Een lang verhaal, voor wie hier zin in heeft...
Mijn zoon is inmiddels 8 jaar. Vanaf zijn vijfde zijn wij al aan het tobben, omdat hij vanaf groep 1 'anders' zou zijn. De juffrouw merkte een aantal dingen op: "Hij rent zomaar over het schoolplein, zonder te kijken"... was het verontwaardigde antwoord. Daarna volgden vele gesprekken met de IB-er en de directeur. Wij kregen een bijsluiter van Ritalin mee naar huis en werden verwezen naar een kinderarts die vervolgens direct met pillen klaarstond. Met deze school zijn we gekapt omdat onze meningsverschillen te groot waren. M.a.w. mijn zoon van 5 was onrustiger dan de meeste andere kinderen en jij als moet je kind maar het wonderpilletje voorschotelen om hem rustiger te maken, zodat de juf makkelijker door haar lesstof heenkomt en hier nauwelijks moeite voor hoeft te doen?
Gekkenwerk!
Enfin, op de tweede school beland in groep 3. Daar had de juffrouw in de eerste instantie twijfels over zijn capaciteiten. Maar hij heeft een normale intelligentie (bleek uit eerdere testen) dus hij zou het moeten kunnen. Ook deze juf stond voor een raadsel, omdat het vrij moeizaam ging met het automatiseren van letters. Ook met rekenen had hij erg veel moeite. Deze juffrouw heeft uiteindelijk met veel geduld toch weten te bereiken dat hij nu, op het AVI-3 niveau is beland en met rekenen is hij sprongen vooruit gegaan, hij vindt het zelfs leuk! Hij zit nu in groep 4. Op aanwijzen van de leerkracht die hij nu heeft, laten wij hem toch nog een keer goed onderzoeken door een kinderpsycholoog/kinderpsychiater. Ik kreeg vandaag te horen dat er drie mogelijkheden zijn, waaruit ik kan kiezen, nl.:
- (proef)medicatie;
- neuro- of biofeedback;
- speciaal onderwijs.
Medicatie is over te discussieren, maar liever niet. Het sleutelen aan het lichaam is belachelijk in onze ogen. Omdat het huidige onderwijsssysteem voornamelijk op zelfredzaamheid is gericht, betekent nog niet dat je kinderen moet gaan vervormen, omdat de leerkracht minder geduld of aandacht kan opbrengen voor deze groep kinderen. Bovendien werd mij vandaag door de psycholoog verteld, dat de effecten van het slikken van Ritalin en Concerta op lange termijn nog niet bekend zijn (nou, dat is lekker)
- Wij gaan een aantal keer kijken op een school voor Speciaal onderwijs. Om een indruk te krijgen hoe het eraan toe gaat. En of het wel iets is voor onze zoon.
- Neurofeedback of Biofeedback staat nog in de kinderschoenen, maar dat is voor ons nu het meest aantrekkelijke.
Wie heeft ervaring met bovengenoemde aspecten en kan mij daarover meer vertellen???
Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties!
Nogmaals sorry voor deze lap tekst, maar ik moest het ook even kwijt!
Groetjes,
Veer
Mijn zoon is inmiddels 8 jaar. Vanaf zijn vijfde zijn wij al aan het tobben, omdat hij vanaf groep 1 'anders' zou zijn. De juffrouw merkte een aantal dingen op: "Hij rent zomaar over het schoolplein, zonder te kijken"... was het verontwaardigde antwoord. Daarna volgden vele gesprekken met de IB-er en de directeur. Wij kregen een bijsluiter van Ritalin mee naar huis en werden verwezen naar een kinderarts die vervolgens direct met pillen klaarstond. Met deze school zijn we gekapt omdat onze meningsverschillen te groot waren. M.a.w. mijn zoon van 5 was onrustiger dan de meeste andere kinderen en jij als moet je kind maar het wonderpilletje voorschotelen om hem rustiger te maken, zodat de juf makkelijker door haar lesstof heenkomt en hier nauwelijks moeite voor hoeft te doen?
Gekkenwerk!
Enfin, op de tweede school beland in groep 3. Daar had de juffrouw in de eerste instantie twijfels over zijn capaciteiten. Maar hij heeft een normale intelligentie (bleek uit eerdere testen) dus hij zou het moeten kunnen. Ook deze juf stond voor een raadsel, omdat het vrij moeizaam ging met het automatiseren van letters. Ook met rekenen had hij erg veel moeite. Deze juffrouw heeft uiteindelijk met veel geduld toch weten te bereiken dat hij nu, op het AVI-3 niveau is beland en met rekenen is hij sprongen vooruit gegaan, hij vindt het zelfs leuk! Hij zit nu in groep 4. Op aanwijzen van de leerkracht die hij nu heeft, laten wij hem toch nog een keer goed onderzoeken door een kinderpsycholoog/kinderpsychiater. Ik kreeg vandaag te horen dat er drie mogelijkheden zijn, waaruit ik kan kiezen, nl.:
- (proef)medicatie;
- neuro- of biofeedback;
- speciaal onderwijs.
Medicatie is over te discussieren, maar liever niet. Het sleutelen aan het lichaam is belachelijk in onze ogen. Omdat het huidige onderwijsssysteem voornamelijk op zelfredzaamheid is gericht, betekent nog niet dat je kinderen moet gaan vervormen, omdat de leerkracht minder geduld of aandacht kan opbrengen voor deze groep kinderen. Bovendien werd mij vandaag door de psycholoog verteld, dat de effecten van het slikken van Ritalin en Concerta op lange termijn nog niet bekend zijn (nou, dat is lekker)
- Wij gaan een aantal keer kijken op een school voor Speciaal onderwijs. Om een indruk te krijgen hoe het eraan toe gaat. En of het wel iets is voor onze zoon.
- Neurofeedback of Biofeedback staat nog in de kinderschoenen, maar dat is voor ons nu het meest aantrekkelijke.
Wie heeft ervaring met bovengenoemde aspecten en kan mij daarover meer vertellen???
Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties!
Nogmaals sorry voor deze lap tekst, maar ik moest het ook even kwijt!
Groetjes,
Veer