Ik ben van mening dat het gestimuleerd kan worden. Maak ze wegwijs met de pot of wc.
Ons dochtertje was 1,5 jaar geweest en ik liet haar vaak zonder luier lopen. Lekker met de billen bloot. Wanneer ze dan een plasje doen, beseffen ze het ook. Ook nam ik haar mee naar het toilet als ik ging plassen. Wanneer ze een luier aan had gaf ze aan dat ze ging plassen. Je ziet vaak wanneer dat gaat gebeuren, dan concentreren ze zich even. Ik stierde dan met haar naar de wc, deed haar luier af en liet haar zitten. Ze vond het hele gebeuren erg interessant en wilde vaak gewoon even op de wc zitten. Ik heb er veel tijd in gestopt, want wanneer ze zei dat ze moest plassen zetten ik haar op de wc, hield haar beet, ze hing over mijn schouder en we wachtten net zolang tot er een plasje kwam. Ja, hoor en het plasje kwam.. een gat in de lucht gesprongen natuurlijk. Dit alles was een hele leuke gebeurtenis. Met poepen was het nog duidelijker. Dit zie je helemaal aankomen. Toen zij 20 maanden was heeft zij voor het eerst zelf op de wc geplast en gepoept. Helaas ben ik daarna gaan werken en is deze drukke bezigheid verslonsd. Wegens omstandigheden heb ik ook gauw weer afgehaakt en heb de draad gauw weer met haar opgepakt. Twee maanden nadat zij twee jaar werd, was ze overdag helemaal zinderlijk. Zelfs het potje heeft ze overgeslagen en een hulpbril heeft ze niet gehad.
's Nachts moest er natuurlijk ook wat gebeuren. Voor het slapen gaan geen drinken meer en als wij naar bed toe gingen haalden wij haar even uit bed en zette haar op het toilet en lieten haar plassen. Het oefenen, in het begin, wel met een luier aan. Nadat ik merkte dat het enige dagen goed ging, dus de luier werd niet nat, ging de luier 's nachts ook af. Het ging voorbarend. Op een enkele keer ging het wel eens mis, maar dat is niet erg. Bij ieder plasje en poepje een luid "hoera" en vreugde dansje, haha en het is interressant genoeg om vooruitgang te boeken. Wij kregen van haar ook een hoeraatje wanneer wij een plasje deden.
Dan nog weet ik niet of het gewoon aan haar heeft gelegen dat ze eraan toe was, maar toch ben ik van mening dat wanneer je er mee bezig bent en er tijd in steekt en het aan de orde van de dag is, dat zindelijkheid erg te beinvloeden/stimuleren is...