Zomerkleding

<p>Hoi!  mijn dochter is nu 4 maanden oud. In de zomermaanden zal zij dus 7-9 maanden oud zijn. Wat voor kleertjes dragen jullie kinderen in de zomermaanden? Ik heb een paar jurkjes aangeschaft maar doe je daar dan nog een legging of maillot onder in de zomer? En wat als ze gaan kruipen met blote beentjes? Schoentjes? En een zonnehoedje nodig? </p>

Zonnehoedje? JA! Daar kun je niet zonder op hete dagen. Je kindje verbrand zo snel op haar hoofd en gezicht en ze vinden het heel naar om in de zon te kijken.

Tijdens het voorjaar zal je kindje waarschijnlijk nog niet kruipen, dus dat is makkelijk. Jurkjes met legging vond ik altijd fijn, als het heel warm is kan de legging uit. Zolang ze nog niet kruipt, kun je ze makkelijk op een kleed iin de schaduw leggen.

Als ze eenmaal gaat kruipen wordt het lastiger. Dan blijven ze niet meer braaf op het kleedje dus dan wordt er al snel in de hete zon rond gekropen en gaan de knieën snel stuk.

Mijn jongste dochter is van juli 2019 en heeft vorig jaar van april-juli gekropen. Vlak na haar 1e verjaardag liep ze gelukkig en dat maakte het makkelijker. Hoe warm het ook was, ze droeg eigenlijk altijd een legging die zomer want ze kroop dr knieën kapot. Korte broekjes heb ik amper gebruikt. Ze heeft heel wat leggings versleten ;)

Het is dus heel afhankelijk van wanneer je kindje besluit te gaan kruipen. Mijn oudste is ook van oktober en ging pas kruipen met 11 maanden en toen was de zomer dus alweer een eindje voorbij. Terwijl de jongste van juli met 8 maanden al kroop en dat was dus een heel andere zomer.

Deze leeftijd had mijn meisje ook , vorig jaar in de zomer maanden. Ik trok haar gewoon korte broekjes aan en shirtjes. Ook wel eens jurkjes, zonder maillot. Ze tijgerde op dit moment al. Als ik buiten was, legde ik altijd een kleed neer, zodat het haar geen pijn zal doen. Ik ging ook vaak met haar naar het speeltuintje, dan kon ze lekker in het zand zitten. Of in het zwembad met een klein laagje water en een zonnehoed je.

Zonnehoedje is inderdaad een must, wij hadden voor ons zoontje van die petjes met zo'n nekflap van de H&M, heerlijk dunne dingetjes en ideaal op de fiets. Ze hebben vast ook leuke petjes/hoedjes voor meisjes.
Wij hadden grote buitenkleden in de tuin liggen, deze lagen in de schaduw. In het voorjaar tijgerde hij nog en barricadeerde ik gewoon een hoek af, zodat hij dus niet op de tegels tijgerde, maar op die kleden. In de zomer kroop hij, hij had toen snel door dat dit op zijn knieën niet prettig was en "liep" dan ook al heel snel als mowgli, op handen en voeten, door de tuin. 

Ik trok toch vaak een lange broek of legging aan om de knietjes te beschermen (bijvoorbeeld in de speeltuin). En ook om het huidje te beschermen tegen de zon. Thuis hebben wij een groot (zacht) gazon dus dan vaak een kort broekje met een rompertje. Inderdaad altijd een zonnehoedje op. 
Een jurkje vond ik geen doen, zat nooit netjes of ze 'struikelde' erover omdat ze op het rokje kroop. Maar dat is persoonlijk :) Af en toe een jurkje aan was wel schattig natuurlijk.
Schoentjes kocht ik pas toen de eerste stapjes werden gezet, daarvoor sokjes en slofjes, of veel blote voetjes! Zij komt uit september dus tijdens de kruipperiode was het voorjaar/zomer. 

Eigenlijk bijna nooit jurkjes. Ziet er heel schattig uit maar is helemaal niet praktisch, vooral als ze kruipen. Op hele warme dagen alleen een romper met een leuk bloomer broekje erover. En anders shirtje met een leuke legging. 

Eigenlijk bijna nooit jurkjes. Ziet er heel schattig uit maar is helemaal niet praktisch, vooral als ze kruipen. Op hele warme dagen alleen een romper met een leuk bloomer broekje erover. En anders shirtje met een leuke legging. 

Mijn dochter is van juni, dus net wat ouder en heeft een hekel aan alles op haar hoofd. Het zonnehoedje van hema van ‘badpak spul’ was ideaal; snel droog, dun en bleef goed zitten. Koop ik dit jaar, nu ze twee is, weer. Verder ging onze dochter met 6 maanden tijgeren en 8 maanden kruipen en heeft ze de jurkjes die ik had gekocht hooguit 1 keer aangehad, want ze zijn super onhandig. omdat ze altijd en overal wilde kruipen, had ik vooral veel niet al te dure leggings en wat dikkere broekjes. Zo bleven haar knieën een beetje heel. Met het echt warme weer liep ze al vrij snel, wat ik ideaal vond toen waren net iets te grote shirts (92 ipv de 74 die ze eigenlijk had), vaak zelfs zonder romper eronder. Bedekte de armpjes voldoende en niet te strak om har lijfje. Daarbij een kort (pof)broekje.

Waar je ook niet zonder kunt is een UV-shirt, voor alle vochtige avonturen. Wij hadden er wel 4 ofzo, werden zeer intensief gebruikt bij het spelen in het badje, op het strand etc. Zijn er heel duur, maar ook zeer betaalbaar (decathlon). Qua schoenen; toen ze met een maand of 8/9 zichzelf overal aan optrok, heb ik leren slofjes van boumy gekocht, zodat ze in de speeltuin niet op sokken hoefde. Echte schoenen heb ik pas gekocht toen ze goed los liep, tussendoor had ik voor op de camping wel sandaaltjes van TEVA voor onder de douche/naar zwembad/op warm zand.

Terug
Bovenaan