Zitten

Hi medeforummers,

Vandaag kreeg ik vanuit de opvang een foto waarop mijn baby van bijna 6 maanden een groentehapje kreeg waarbij hij zelf in een soort kinderstoeltje zat. Superschattig natuurlijk, maar ik dacht dat je je kind pas op een stoeltje moet zetten als hij zelfstandig in zithouding kan komen? Dat kan hij namelijk nog niet en rollen doet hij ook nog niet. Normaal geven wij zijn hapje bij ons op schoot.

Natuurlijk ook even nagevraagd bij de opvang (“goh, zat hij nou zelf op het stoeltje?”) en de juf zei dat het voor het eerst was en het heel goed ging.

Nu denk ik, als het goed ging en zolang hij niet uren in zo’n stoel zit, dan zal het wel, maar ben benieuwd naar jullie ervaringen. Zouden we ‘m bijvoorbeeld vaker kort kunnen laten zitten, of beter gewoon wachten tot hij het zelf doet?

Hoihoi,
Het zal denk niet zo heel veel kwaad kunnen maar zelf ben ik er altijd wat (of iets te) voorzichtig mee. Onze dochter nu 9 maanden zit pas sinds een 2/3 weken in een kinderstoel. Daarvoor altijd of op schoot of in zo'n baby inzet, half liggend/zittend. 
En dat terwijl ze met 6 maanden toch al wel rolde en zelf ging zitten. Zelf vind het geen fijn gevoel om dat te manipuleren ofzo. Toen we zagen dat ze ook zittend ging spelen en langer stabiel bleef zitten, zijn we over gegaan naar de kinderstoel. Idem met fietsen, mensen zeggen dat ze echt al wel in zo'n voorstoel op de fiets, ik vertik het. Ze zit goed maar dat gebobbel.. als zij zover is, komt dat vast wel.
Dus als jij het geen fijn gevoel/idee vind, denk ik dat je dat zeker bespreekbaar kan maken. Ik neem aan dat ze bij de opvang toch ook wel zo'n babystoel hebben.. En wat maakt het voor hen uit om hem nog een x periode in een babyzit te proppen, hij is nog maar 6 maanden.
Het is met dit soort dingen, als je het mij vraagt, niet relevant wat andere doen, maar wat jouw gevoel aangeeft.

Ik ben geen fan van de opvang daarom gaat mijn kindje ook niet en het is idd pas de bedoeling als kindje zelf aangeeft dat het dit kan. Mijn schoonmoeder had voor mijn 5,5 maand oude dochter laatst ook de kinderstoel aan tafel geschoven ik zeg daar kan ze nog lang niet in leuk bedoeld maar ze gaat gewoon op schoot het forceren is njet goed voor dr ruggetje 

Tot het kind zelf kan zitten wordt wipstoel aanbevolen.
Ik ken wel iemand bij wij het zitten geforceerd moest worden, vanwege extreme reflux. Voor zover tot nu toe (ze is bijna 4) bekend heeft dat geen gevolgen.

Thanks! Bevestigt wel een beetje mijn gevoel - en om dat te volgen: als ze 'm op de opvang af en toe in een stoeltje laten eten kan dat denk ik geen kwaad en vind ik dat ook niet erg verder, maar ik ga zelf de babystoel nog maar niet van stal halen.

Terug
Bovenaan