ligt het voor het grootste deel bij het kind: zolang dat er niet aan toe is, kun je trainen wat je wil, maar zal het nooit lukken!
 
Terug
Bovenaan