Zoon 2,9 maanden ontwikkeling

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en hoop dat iemand me advies kan geven over het volgende:

Mijn zoontje is 2,9 maanden. Zijn (motorische) ontwikkeling vanaf de geboorte is altijd volgens het boekje verlopen. Hij had als dreumes al wel wat bijzonderheden, zwaaide niet, klapte niet in zn handjes. Zijn eerste woordje 'papa' kwam rond de 16 maanden maar daar bleef het eigenlijk heel lang bij. Toen hij 2 was naar de controle op het CB gegaan, toen zei hij maar een paar woordjes en maakte veel klanken,maar verder niets. Toen hij 2,5 was terug naar het CB voor een extra controle ivm de taalontwikkeling. Er zat wel wat vooruitgang in maar de arts maakte zich zorgen en heeft ons doorverwezen naar Kentalis, omdat ze twijfelde aan zn gehoor. Als baby heeft hij regelmatig oorontstekingen gehad en zit er een verkalking op 1 trommelvlies. En papa hoorde vroeger ook niets dus dat was ook een aanleiding voor verder onderzoek bij kentalis.
Nu zijn we daar geweest, en zoon toonde maar weinig interesse in de opdrachtjes die hij moest doen. Hij zit veel in zn eigen wereld en gaat graag zn eigen gang. De gehoortest was niet gelukt,omdat zoon na 2 uur opdrachtjes doen er wel klaar mee was. Bij het adviesgesprek bij kentalis werd gezegd dat hij een flinke taalachterstand heeft,van 18 maanden. Verder zei de onderzoekster dat ze niet weten wat er aan de hand is met zoon, hij heeft enkele kenmerken van autisme maar niet genoeg om te zeggen dat hij autistisch is, hij heeft geen ADHD,geen laag IQ en geen leerprobleem. Ze zei dat het een 'bijzonder kind is waar ze een apart onderbuikgevoel bij heeft'. Maar verder weten ze dus niet wat er aan de hand is. Logopedie heeft geen zin omdat hij geen interesse heeft in taal volgens haar.
En toen stond ik weer buiten, met lege handen,en een rot gevoel.
Nu zijn we alweer een maand verder en begint zoon ineens veel kleine woordjes te gebruiken. Papa,mama,die,deze,ja,nee en hele onverstaanbare verhalen te houden. Als we hem wat vragen antwoord hij ook ineens (bijna altijd) Hij begrijpt overigens wel veel.
Intussen heb ik van de huisarts een verwijzing gekregen voor een gehoortest in het ziekenhuis,ik ben nu aan het wachten op de oproep.
Maar ik voel de tijd wegtikken, hij wordt in maart al 3 en hij praat zo weinig! Ook heb ik af en toe het idee dat er toch wat aan de hand is, maar wat?
Hij heeft trouwens ook even op een psz gezeten,maar daar kreeg ik te horen dat hij alleen maar zn eigen gang ging,dat ze niet wisten hoe ze met hem om moesten gaan en dat hij onrust veroorzaakte in de groep,omdat hij niet in het kringetje wilde zitten. Daar ben ik dus mee gestopt omdat ik het gevoel had dat het zoon niet ten goede kwam en ze hem toch maar lastig vonden.

Ik zie dat het een lang verhaal is, maar ik hoor graag wat jullie vinden en zouden doen.
Eerst de hoortest afwachten en dan op zoek naar een psz met vve?
Of toch logopedie inschakelen? Of...?
Alvast bedankt!
 
Hoi,
Moeilijk om er als leek iets van te zeggen. Natuurlijk goed om te kijken of er echt iets aan de hand is. Maar van de andere kant: misschien is het gewoon een bijzonder kindje. Net wat anders dan de rest maar daarom niet perse autistisch ofzo. Misschien nog een tijdje aankijken hoe het gaat? Hij gaat immers ineens vooruit toch? 
Succes
 
Bedankt voor je reactie!
Hij gaat inderdaad vooruit en daar zijn we ook erg blij mee.
Ik had gewoon gehoopt en verwacht dat ze bij Kentalis meer duidelijkheid konden geven maar ze weten dus zelf ook niet of en wat er aan de hand is.
Nogmaals dank!
 
