Zo ontzettend duizelig...

<p>Haay!</p><p>Ik ben nu 19+2 zwanger van een heerlijke dochter :)</p><p>Ik zit vanaf 1 december in de ziektewet vanwege een gebroken enkel. Deze heb ik gebroken omdat ik flauw viel door een te lage bloeddruk. Alleen deze maand krijg ik op de raarste momenten gewoon een wegtrekker en val ik weer zo om. Dit gebeurde ook toen ik al zat en gewoon aan het eten was.</p><p>De vk houd het op zoute dropjes en dextro gebruiken en zouter gaan eten. Dit doe ik natuurlijk dan ook maar in een supermarkt word ik al niet goed door met alle prikkels om me heen.</p><p>Moet ik dan nu de rest van de zwangerschap als een kluizenaar in huis gaan zitten met een zak dropjes???</p><p>Heeft 1 van jullie hier ervaring mee of tips voor? Het is zo moeilijk om nog te kunnen genieten als ik niks meer kan :(</p>

Jeetje meid wat rot!
Ik wil je niet bang maken maar het klinkt bijna als een ritmestoornis. Wellicht kunnen ze je even een holter kastje geven voor 24 of 48 uur..
Van alleen een lage bloeddruk val je niet zomaar om. Wel duizelig, zwart voor je ogen enzovoort. Maar echt omvallen.. Nee..
Ik zou echt even een holter vragen

Hoihoi, 
die lage bloeddruk is zo vervelend he! Mijn bloeddruk is altijd al laag. Af en toe dan voel ik hem afzwakken en kan ik flauwvallen voorkomen. Slechter zicht en het gevoel dat een oor doof is zijn voor mij echt tekens. 
Ik ben het dan ook niet met EPF eens dat je van een lage bloeddruk alleen niet kunt flauwvallen. 
Heb je al gedacht aan cup-a-soup/opkikkers/boulion? En als je wat te snaaien wil zijn er voldoende zoutjes op de markt. 
Regelmatig blijven eten kan je wat helpen. Maar probeer er geen moetje van te maken. Eten om het eten is ook zo’n ongezellige verplichting.
Succes!

Je kunt absoluut flauwvallen van een lage bloeddruk.

Je zit nu halverwege de zwangerschap, dan is je bloeddruk over het algemeen het laagst (de mid-pregnancy drop). Na de 20 weken gaat deze bij de meeste dames weer rustig aan omhoog.

Naast de tips die je al hebt gekregen is er helaas niet zoveel te doen aan een lage bloeddruk. Rustig opstaan, idd af en toe iets zouts pakken. En troost je: voor je baby en voor jouw gezondheid is het juist heel gunstig! 

Ik hoop voor je dat bloeddruk inderdaad na de 20 weken een beetje omhoog gaat! En indd, zeker weten dat je van een lage bloeddruk onderuit kunt gaan, mij ook al overkomen. Mijn vk komt ook niet verder dan: eet een zout dropje of bouilonnetje, en het is gezonder dan een hoge bloeddruk! Klopt, maar ik ben nu bijna 23 weken en mijn bloeddruk is nog steeds telkens zo'n 90/45... Dus die 20 weken geloof ik niet helemaal ;) Maargoed, ik heb het misselijk zijn en spugen ook 'volgehouden'  tot 18 weken ipv de gemiddelde 12/13 haha
Beterschap met je gebroken enkel. En als je het zelf niet vertrouwt zou ik gewoon eens langs de HA gaan. Die zijn toch een stuk medisch kundig dan een vk ;-)

Hoi JillM,
je verhaal is erg herkenbaar voor mij. Heb zelf ook last van een lage bloeddruk en ben ook al flauwgevallen. Tips die ik heb gekregen:
- meteen gaan zitten op de grond als je het voelt aankomen. (Zo zat ik vorige week op de grond midden op de markt..maar het hielp wel)
- je benen kruisen en dan heel hard aanspannen, je bloed gaat dan snel terug omhoog wat helpt tegen de duizelingen. (Voor mij werkt dit tijdelijk, maar lang genoeg om een plekje te zoeken en te gaan zitten). 
- inspanning vermijden. Omdat je vaten dan wijder worden en je bloeddruk nog meer zakt. (Ik heb nu een fietsverbod van zowel de verloskundige als de bedrijfsarts, helaas...)
- verder de bekende adviezen: dropjes, zout, rustig opstaan enzo. (Voor mij werkt het niet heel effectief, rustig zitten blijkt tot nu toe het best te werken).
Sterkte en ik hoop dat het snel beter word! Want dit is echt vervelend en belemmerend. Succes en een goede zwangerschap!
denise 

Terug
Bovenaan