zo blij - en een vraag

Hoi allemaal

Vanochtend de geweldige nieuws gekregen dat goede een vriendin van mij die vanwege pcos geen kans zouden hebben om zwanger te raken toch zwanger is! Heel pril is het nog (6weken) maar toch leuk om een vriendin te hebben waar jij de zwangerschap mee kan delen. Dat is ook de reden waarom ik het al van haar heb gehoord terwijl zij ff wilt wachten met haar familie.

Dan de vraag:
Een van de verschillen tussen mijn geboorteland Denemarken en mijn thuisland Nederland is het gebruik van een dekbedden en van  moltons  bij kleine kinderen. Hier wordt het afgeraden om en dekbed te gebruiken tot 2 jaar. In Denemarken worden dekbedden gebruik vanaf het begin - en zeker na 6 weken - incl. in de kinderwagen. Deense kinderen slapen  heel vaak buiten in hun kinderwagens  met hun dekbedden ook in de winter. Ik ben wel van plan om zeker vanaf 6 weken  (mits wij te maken krijgen met een   indian summer) een dekbed te gebruiken maar ik vrees dat ik hier in Nederland gezien zou worden als onverantwordelijk. Ik vind dat idee van een slaapzak wat minder - maar ik ben natuurlijk gekleurd door 28 jaar in Denemarken....

Wat denken jullie?  Slechte moeder in spe of...?

En ff nog een vraag: wat is het nut van een  molton als die maar 1/3 van het bed  dekt?  

Mor 74

Hoi!

Het gebruik van dekbedden wordt hier inderdaad afgeraden ivm een grotere kans op wiegedood (dekbedjes zouden warmer zijn, minder lucht reguleren dan katoenen beddegoed; een te warm toegedekt kindje heeft meer kans op wiegedood).
Maar ik weet dat in Duitsland ook gewoon dekbedjes worden gebruikt. Ze hebben daar wel een speciaal soort; iets met micro-fase ofzo?! Dat zou dan weer beter luchtdoorlaten en anti-allergisch te zijn.
Ik snap dat je met jouw achtergrond de nederlandse richtlijnen wat overdreven vindt. Misschien is zo'n micro-fase type dekbed dan een goede tussenoplossing?

Zo'n molton is bedoeld om het matras te beschermen bij doorlekken. Omdat zo'n onderzeiltje (gedeeltelijk) geplastificeerd is, is het dus helemaal niet luchtdoorlatend. ALs zo'n onderzeiltje dan ook onder het gedeelte licht waar je baby z'n bovenlijfje/hoofdje heeft kan het daar z'n warmte niet goed kwijt. Dus weer kans op teveel warmte, met grotere kans op wiegedood (of verstikking als je baby een buikslaper is en met z'n gezichtje in het matras komt te liggen en niet kan omdraaien). Dus zo'n onderzeiltje leg je alleen onder het onderlijfje van je kind.
Ikzelf vind die onderzeiltjes onnodig voorlopig; die luiers lekker vrijwel nooit zoveel door dat het je matras doorweekt, dus... Maar ja, vroeger moest zo'n matras eeuwig meegaan en waren de (katoenen) luiers ook niet zo goed als nu.

Succes met het klaarmaken van je babykamertje! Volg je (moeder)gevoel, dan komt het meestal wel goed!

Jacoline.

Hoi Mor,
Ik heb (nog) geen verstand van babydekentjes enzo, dus daar kan ik je niet mee helpen, maar wat ik je wel wil zeggen is dat je gewoon je moeder gevoel moet volgen! Je bent vast een lieve goede moeder! En natuurlijk wil jij ook het beste voor je kind! Dus volg je gevoel en laat je niet onzeker maken door wat andere vinden of denken!

Succes!
Groetjes, Lieke

Hoi Mor,

Wij gebruiken dekentjes, zijn ook heerlijk warm. Je kunt een dekentje ook in een dekbedovertrek stoppen, dus dan heb je hetzelfde effect als een dekbedje en toch de beter ademende dekentjes.
Maar je moet natuurlijk zelf bekijken waar jij je het prettigst bij voelt. Veel succes met het maken van je keuze!

Ons zoontje slaapt al vanaf dat hij 3 weken was in een slaapzak. Hij kroop toen namelijk al boven de dekens uit en werd dan wakker van de kou. Toen hij wat ouder werd ging hij zijn hele bed rond in zijn slaap. Hij is nu 1.5 en slaapt nog altijd in een slaapzak.

Groetjes,
Leeuwtje

Tuurlijk word je een prima moeder... of wonen er in Denemarken alleen slechte moeders?
Een molton heb ik nooit gebruikt en mijn dochter (is nu bijna 2) ligt al de hele winter onder een donsdekje. De eerste winter heeft ze trouwens wel onder een paar dekentjes gelegen, omdat ze zich toen nog strak in liet pakken. Maar toen ze dat niet meer toeliet ben ik met die dekentjes gestopt. Een donsdekje is toch handiger als ik haar 's nachts even opnieuw toe wil dekken. En aan de tip om het bedje van je kind op je slaapkamer te zetten zodat je hoort als het niet meer ademt, heb ik me ook niet gehouden. deed geen oog dicht omdat ze wel adem haalde en soms een beetje snurkte of kuchte of ...
Je moet het gewoon doen zoals het voor jou en de papa goed voelt!

Anne

Terug
Bovenaan