 
Hoe is hij überhaupt in der omgang met andere kindjes?
Zoekt hij oogcontact en houdt hij jullie aandacht vast?
Ik kan begrijpen dat je je zorgen maakt, ik hield ook steeds bij wanneer mijn zoontje zou moeten kunnen zitten/kruipen etc etc. Mijn zoontje deed in maand 8 opeens alles terwijl sommige kindjes al met 5 maanden zelf zitten. Ieder kind verschilt gewoon enorm! 
En natuurlijk op een gegeven moment heb je wel bepaalde verwachtingen bij zijn leeftijd, maarja waarom zou hij er niet wat langer over mogen doen. Buiten dat om wil ik je wel zeggen dat je altijd naar je gevoel moet blijven luisteren.  Als jij denkt dat er iets niet klopt dan zou ik het inderdaad nog is goed laten onderzoeken. 
In iedergeval goed om te horen dat hij nu sprongetjes vooruit maakt! Wie weet had hij er gewoon geen zin in? Ik zou veel voorlezen en plaatjes erbij betrekken zodat hij er ook een beeld bij heeft. Fantasie is erg belangrijk voor kinderen. Zo verbreden ze hun denk vermogen en heeft het hun te ontwikkelen. 
Ik zou zelf de gehoor test rustig afwachten en het zelf ook nog 1 of 2 maandjes aan kijken.  
Nou succes, kan me god voorstellen dat je het zelf ook niet meer weet! Maar jullie komen hier samen doorheen. Doe rustig aan!!
 
 
Hoi,
Wat heftig allemaal! Lijkt mij ook erg vervelend als je zo weer wordt weggestuurd bij kentalis. 
Ik werk zelf op een voorschoolse psz(waar de taalontwikkeling extra wordt gestimuleerd). Ik zie bij mij op de groep ook zo'n groot verschil qua taalontwikkeling en het ene kind is al toe aan werkjes/opdrachtjes en het andere helemaal niet! Omdat jezelf een onderbuik gevoel hebt over de ontwikkeling zou ik gewoon weer terug gaan naar het consultatiebureau. Ze kunnen jullie daar eventueel opgeven voor integrale vroeghulp. Dit is een team met verschillende disciplines, orthopedagaag/artsen/gezinshulp etc. Het kan natuurlijk heel goed dat dit helemaal niet nodig is en jou zoontje zich prima ontwikkelt maar alleen de opstart fase wat langzamer is!! Vergeet dat niet hoor! Hoop dat je er wat aan hebt! 
Groetjes en Succes!
 
Wat fijn deze reactie,dank je wel!
Hij heeft weinig interesse in andere kindjes en een duidelijke voorkeur voor met wie hij zijn speelgoed wel wilt delen. Bij ons als ouders,maar ook bij opa en oma, mijn beste vriendin en zo nog wat mensen, daar vindt hij het heerlijk om aandacht van te krijgen. Dat zoekt hij ook bewust op, maakt oogcontact en giert van het lachen. Hij houdt van knuffelen, kusjes geven en friemelen (vingers in oren doen enzo)
Daarom ben ik ook zo in twijfel, want het lijkt verder een normaal kind met idd wat eigenaardigheden, maar toch voelt het soms alsof er meer aan de hand is.Maar daarbij moet ik zeggen dat ik bang ben dat we iets missen,waardoor zjn achterstand nog groter wordt. Ik wil gewoon het beste voor hem.
Maar de reacties hier doen me erg goed, even een objectieve mening horen is wrg prettig en geruststellend. Hartstikke bedankt!
 
Ik heb zojuist ook een topic geplaatst wat redelijk overeen komt. Ik kan me dus goed voorstellen hoe het voelt als je kindje achter blijft bij de rest. Mijn zoon wilde niet zingen, dansen en erger nog: boekjes lezen was uit den boze. Nu zit hij op de psz met vve dus ze hebben kennis en houden rekening met kindjes met een taalachterstand. Mijn zoon kent ook maar 15 woordjes en begint nu eigenlijk pas een beetje antwoord te geven. Maar wat mij opvalt t.o.v. andere leeftijdsgenootjes is dat hij op andere vlakken juist weer erg sterk is zoals motorisch en begrip. In ons geval heb ik het idee dat hij simpelweg het nut van taal nog niet beseft. Ik probeer ook naar mezelf te kijken. Ik ben geen grote prater en ook wat op mezelf. Maar terugkomend op jouw situatie, ik denk dat je toch moet kijken naar een psz met vve. Mijn zoon heeft hier erg veel baat bij. Ze krijgen daar ook extra ondersteuning m.b.t. taal door een professional. Ook zeker de gehoortest doen. Ik probeer altijd naar het hele plaatje te kijken; ontwikkelt hij zich buiten taal verder goed? 
Heel veel succes en onthoudt dat hij echt niet het enige kindje is die wat meer tijd nodig heeft. Waarschijnlijk kletst hij over een jaar de oren van je hoofd ?
 
 
Terug
Bovenaan