zitten

Hallo allemaal,

Mijn zoon van bijna 12 weken oud vind het geweldig om zelfstandig rechtop te zitten, bv tegen een kussen aan. Zelf probeert hij dan echt recht te gaan zitten. Wij helpen hem een handje door z'n handjes te pakken en voorzichtig naar voren te trekken. Dit vind ie geweldig!
Nu hoorde ik dat rechtop zitten helemaal niet goed is voor z'n ruggetje, klopt dit?
Zo ja, vanaf welke leeftijd mag hij dan wel zitten?
Het is een heel sterk ventje en hij probeert ook al te staan. Dit houd hij een paar tellen vol en dan zakt hij door z'n knietjes.En opnieuw..  Maar dit vind hij dus ook erg leuk.
Vanaf welke leeftijd zou hij kunnen staan of lopen? Wat is "normaal"?

Groetjes, patricia
 
Hoi,
Heel veel kinderen vinden het leuk om te staan en te zitten, maar dit is dus echt niet goed voor ze.
Ze mogen pas alleen zitten als ze het ook (bijna) alleen kunnen. Anders belast je de rugspieren teveel.
Dit geld ook voor het staan, maar natuurlijk mag je hem best wel eens laten staan, als je het maar niet te lang doet.
Sil
 
doe dit inderdaad niet teveel en ga hem zeker niet ondersteunen met kussens.
Als je hem veel laat zitten gaat ie uiteindelijk bilschuiven en die kinderen gaan mestal erg laat lopen.
De spieren in de rug zijn voorlopig nog niet sterk genoeg en hij kan er op latere leeftijd zelfs rugklachten aan over houden.
een kind die goed zelf kan gaan zitten is vaak al een maand of 8 pas dan kun je hem zo nu en dan even laten zitten in bijv een kinderstoel om hem eten te geven, doe het voor die tijd echt niet (alleen even bij je op schoot natuurlijk)
 
hoi,
ja een enkele keer is wel leuk maar doe het niet te vaak.
ze kunnen   later er veel last van krijgen.

mijn dochet ging met 8,5 mnd zitten en met 9,5 mnd optrekken tot staan.
dit is ook zo ongeveer volgens het boekje,, maar iedereen doet het op eigen tempo.

rond de 6 mnd mag je hun meer laten zitten(zonder ondersteuning), bv opschoot ,even in de kinderstoel
xx

 
Terug
Bovenaan