Zoon (10) pubergedrag en afsluiting van gezin

<p>Hoi Allemaal, help :)</p><p>Mijn zoon van 10 vindt zijn broertjes niet leuk, maar irritant. Dit zijn zijn woorden. Het is dan ook de gehele dag strijd tussen hen. Mijn zoontje 2,5 zoekt aandacht van mijn zoon van 10 en wil graag dingen met hem doen. Hij is zijn voorbeeld, maar wordt steeds weggeduwd. Soms letterlijk, waardoor mijn zoontje 2,5 natuurlijk gaat vervelen. Aandacht vragen en uitdagen. <br /><br />verder heeft mijn oudste heeft alleen interesse in zijn laptop, de tv en vrienden. We hebben regels opgesteld, zoals een half uurtje per dag met je broertje spelen, we eten samen, je bent op tijd thuis, poetst je tanden 2x per dag etc. Dit alles houd hij zich alleen aan als het hem uitkomt. We hebben consequenties als geen laptop of niet afspreken en dan gedraagt hij zich voorbeeldig, maar zodra de consequentie over is begint het verhaal weer van vooraf aan. </p><p><br />We hebben hem zelf regels laten bepalen, vrijheid gegeven om keuzes te maken, maar dit alles heeft helemaal geen zin. Toen kwam hij steeds om 19.00 uur thuis bijvoorbeeld, terwijl wij om 17.30 eten. We hebben een coach in de arm genomen, maar ook zij lijkt niet verder te komen. Hij vertelt daar namelijk precies wat we willen horen, maar laat dus ander gedrag zien.. </p><p>We zijn echt ten einde raad. Hij is pas 10! We willen graag een gezin zijn met z’n vijven, maar hij sluit zichzelf hier helemaal van af. Tenzij we echt dingen gaan doen, zoals een dierentuin. Dan vindt hij het wel allemaal leuk. </p><p>Iemand hier ervaring mee en tips? </p>

Geen ervaring in het gezin, wel veel ervaring met pubers en ja, soms ook al met 10 jaar ? 
Ik zou hem niet verplichten met zijn broertje te spelen, gewoon omdat je eht uiteindelijk niet kunt afdwingen. Als hij echt niet wil gaat hij gewoon vervelend spelen en gaat het niet meer. Ik zou eerder belonen, niet van tevoren zeggen wat hij kan "verdienen" maar achteraf je waardering tonen. "Vandaag was een leuke dag, heb je zin om vanavond nog een film met ons te kijken" (en dus later naar bed ?) Het hoeft niet allemaal duidelijk (en af te wegen) te zijn waarom jullie het een gezellige dag vonden met hem, laat het hem zelf maar uitzoeken en proberen.. ?
Voor een kind van 10 is een broertje van 2,5 vaak ook gewoon vervelend, ook wel fijn dat hij dat eerlijk zegt toch. 
Verdere regels zou ik wel met hem samen opstellen, maar zeker handhaven. Dus samen aan tafel; Wat vind je er zelf van hoe het nu gaat (waarschijnlijk "goed"). Wat gaat er goed en wat niet. Uitleggen dat jullie bepaalde regels heel belangrijk vinden zoals samen eten en op tijd thuis zijn. Tijd afspreken die jullie redelijk vinden, dat vind de zoon waarschijnlijk belachelijk en veel te vroeg. Dan onderhandelen, oké dan mag 1 dag in de week ofzo later. Vaste dag kiezen ivm weekend/ school (al is het nu toch vakantie) of afspreken dat hij die ene dag zelf mag bepalen maar wel netjes appen of bellen. 

En mocht hij zich er niet aan houden dan dus wel een duidelijke consequentie, bijvoorbeeld te laat thuis is een half uur eerder naar bed/ boven/ minder laptop. 

De periode dat een kind een puber wordt is vooral heel lastig omdat het kind zichzelf niet meer als een kind ziet maar de ouders zien hem nog wel zo. Het kind wil grenzen verleggen en meer vrijheden de ouder is hier nog helemaal niet aan gewend. Waar het kind eerst regels en consequenties redelijk accepteerde en deze gewoon "op te leggen" waren zul je nu iets meer moeten onderhandelen. Een hele andere manier van opvoeden dus. 

Kies wat je echt belangrijk vindt, ga niet over alles de strijd aan. Blijf met elkaar in gesprek en blijf open staan voor de interesses van je kind. Wat doe je dan met gamen, hoe werkt dat spel, mag ik eens proberen enz.
Probeer te voorkomen dat je teveel in het negatieve komt. Zoals aan tafel eten, je kunt vast wel afspreken dat hij aan tafel eet maar of hij dan gezellig doet of niet heb je niet in de hand (en je puber vaak ook niet want onderschat die hormonen niet ?).

Hopelijk heb je hier iets aan, succes ?

Ontzettend bedankt voor je reactie. Het is een hele zoektocht inderdaad haha! 
Ik ga je tips en ideeën even voor mezelf opschrijven en zeker meenemen. Bedankt!!! 

Terug
Bovenaan