Zojuist ontslagen uit het ziekenhuis ivm kraamvrouwenkoorts. Iemand ervaring?

Hallo allemaal,

Afgelopen maandag ben ik bevallen van onze derde zoon Pepijn Sebastiaan. Alles ging perfect tot aan woensdag toen kreeg ik opeens hoge koorts tot aan 40,4 graden toe en ben opgenomen in het ziekenhuis. Meteen is gestart met het toedienen van antibiotica en gelukkig want vrijdag kwamen ze erachter dat ik kraamvrouwenkoorts had en dat is dodelijk en moet behandeld worden met antibiotica. Ik wist niet eens meer dat het bestond. in het ziekenhuis wisten ze er ook maar summer het een en ander van en op internet kon mijn man ook al weinig vinden. Heeft een van jullie ervaring met het onderwerp en weet iemand ook waar ik informatie kan vinden?

Leonie

beste Leonie,

Kraamvrouwenkoorts is inderdaad iets wat voornamelijk in de vorige eeuw voorkwam. Nu door de gebruikelijke hygiene tijdens de verlossing gelukkig nog maar zelden.
Het gaat om een bloedvergiftiging die ontstaat na een bacteriele infectie (sepsis). Deze infectie komt meestal  het lichaam binnen via het geboortekanaal. De 1e of de 2e dag na de bevalling merk je meestal dat je ziek bent.
In een ziekenhuis is het risico wat groter vanwege de aanwezigheid van zieke mensen en daardoor bacterien.
Het is een heel gevaarlijke ziekte waar vroeger heel veel vrouwen aan dood gingen in het kraambed. Tegenwoordig zijn er gelukkig wel medicijnen, maar zelfs dan blijft het gevaarlijk.
Preventief kun je eigenlijk niks doen. Vroeger was een arts die s morgens een vieze wond verzorgde dezelfde als die je smiddags hielp bij de bevalling van een baby en zo bracht hij met zijn handen de bacterien over.
Tegenwoordig is dat risico kleiner en wassen verloskundigen als het goed is hun handen met ontsmettende zeep. Dat  is dus het enige wat je uit voorzorg kunt doen en zelfs dan blijft er altijd een klein risico.
Je hebt dus heel erg pech gehad deze week en aan de andere kant dus heel erg veel geluk dat het nu weer goed met je gaat!!!
Ik hoop dat je iets hebt aan mijn verhaal.
groeten Elke (mijn man is arts)

Terug
Bovenaan