zindelijkheidstrainingen?

Hoi,
Ik heb dringend hulp nodig! Ik ben een jonge moeder van 23 jaar. Mijn prinsesje wordt in April 3 jaar. Al vanaf dat ze 1 jaar is ben ik bezig met de 'potjesfase'en nog veel meer. Ik heb al vanalles geprobeerd. Stickerkaarten, muziekjes, een cadeautje, een feestje, gewoon geen luier meer aan doen, echt, ik weet t gewoon niet meer. Mijn meisje wil gewoon niet op de 'grote' wc plassen. Ik wil de potjes maar overslaan, want ze is nu al groot genoeg. Als ze geen luier aan heeft, houdt ze met gemak haar plasje en hoopje in. Wanneer ze zich nat plast, zegt ze ook niks. De ene keer denk ik dat ze t gewoon nog echt niet voelt aankomen, maar meestal denk ik dat ze gewoon niet wilt. Ze zegt ook dat ze liever een luier aan heeft. Tuurlijk ben ik momenten gestopt tussendoor, maar t maakt weinig indruk. Ik heb nu gezegd dat ze, wanneer ze drie jaar wordt, geen luier mee aan krijgt. "Mama koopt dan geen luiers meer". Maar zou t helpen? Ik weet t dus echt even niet. Wie kan mij helpen? Wie kan een wonder verrichten?

alvast bedankt!

Ik vind dat je je kind niet moet dwingen om zindelijk te worden. Ze geeft zelf aan wanneer ze eraan toe is om op de wc te plassen.
Het ene kind is daar vrij snel mee, een jaar of twee, maar het andere kind kan het met vier jaar pas doen.
Je moet je vooral geen zorgen maken, het komt vanzelf, echt waar. En zolang jij er geen probleem van maakt is het voor je kind ook een stuk prettiger. Want het is niet leuk voor haar om telkens te moeten horen dat ze geen luier aan mag en op de wc moet plassen/poepen. Laat het haar maar beter haar eigen tempo aangeven. Ook al duurt het voor jou misschien te lang, het is wel de beste manier voor je dochter.
Het lijkt er n.l. meer op dat ze dit allemaal voor jou moet doen. Zij wil een luier aan, doe dat dan gewoon. En zeggen dat ze geen luier meer krijgt als ze drie jaar is, vindt ik vrij ver gaan. Je moet haar gewoon de tijd geven en niet gaan dwingen, dat werkt alleen maar averecht.

Het komt vanzelf, echt geloof me.
Veel succes ermee.

Misschien niet dwingen???? Je bent er ook wel vrij vroeg mee begonnen. Een kind geeft zelf wel aan wanneer het eraan toe is, dat valt niet af te dwingen. Dat werkt alleen maar averechts.
Waarom wil je haar zo snel zindelijk hebben?

ik heb zeklf ook de ervaring dat wanneer je een kind sneller op de pot of de WC wilt hebben dean dat hij/zij er aan toe is het over het algemeen alleen maar langer duurt voor ze daadwerkelijk zindelijk zijn. mijn zoontje heeft al vanaf ongeveer 1,5 jr dat hij regelmatig al kokhalsend verschoont werd. en toen hij net 2 was zei hij zelf luier moet uit luier is vies.
natuurlijk was ik erg blij en hebben we dit geprobeerd maar na enkele dagen van steeds ongelukjes en (vooral als je het gevoel krijgt dat ze het expres doen) gemopper hebben we hem deluier weer aangedaan en hem min of meer de toegang tot het toilet ontzegt hij heeft er ongeveer een half jaar niet meer naar getaald en ineens zei hij ik hoef geen luier meer aan en nu is hij al 2 mnd zindelijk. Door iets te vebieden wordt het natuurlijk veel spannender

Te groot voor een potje met haar bijna 3 jaar??? Ze plast er nog niet eens op. Echt geef je dochter zelf de leiding. Deze manier die je nu handhaaft zal niet snel effect hebben.

Terug
Bovenaan