zit er ff doorheen borstvoeding

A

Anoniem

Guest
onze kleine man dronk perfect aan de borst, tot we in het ziekenhuis belanden vorige week, hij had een urine weg infectie, in die dagen liep mijn aanbod van voeding behoorlijk terug, heb continue gekolfd daar, maar door de stress, denk ik en verminderde vraag bleef de echt spanning die ervoor op de borsten zat weg.
thuis snachts ook gewoon door gegaan met kolven, op de tijden dat hij anders zou drinken..

nu zijn we 3 dagen thuis alweer, en aan het modderen, hij blijft vragen om voeding, hij drinkt beide borsten zo goed als leeg met een voeding, maar gaat niet slapen, en komt met een uur weer, loopt dan weeer druk te zoeken, als ik hem dan weer aanleg drinkt ie zo weer 20 minuten aan 1 stuk, lijkt dan in slaap te vallen, maar zodra je hem weg legt issie weer wakker en begint het weer van voren af aan, krijg hem niet tevreden en heb naar mijn idee ook geen volle borsten, nu is mijn vraag kan ik hem straks voor de nacht een fles kv klaarmaken? zodat hij dan wel gaat slapen, enh wij ook eindelijk kunnen slapen, zijn echt al sinds maandagavond zo aan het rommelen hiermee

heb net de wijkverpleging gebeld, die adviseerde om het te blijven proberen met borstvoeding, als ik het nog niet op wil geven, anders heb ik straks helemaal geen aanbod meer

wat zouden jullie adviseren?

Hoi, ik denk dat je mannetje je voeding aan het "regelen" is. Door vaak te willen drinken pompt hij als het ware jouw productie weer omhoog.
Zeker als hij van jou gescheiden is geweest (en hij groeit natuurlijk ook waardoor hij meer nodig heeft) en jij vooral moest kolven (wat nooit zo efficient gaat als met je baby) zal je productie iets zijn teruggelopen. Ik kan alleen uit eigen ervaring zeggen, heb vertrouwen in je lijf, probeer als dat kan een paar dagen met je mannetje op bed door te brengen (neem vrij oid, laat anderen even voor je werken) en doe je eigen ogen dicht als hij ook even slaapt, desnoods bij jou op schoot laten slapen, dan blijft ie namelijk wel even slapen en kun jij ook even wegsoezen. Hij zal je namelijk ook gemist hebben. Veel huid-op-huid contact zorgt er overigens ook voor dat jouw productie sneller oploopt. En verder kun je de rust waarschijnlijk ook even gebruiken want stress is echt "killing" voor je productie. En venkelthee of borstvoedingsthee en beschuit met muisjes (anijs) helpen ook.
Heeft hij verder wel voldoende plasluiers? En is ie goed aangelegd (grote hap?).
"klokt" ie de melk goed weg als hij na een uurtje weer komt? en ook als ze alleen zuigen dan is het ook goed want dat helpt ook alles weer omhoog te krikken. Meestal duren regeldagen zo'n 3 dagen, misschien nu wat langer ivm de ziekenhuisopname.

Tsja, goed, mijn advies is probeer het vol te houden de borstvoeding het is namelijk écht heel mooi...en als het even kan juist geen bijvoeding geven dan is het sneller voorbij en begint het normale leven weer. Hoe oud is ie als ik vragen mag. Voor meer reacties van BV-mama's zou je ook op het borstvoedingsforum je vraag kunnen stellen. Daar heb ik zelf vaak een vraag gesteld en dat trok me er dan net even doorheen door zo'n moeilijke periode. Maar de vraag is natuurlijk of je zelf nog graag borstvoeding wil blijven geven. Heel veel succes!

Hoi, ik kan me voorstellen dat je er  even helemaal doorheen zit. Het is ook ontzettend vermoeiend als ze zo vaak komen, maar ook juist weer heel goed. Want hierdoor krijgt jouw produktie een flinke boost. Alleen al het feit dat je om advies vraagt, geeft aan dat je heel graag door willen blijven voeden.

