zo weinig drinken

Hoi,
Mijn dochter is nu bijna 2,5. Ze heeft altijd periodes gehad van slecht drinken.
Nu is het zo dat ze al een hele poos slecht drinkt. Ze doet het gewoon niet. Maakt niet uit wat ik geef. Melk, aanmaaklimo, thee........
Als ze drinkt gebeurt dat met name spelenderwijs....slokje voor die, slokje voor die etc. (Maar ook dit gaat nu niet altijd meer). En dan moet ik het nog geven ook. Ze drinkt uit een gewone beker of één met handvaatjes.
Soms drinkt ze maar 2 bekers op een dag.
Ik geef wel fruit en groente zoals tomaat/komkommer enzo om toch een beetje vocht binnen te krijgen.
En steeds chocomel geven.....dat wil ik natuurlijk niet. Soms krijgt ze een pakje drinken wat ze wel interessant vindt maar ja, ik ga natuurlijk niet de hele dag door pakjes geven.
Herkent iemand dit en zijn er tips/adviezen?
Ik neem aan dat ze zichzelf niet zal laten uitdrogen maar wat ze nu binnenkrijgt is toch echt te weinig.
Oja, meestal laten we haar 's avonds onder de douche lekker water drinken. dat is dan wel warm water   maar ja......
Groetjes, Lianne
(
 
hoi

ik zou gewoon toch pakjes drinken geven hoor maakt niet uit,die van mij krijgt dat ook regelmatig,en die dronk ook altijd heel slecht,misschien vind dat intressanter....je hebt daar ook van alles van,gr wendy
 
Hoi,

Ik heb een zoon (bijna 6)  en dochter (bijna 3)  die geen grote drinkers zijn. Heb ook alles al geprobeert. Onze dochter krijgt nog een papfles 's-ochtends. Zo krijgt ze in ieder geval een basishoeveelheid naar binnen. En binnenkort gaat dit pap via de lepel worden. Prima ontbijt vlgs de kinderarts.  Verder bied ik drinken aan op diverse manieren. Gewone beker, beker met rietje (rietje is goed voor de mondontwikkeling!) of een pakje. Dit is volgens de kinderarts het beste beleid. Dwingen helpt niet. Ook variatie is goed. Dus de ene keer melk, thee met melk, optimel, aanmaaklimonade, sap. Dat zou het drinken leuk moeten houden. Bij onze dochter werkt dit (nog) wel. De kinderarts gaf tevens aan dat er ook veel vocht zit in eten. Dus fruit, brood en al het andere.

Onze zoon is echter een ander verhaal. Die drinkt bijna niks. 3 kleine bekertjes per dag. Vér onder de limiet. Maar volgens de kinderarts mag ik me geen zorgen maken. Zolang hij geen problemen heeft met plassen en poepen. Maar onze zoon moet ik (helaas) echt dwingen te drinken. Dit houd in dat ik echt bij hem moet zitten en moet zeggen dat hij moet drinken. Volgens de kinderarts gaat hij echt ooit beter drinken. In eerste instantie moest ik hem wel wat aanbieden, en afwachten of hij zelf ging drinken. Nou, dat gebeurd dus niet. Alle tips die ik eerder heb gegeven hebben we al gehad. Ik kan een winkeltje beginnen in drinkbekers... Bijkomend nadeel is dat onze zoon ook geen fruit wil. Een toetje kan er vaak amper af. Hij lijkt gewoon geen behoefte te hebben aan vocht. Maar bloedonderzoek wees uit dat hij voldoende aan vitamines en andere zaken binnen krijgt. (?) Hij is nu oud genoeg om afspraken mee te maken. En de afspraak is: bij iedere maaltijd een glaasje drinken. Dat mag van alles zijn: melk, sap, limonade. Belangrijkste is dat er gedronken word. Ik bied tussendoor ook gewoon aan. In de zomer werken we meer met ijsjes om evt vocht extra aan te bieden.

Als alle tips die je krijgt niet werken. Ga dan naar de huisarts. Als hij/zij niks voor je kan betekenen, laat je doorsturen naar een kinderarts. Bij onze zoon kunnen ze niks bijzonders vinden waarom hij zo weinig drinkt. Leuk is anders, maar ik weet in ieder geval dat er niks geks aan de hand is.
Maar hopelijk kun je hier al wat mee. Ik kan alleen maar zeggen: drinkt ze uit pakjes goed? Geef die dan. Of laat met een rietje uit een gewone beker drinken. Of koop zo'n speciale rietjes beker. Probeer het drinken gewoon leuk te houden.

