Zoon 14 maanden slaapt ineens slecht

Onze zoon van 14 maanden is normaal de ‘beste’ slaper. Altijd het klokje rond en valt zonder problemen in slaap. Helaas is dit sinds een kleine week abrupt gestopt.
Hij wordt nu ineens rond middernacht klaar wakker en valt alleen bij papa of mama in slaap. Zodra we hem terugleggen gilt hij moord en brand. Het lijkt dus eenkennigheid te zijn, al heeft hij hier overdag geen last van.
Meneer lijkt wel in een sprong ( sprong. 9) te zitten, want hij heeft overdag wel opeens zijn buien.
We vragen ons af wat helpt, want meneer komt dus zodra hij wakker schrikt, opeens niet zonder hulp meer in slaap.

Zijn er meer mensen die dit herkennen bij deze leeftijd/sprong? En is er een gouden tip of moeten we komende weken alvast maar om 20.00 naar bed om slaap in te halen haha?
 
Mijn ervaring is inderdaad dat je er vooral goed aan doet om zelf zoveel als mogelijk je slaap te pakken waar dat kan ;) als hij altijd goed sliep komt er weer een nacht dat hij weer goed gaat slapen, maar nu even niet helaas. Wij hebben ook zo’n goede slaper, behalve rond sprongetjes en dan geven we even wat meer toe aan de nabijheid die ze dan nodig hebben. Lekker op jou in slaap vallen, even een paar nachten tussen jullie in bed leggen als ze halverwege de nacht wakker worden.. het gaat weer voorbij.
 
Heel herkenbaar en toentertijd kreeg ik weer van andere ouders ook veel herkenning van deze leeftijd.
Bij ons werd het middagslaapje geweigerd, dus moesten we noodgedwongen naar 1 dutje, die duurde maar 3 kwartier. Dus iedere avond lag hij om half 6 alweer plat, want om half 6 in de ochtend werd hij hard huilend wakker. Gesloopt waren we ? 
Deze fase duurde een paar weken, en zo abrupt als hij kwam, zo plots was het ook weer voorbij.. een week later stond hij op en zette hij zijn eerste losse stapjes
 
Jep hier ging mn dochter met 14 maanden ook spoken s nachts. Ze sliep vaak prima in in haar eigen bed rond 19.30, maar werd later op de avond of nacht wakker en dan weigerde ze te gaan slapen. Gillen, schreeuwen, paniek! Soms was het om 23.00, soms 1.00, soms 5.00. Soms sliep ze weer 5 nachten keurig door. Geen peil op te trekken!

Wij hebben na een paar slapeloze nachten en gedoe de strijd opgegeven en we namen haar dan maar tussenin. Daar sliep ze wel direct door en ik had er eigenlijk weinig last van dat ze tussenin sliep.

Dit heeft wel van 14-17.5 maand geduurd. Toen was het in 1 klap voorbij, ze is nu ruim 18 maanden en de laatste 2 weken slaapt ze ineens weer keurig in dr eigen bed en ze slaapt keurig door van 19.30-6.30.

Als je heel consequent wilt zijn moet je je kindje gewoon elke nacht 20x terugleggen en streng zijn, maar ik had daar de energie niet meer voor op den duur. Ik heb ook nog een peuter die er wakker van werd.

Dus dit was voor ons prima zo, dan maar tussenin. En het gaat vanzelf wel weer een keer over, denk ik altijd maar. ;)
 
Terug
Bovenaan