zittend of hurkend?

Hallo meiden!

Ik ben moeder van 2 kinderen en bij de laatste bevalling ging het een beetje mis, Lisa Mae werd in 1,5 uur geboren en naderhand kreeg ik ontzettende pijn in mijn heupen, ze dachten eerst dat het mijn stuitje was, maar dat was niet het geval toen ik op ging staan kon ik bijna niet lopen, het bleek bekken instabiliteit te zijn. Gelukkig is dat na bijna 1,5 jaar over , maar ik moet zeggen dit wil ik niet nog een keer. Nu we bezig zijn met een derde kindje. Nou heb ik gehoord dat het beter   voor je bekken is  om zittend of hurkend te bevallen. Dat dat minder druk geeft. Heeft iemand hier ervaring mee?

Maggie

Het klopt dat het minder belastend is voor je bekken wanneer je zittend of hurkend bevalt. Dit komt voornamelijk omdat je dan je voeten op de grond gefixeerd hebt, waardoor je bekken stabiliseert. Als je op je rug ligt, en vooral als iemand anders je benen wel even vasthoudt, dan heb je kans dat de verweekte stukjes in je bekken teveel gaan wijken. Dat zorgt voor de pijn en de bewegingsbeperking later.
Als je je voeten op de grond hebt kan dit niet. Een ander alternatief is op je linkerzij. Je tilt dan alleen je rechterbeen op en de vk staat achter je. Je linkerbeen is dan ook gefixeerd.

Terug
Bovenaan