Groetjes, Cathy
 
Hoi

Onze dochter van ruim eet en drinkt al heel heel erg slecht vanaf dat ze er is, nu ben ik al een paar keer bij prelogopodist geweest eerst al toen ze jonger was dna jaar en toen ging het iets beter, maar de laatste maanden dronk en at ze haast niets, echt onder dwang moest het gebeuren. Laatst waren we bij kinderarts en die verwees ons weer door naar prelogopodist. Ze zegt tenminste dat gold voor ons kind dat ze er plezier in moeten krijgen in het eten en of drinken. Dus   je giet echt maar een beetje in een beker of waarin dan ook en heeft hij zijn het op dan moet je het echt zeggen van goed zo, je weet wel, en zo doe je telkens iets meer, en dat werkt echt, onze dochter is echt een eigenwijsje en daar gaat het in 1,5 week al stukken beter bij. Het is nog niet wat het moet zijn, maar ze drinkt en eet echt al heel veel voor haar doen. en dat allemaal door stapje voor stapje te doen,dat het leuk is het drinken en eten. Een kind voelt het heel goed aan als het moet drinken en eten, dus je meot het zp gaan doen dat ze het zelf willen of anders belonen met een klein snoepje en dat dan afbouwen als ze het goed doen.

Hoop dat je hier iets aan hebt,

Gr Amber07
 
misschien heb ik een gek idee, maar een kinderbrein werkt nu eenmaal anders dan die van ons.

Voor alles heb je een beloningssysteem, waarom niet voor drinken.
Je maakt een bord waarop ze per dag een x aantal vakjes heeft voor leeggedronken glazen. en steeds wanneer ze een glas heeft leeggedronken krijgt ze een mooie sticker (dei ze zelf mag uitkiezen!!)
en je gaat samen met haar een schitterend glas kopen EN een rietje (niet zo'n gewone saaie, nee zo'n echte met kronkels, je hebt er ook met glitters, kleurtjes, lichtjes, muziek, enz,enz).
Wanneer ze nu in elk vakje een sticker heeft, mag ze aan het einde van de dag uit haar gave glas en haar rietje drinken en drinken wat ze zelf wil.

Meestal werken de beloningssystemen, dus waarom deze niet.
Dan heb je 2 vliegen in een klap. u krijgt haar aan het drinken en zij heeft haar "cadeautje" (wat meteen ook nog drinken is).

Ben je wel bewust van het feit dat kinderen lang niet zoveel hoeven te drinken als wij, kijk daar eerst even naar, voordat zij echt misselijk wordt van al dat vocht.

Succes
memmeh.
 
Hoi Memmeh,

Hier hebben we dat ook allemaal al gehad. Ik kan een winkel beginnen in bekers en aanverwante artikelen. Alle soorten drinken hebben we ook al gehad. Het beloningssysteem is ook al meerdere keren uit de kast geweest. Niks helpt. Volgens onze kinderarts zijn er echt kinderen die maar zo weinig nodig hebben. Er bestaat zelfs een naam voor het niet hebben van dorst: adipsie. Helaas weinig over te vinden als je erop googled.

Maar wie weet helpt het wel voor anderen. Dus fijn dat je de tip geeft!

Groetjes, Cathy

 
Klinkt heel bekend! Mijn zoontje dronk ook erg weinig. Ik gaf hem tot 3,5 jaar 's ochtends pap en daarnaast dronk hij 1 grote beker (met rietje) op een dag met optimel of siroop.
Mijn zoontje is nu 4,5 jaar en gaat dus naar school.
Probleem opgelost, want hij drinkt 's ochtends een beker melk. Op school een grote beker vol. Tussen de middag een bekertje en als hij uit school komt drinkt hij ook een bekertje (en mag dan daarna een koekje) en soms 's avonds bij het eten nog een glaasje water.

Mijn andere zoontje is 1,5 jaar en drinkt net zo weinig. Ik maak me er totaal niet meer druk om. Als ze het er prima op doen is er volgens mij niets aan de hand en het wordt ooit wel beter. Ik zou me dus niet druk maken.

Groetjes Lianne
 
Terug
Bovenaan