Zoon te soft volgens partner

<p>Hoii, Ik zit ergens mee. Mijn partner en schoonvader vinden dat ik te veel liefde en bescherming geef aan mijn zoon (1 jaar en paar maanden) en zijn bang dat hij daardoor te soft wordt. Hij wilt vaak alleen maar bij mij zijn. Ik ben het niet eens met hun. Maar probeer nu bewijs te laten zien dat het niet waar is dat je ze teveel kan verwennen.  Hoe zouden jullie hier mee omgaan? Zit er heel erg mee. </p>
 
Ik weet niet of je Netflix hebt? Daar staat een programma babies op. In seizoen 2 aflevering 5 gaat over nature en nurture. Daar gaat het ook over hoe kinderen van elkaar verschillen en dat je niets moet forceren maar moet aansluiten bij de natuur van het kind. Je kunt daarbij wel iets stimuleren, maar je kunt een verlegen kind niet in het keurslijf dwingen van een spontaan sociaal kind. Ook zag ik volgens mij dat je een kind niet teveel aandacht kunt geven. De serie is sowieso heel informatief.
 
Je doet het goed!! Kindjes kun je nooit teveel liefde geven. Dat hij bij jou wil zijn op zo'n jonge leeftijd is heel normaal en is goed voor de hechting. Waar komt het vandaan dat ze denken dat hij soft wordt? Een harde hand is nog nooit ergens goed voor geweest. Sterkte!!
 
Dat is een oude opvatting zeg! 
We leven in een tijd waarin mensen zo hard en zacht mogen zijn als ze zelf willen en kunnen zijn. Pfff! 
Een kind van 1 is echt nog niet in staat om straffen te begrijpen. Tegenwoordig wordt positief stimuleren en gewoon consequent op een rustige liefdevolle manier aangeven wat wel en niet mag veel meer aangeraden. 
Als jullie er veel discussie over hebben kun je natuurlijk altijd eens aankloppen bij het consulatiebureau voor een onafhankelijke visie op jullie meningen? Ze worden vaak weggezet als niet te vertrouwen instelling. Maar om erachter te komen of jouw opvoedmethode gangbaar is ben je daar volgens mij juist wel op een goede eerste plek. 
Verder hoef je aan je schoonvader helemaal geen verantwoording af te leggen. En als je man twijfelt, kun je samen eens wat googlen. Dan vind je genoeg over positieve opvoeding. 
Mijn dochter is nu 1,5 en alleen liefde geven is nu niet meer voldoende. Ze weet heel goed dat ze nee kan zeggen, of door kan drammen. Ze weet wat ze wil en dat komt niet altijd overeen met wat veilig en verantwoord is. Dus binnen korte tijd kan ik je zeggen, komt er wel wat opvoeding bij kijken. Maar dat kan ook gewoon rustig en liefdevol gedaan worden. 
 
Wow, wat enorm ouderwets en - sorry dat ik het zeg - kortzichtig en een beetje dom. De wetenschappelijke wereld is er echt al jaaaren (/decennia) over uit dat de aard van een kindje al bij de geboorte in het kindje zit. Een kindje wordt dus soft (of gewoon lief?) geboren of niet soft (of misschien wel hard, kil en onaardig?). Daar verander je als ouder helemaal niets aan. Jij bent er (samen met je partner) om een stabiele en liefdevolle omgeving te verzorgen. Knuffelen kun je dus niet genoeg. 
Laat ze inderdaad maar eens Googelen op 'nature en nurture' of raad ze die Netflix serie aan.
Blijf jij in ieder geval lekker bij jezelf en jouw aanpak, want jij doet het goed!
 
In welk opzicht zijn ze bang dat je je zoontje te veel verwent? Te veel knuffelen, liefde geven etc, nee
Te veel tv laten kijken, snoepjes eten, alles mogen doen wat hij wil, ja daar kan je je kindje zeker te veel mee verwennen. 
Jullie zoontje is slechts 1 jr, dat is nog jong! Het is juist belangrijk dat hij zich veilig voelt en ruimte heeft om zich te ontwikkelen. Op een gegeven moment komt vanzelf de "zelf doen" fase (1.5-2jr). Onze oudste van 4jr is heel zelfstandig, maar ook hij vraagt savonds na het eten, "mama, kunnen we nog even knuffelen?", gewoon even samen op de bank zitten, arm er omheen en ff kletsen. Heerlijk toch.
Misschien kan je partner wat meer activiteiten alleen met jullie zoontje ondernemen (mocht hij dat nog niet zo vaak doen). Maar hier is soms een paar weken alles papa papa papa en dan opeens weer een periode mama mama mama.
Succes!
 
Hoe bedoelt hij te soft?


1. Ben je een moeder die z'n behoeftes beantwoord. Mag hij lekker aan jou hangen en zich veilig voelen en weten dat je er altijd voor hem bent.


2. Ben je een moeder die overal bovenop zit. Zorgt dat hij niet valt, niet van z'n zijde wijkt in de speeltuin en de ballenbak blokkeerd voor andere kinderen omdat je er persee bij moet zitten.


1. Zo zou het ook gewoon moeten zijn en idd super ouderwets en onnatuurlijk om je kindje dan maar een beetje te laten bungelen...
2. Misschien bedoelt hij dat je te beschermend bent op deze manier?
Zou het gewoon eens bespreken wat hij nou eigenlijk bedoelt en hoe hij het dan zou willen zien.
Je schoonvader moet zich er sowieso niet mee bemoeien!
 
Terug
Bovenaan