Zooghuizen, uw kind laten zogen door andere

Hoi,

Dit is een reactie op het onderwerp over borstvoeding en flesvoeding.

Ik wil even wat laten weten aan al die moeders die veel kritiek krijgen uit hun omgeving dat ze geen borstvoeding willen/kunnen geven.

Volgens de geschiedenisboeken bestonden vroeger op het arabisch schiereiland, en waarschijnlijk ook op andere plekken zooghuizen. Ook eeuwen geleden waren er vrouwen die hun kind niet zelf konden voeden, door ziekte, te weinig melk, moeilijke omstandigheden, enz, enz. Daar waren andere moeders die zelf genoeg melk hadden, die aanboden om de babies te voeden. Vrouwen hielpen mekaar toen echt. Helaas is de wereld zodanig veranderd dat we ons dit niet kunnen voorstellen.

Laten we dan op zijn minst proberen mekaar niet te veroordelen, maar begrip te tonen voor elkaar en elkaar emotioneel te steunen. Wij vrouwen maken het onszelf onnodig moeilijk. Je hoort de vaders nooit hierover zo hard iets zeggen. tzijn altijd de vrouwen, terwijl juist wij elkaar moeten steunen. Gelukkig weet ik dat veel vrouwen op het forum hierover net zo denken.

Groetjes en sterkte allemaal en trek jezelf gewoon niets aan van andermans commentaar, als je het maar voor jezelf, God, of Moeder Natuur kunt verantwoorden en ermee leven.
 
Hoi Josamma,

Wat leuk zeg, dat je bovenstaand geschiedenisfeitje op het forum hebt gezet!

Dit is voor alle moeders bij wie borstvoeding geen succes was, vast een geruststellende gedachte; het is niet alleen van deze tijd dat het niet allemaal rozegeur en maneschijn is met borstvoeding!

Laten we inderdaad elkaar niet zo veroordelen!

Groetjes Mirjam
 
Nog een kleine aanvulling op de geschiedenisweetjes, vrouwen van adel voedden in vroeger tijden over het algemeen ook niet zelf hun baby. Daar werden voedsters voor ingehuurd, vrouwen uit de minder bedeelde lagen van de bevolking die de kinderen van de adelijke dames voedden.
 
Gold niet allen voor adelijke dames hoor!
Ik kan me herinneren dat m'n moeder vertelde dat mijn oma ook niet genoeg voeding had, en dat ze dan flesjes moedermelk gingen halen bij een vrouw in het dorp!
M'n moeder vond het nu achteraf maar een vreemd idee dat ze melk heeft gehad van een andere vrouw.
Ik denk dat ik dat zelf niet zou doen, dan maar flesvoeding.
Groetjes Annemarie
 
Mijn oma heeft negen kinderen gebaard en had ALTIJD ook andere babies die ze van melk voorzag. Voor het geld hoefde ze het niet te doen, want dat hadden ze voldoende. Sinds ik dat weet reageer ik altijd een beetje allergisch op de kreet: iedereen kan bv geven. Net of die vrouwen vroeger voor hun plezier hun baby 7 maal per dag kwamen brengen!!!!
Maar die vrouwen hadden inderdaad geen keus. Flessenvoeding bestond gewoon niet (of misschien alleen hele dure).
Ivy
 
Terug
Bovenaan