Zitten en omvallen

Mijn dochter kan met 7 maanden nog niet zelfstandig zitten. Als ik haar in een kinderstoel zet, kan ze redelijk blijven zitten, maar als ik haar ergens neerzet valt ze om op haar zij/ rug/ naar voren. Het lijkt erop of ze geen balans heeft. Is dit normaal voor een baby van 7 maanden? Kan zij dit trainen?

Ja dat is normaal en komt vanzelf. Tussen de 7-9 maanden kunnen baby's zitten en dat verschilt dus per baby wanneer. Haar rugspieren moeten nog wat sterker worden. Ik heb gehoord dat je dat kan trainen door haar vaak op de buik te leggen. Je zou ook haar op de grond kunnen laten zitten met jou erachter voor als ze om valt. Maar je zal zien dat ze over een paar weken al veel beter kan blijven zitten.

Dat is zeker niks om je zorgen over te maken. 
De kleine bij ons zat pas helemaal zelfstandig toen hij 11 maanden was. Moet wel zeggen dat ik dat dan wel weer erg laat vond maar heb niets geforceerd en het aan hem overgelaten.

Heeeeeeeeeel normaal hoor op die leeftijd. Ik werk op een kinderdagverblijf, geen enkel kind van 7 maanden kan zelf blijven zitten. Ze vallen allemaal om. Pas met een maand of 9 kunnen ze dit en gaan ze ook uit zichzelf zitten, wat een teken is dat ze eraan toe zijn.

Tot die tijd kunnen ze prima in de kinderwagen of soms even in de kinderstoel, maar verder gewoon nog veel in de box en op de grond liggen zodat ze dit kunnen oefenen en ontwikkelen.

Mijn dochter is bijna 9 maanden en valt ook nog regelmatig om. Als ik haar neerzet zit ze redelijk stevig, maar zodra ze iets ziet wat ze wil pakken is ze uit balans. Ik zit er daarom altijd achter of ik zet haar ergens tegenaan. Komt vanzelf!

Mijn dochter zat vanaf 7 maanden regelmatig tijdens het eten een kwartiertje in de kinderstoel. Maar op de grond zitten lukte nog niet. dat ging over de maanden steeds beter, maar ik heb het bewust niet te vaak geforceerd. Als ze het niet zelf doet, dan is ze er niet aan toe, was mijn gedachte. En na maanden van pivoteren en tijgeren, ging ze met 10,5 maand ineens staan. Dat verwachtte ik niet, want waar bleef dat zitten en kruipen dan? Met 11 maanden zag ik haar wel eens op haar knietjes rechtop zitten, en niet lang daarna ging ze steeds vaker zittend spelen. rond 11/12 maanden ging ze ook pas goed kruipen. 
Nu is ze bijna 14 maanden en stapt ze aan de hand en kan ze speedkruipen. Dus niks mis met de time line. Alleen een beetje andere volgorde dus :)

Terug
Bovenaan