Zindelijkheidstraining

<p>Hoi allemaal</p><p> </p><p>Onze dochter is nu 17 maanden en we zijn sinds een week begonnen met zindelijkheidstraining. </p><p>Na een paar dagen zoeken, heb ik een manier gevonden om haar langer dan een seconde te laten zitten (is veel te ongeduldig). Ze snapt waar ze naar toe moet als ik vraag of we even naar het potje gaan. </p><p> </p><p>Het is alleen nog niet gelukt een eerste plasje er in te laten komen. Soms blijven we wel 10 minuten zitten (alleen als ze dit zelf wilt, niet onder dwang), maar dan nog plast ze niet. </p><p> </p><p>Is er iets wat ik fout doe? Of ben ik te ongeduldig? Ik zou graag willen dat ze een eerste plasje er in doet, zodat ze misschien beter gaat snappen waarvoor dit dient. </p><p> </p><p>Ik zoek tips en succesverhalen! </p>
 
Wij zijn nu 3 weken bezig met ons dochtertje van 1.5. Ik heb vanaf dag 1 de luier uit gedaan en haar in een onderbroek laten lopen. Met slapen of naar buiten nog wel een luier aan. In het begin zette ik haar ieder uur op de wc en na ieder eet/drink moment en na haar slaapje. ( Ze wil absoluut niet op het potje) Al snel volgde er een plasje. Ik liet haar dan vaak een filmpje kijken of spelen met wat speelgoed zodat ze 10-15 minuten bleef zitten. Als ze een ongelukje had, zette ik haar op de wc en zei er verder niks over. Als ze wel op de wc plaste werd ik enthousiast naar haar. De eerste 1.5 week had ze nog regelmatig ongelukjes maar ik merkte wel verbetering. Ze begon ook zelf aan te geven wanneer ze moest. 
Nu zo'n 3 weken verder geeft ze zelf aan wanneer ze naar de wc moet en kan haar plas al aardig goed ophouden. Als we naar buiten gaan krijgt ze nog wel een luier aan, maar die is als we terug komen eigenlijk altijd nog droog. Soms wel 2 uur later dat we terug komen. Ik zet haar dan gelijk op de wc en ze gaat plassen. 
Het is vooral volhouden en doorzetten. Als ze het goed doet ook laten merken dat het goed is. En bij een ongelukje dus verder niet echt aandacht aan geven. Boos worden of straffen werkt hierbij averechts. 
Succes! 
 
Hoihoi,
17 maanden is nog best vroeg. Super natuurlijk als het lukt, maar het kan ook dat ze er nog niet aantoe is. Wij zetten onze dochter sinds 18 maanden ofzo bijna elke dag even op het potje en maken het gewoon gezellig. Soms komt er iets (plas of poep) en dan zijn we heel enthousiast, als er niks komt is het ook goed. 
Wat werkt is herkennen wanneer ze moet plassen/poepen. Mijn dochter geeft zelf aan wanneer ze moet poepen, dan zetten we haar dus op het potje. Ook kwamen we erachter dat ze altijd moet plassen na het douchen als ze dan naar buiten loopt. Dus 's ochtends zetten we dr op het potje als ze moet poepen en na het douchen zetten we haar buiten de douche op het potje. 
Verder laat ik het nog een beetje zn gang gaan. Ik wil in de zomer (ze wordt in Juli 2) er echt activer mee aan de gang gaan en haar dan ook in dr blootje buiten laten lopen enzo. 
 
Mijn dochter is bijna 3 jaar en ze heeft een periode gehad dat ze echt op de wc plaste en ik met een stickerkaart werkte. Na anderhalve week was ze er weer klaar mee. Ik vraag nog geregeld maar ze wil niet en ga ook niet dwingen. Van de zomer lekker in haar ondergoed rondlopen en potje buiten zetten dan zien we wel. Vooral geen druk erop leggen kinderen geven zelf aan wanneer ze eraan toe zijn en dan volhouden en enthousiasmeren. 
 
Terug
Bovenaan