Ik sluit me volledige bij de andere moeder aan: Probeer even wat te regelen, zodat je 2/3 dagen even lekker helemaal voor jou en de kleine hebt. Ik weet niet of je nog meer kinderen hebt, maar misschien kan iemand van de familie of vriendenkring even bijspringen, zodat jij even bed kunt houden. Als je het eng vind om met de kleine in bed te liggen, leg dan het aankleedkussen naast jouw kussen. Dan kan je hem daarop leggen met een eigen dekentje.
Hem veel knuffelen en regelmatig laten drinken is de beste manier om je produktie te verhogen. Na een dag of 2 zie je vaak resultaat. Je zou dan bijv. de tijd tussen 2 voedingen wat kunnen oprekken, door hem op een andere manier te (laten) troosten. Waarschijnlijk zul je dan merken dat je borsten weer wat voller worden. Nu ze elk uur worden leeggedronken, zullen ze niet echt vollopen. Het feit dat de kleine elk uur kan drinken, betekent dat je wel de voeding hebt, maar omdat hij zo vaak komt, zijn het telkens kleinere hoeveelheden en dan krijg je zo'n cirkeltje.
Probeer vooral overdag zo vaak mogelijk te voeden en de tijden 'snachts op te rekken, zodat hij ook het dag- en nachtritme weer goed oppakt. Als je verder geen kids hebt(en dus geen oppas hebt), kun je vragen of er iemand 'smiddags even kan komen om de kleine bij zich te houden, zodat jij even 2 uur kan slapen.

Maak je vooral niet druk, want dat benadeelt de produktie. En als je denkt dat hij echt te weinig krijgt, zou je tijdelijk kunnen bijvoeden met kunstvoeding(of afgekolde voeding)  na een borstvoeding(dus eerst zelf voeden). Laat dat dan door iemand anders geven, zodat jij na het gewoon voeden nog kunt nakolven. Zo leer je je borsten dat ze eigenlijk nog niet klaar zijn en er dus meer melk moet komen.

Nou ik hoop van harte dat helpt en als het echt niet lukt, laat je niet gek maken. Er is niks mis met kunstvoeding. Een relaxte mama die kunstvoeding geeft is nog altijd beter dan een gestresste oververmoeide mama die probeert zelf te voeden.

Succes en laat nog even weten hoe het verder gaat,

groetjes, Yvette

Hoi meid,

Wat vervelend zeg, maar ik denk ook dat hij bezig is de productie weer omhoog te krijgen en zolang er voeding is kan het ook omhoog!
Probeer wel te voorkomen dat hij te lang nasabbelt anders krijg je dadelijk kloven, je kunt zien dat het op als ze minder/niet slikken, je kunt dit goed zien bij het oortje aan de kant van de wang.
Leg hem elk uur even aan dit duurd soms idd een aantal dagen of een week maar dan kun je proberen hem weer om de normale tijden te geven, eventueel een beetje opbouwend!
Ik vind het echt knap van je dat je zoveel hebt gekolft, dat terwijl je zo moe en gestrest was!
Als je nou geen verbetering mocht zien vraag dan of je terecht kan bij een lactatiedeskundige, je doet zoveel moeite, er word soms snel gezegd dan stop maar, maar uit jou verhaal lees ik toch dat je heel graag ook wilt blijven geven, dan kun je beter hulp vragen aan een lactatiedeskundige dan aan het cb!

En hier zijn genoeg mensen die je een hart onder de riem kunnen en willen steken..

Succes Liefs MJ

hij zou inderdaad aan het regelen kunnen zijn maar vaak is dat na 24 uur weer over. bij mijn oudste heb ik dit ook gehad en het bleek dat hij enorme zuigbehoefte had.
ik was een beetje tegen fopspenen maar nu ben ik dat ding heel dankbaar.
mijn zoon had mijn tepels helemaal kapot gezogen en hij bleef maar huilen. na dat ik hem een speentje had gegeven was het over.

Terug
Bovenaan