Zindelijkheidstraining

<p>Wanneer zijn jullie begonnen met zindelijkheidstraining? Ons kindje wordt over een maand 1 en gaat al onder de tafel zitten om te poepen, wat je vaker ziet rond de 2,5. Ik lees dat ze zich dan bewust zijn van wat ze moeten en je ermee kunt beginnen alleen 11 maanden is wel jong toch ?</p>

Mijn dochter is nu 18 maanden, maar ik zet haar al vanaf 10 maanden regelmatig op het potje wanneer ze bijvoorbeeld wakker wordt met een droge luier of wanneer ze zelf aangeeft dit te willen. Ze vindt het super interessant. Als haar zus van 3,5 naar de wc gaat wil ze er altijd bij zitten op het potje. Soms plast ze, soms niet. Ze geeft het ook bij me aan wanneer ze gepoept heeft. Soms laat ik haar nu in haar blote billen in de tuin lopen en zet ik het potje neer. Soms gaat dat goed, soms niet. Ze is nog heel jong en ik doe het een beetje spelenderwijs omdat ze zelf aangeeft het interessant te vinden. Als ze niet wil, ook goed!

Ik ben rond 9 maanden gestart met op vaste momenten op het potje. Eerst ongeveer 2x per dag, en langzaam uitgebreid. Luier bleef steeds vaker droog tussendoor en vanaf ongeveer 14 maanden is ze thuis uit de luier. Rond 20 maanden ook op de opvang. Je bent dus echt niet te vroeg. 

Je kunt eens starten met op vaste tijden een potje aanbieden. Daarnaast benoemen als je hem ziet poepen: je zit te poepen hè. Als het lukt kun je hem dan ook op het potje zetten. 
In het begin kost het wat tijd, maar ik vond het zó fijn om snel overdag uit de luiers te zijn dat was het absoluut waard!

Ja heb ook eens gelezen dat te vroeg starten niet goed is omdat ze dan later een te gespannen bekkenbodem kunnen hebben. En beetje onhandog met de romper, dacht met ondergoed en goed kunnen staan is makkelijker.
Maar ga het eens proberen want hij is idd ook vaak nog droog na een hele poos en ook 's nachts heeft hij dat een periode gehad. Dan wordt hij wakker, moet huilen en als we dan met hem gaan lopen plast hij. Aangezien de luier 2x niet goed zat weet ik dit redelijk precies ?

Leuk om jullie succeservaring te lezen. Hadden jullie een speciaal potje met muziekjes enz of voegt dat niks toe? Heb geen idee haha

Dat probleem met de bekkenbodem komt volgens mij vooral als je echt training doet, dus met belonen/straffen. Ik volgde mijn dochter, lette op haar signalen. Nooit iets met stickers ofzo gedaan, dus geen druk erop. 

Ik had een heel gewoon potje. Wat mij betreft is het al fijn genoeg dat je luier/billen droog blijven, en hoeft het niet leuker te worden. 

Ik gebruikte wasbare luiers. Dochter liep vaak met alleen luier en shirt of trui, of losse romper. Soms ook helemaal geen romper aan en alleen broek met trui. Hoe vaker ik haar op het potje zette, hoe onhandiger de romper. 

Hallo!
Ons dochtertje is anderhalf en wij zijn net begonnen met het potje. Ik heb veel gehad aan het boek "zindelijk maken is kinderspel" van Debby Mendelsohn. Daarin staat vooral; kan je kindje zitten? Dan kan het op een potje. Natuurlijk zal het per kind verschillen of het werkt maar het is het proberen waard, als je merkt dat het bij jouw kindje niet werkt dan wacht je wat langer voordat je het potje weer tevoorschijn haalt.

Terug
Bovenaan