Zoon vaak aan de borst. Wanneer kan ik dan kolven?

Mijn zoon is 14 weken oud, en ik ben weer langzaam aan het werk. Ik ben nanny, en gelukkig kan ik hem meenemen. Ik kan dus gewoon borstvoeding blijven geven zonder elke dag allemaal flesjes te hoeven voorbereiden.

Maar ik wil graag dat Salomon op maandagmiddag bij mijn moeder is (in de buurt van werk), en op donderdagavond door mijn zus op bed wordt gelegd.

Salomon vraagt nu nog vaak om de twee à tweeënhalf uur om de borst, dus zo'n 9-12 voedingen per dag. En 's avonds wil hij graag clusteren voordat hij gaat slapen. Hij slaapt de hele nacht, maar wil wel nog steeds vaak voeden, meestal niet langer dan drie uur tussen droomvoedingen door.

Ik wil dus graag voor deze twee dagdelen minstens 250ml hebben klaarliggen. Maar ik kom er niet echt aan toe om regelmatig te kolven, met de korte tijd tussen voedingen, werk, klusjes in huis, en natuurlijk lekker gezellig met Salomon spelen...

Heeft er iemand ook ervaring met kolven tussen frequente voedingen door? Hebben jullie tips voor mij?

In principe heb je 's ochtends bij het wakker worden het meeste melk, meer dan de baby nodig heeft.
Dus het beste kan je voor de eerste voeding kolven, om een voorraad aan te leggen.
Voor de voeding, omdat de baby veel vakkundiger is in je borst goed legen, dan een kolf ooit zal zijn.

Deze voorraad kan je overigens eventueel ook inzetten voor 's nachts. Zodat je man ook een keer op kan om te voeden. (Houdt er wel rekening mee in de planning dat je man geen borstvoeding hormonen heeft, die de voeder weer in slaap helpen. En kies een vaste tijd, want wanneer je een voeding overslaat, bouwt je lichaam dat tijdstip af.)

Bedankt voor de tips!

Papa is nu vijf weken op reis voor zijn werk, dus ik moet het nu even alleen doen. De nachtvoedingen zijn dus allemaal voor mij. Bovendien wonen we maar parttime samen, omdat we allebei een kleine flat hebben. Papa is dus de helft van de week bij ons, als hij in Nederland is.

Even hier antwoord op je bericht bij de vraag over alleen in bad, anders krijgt diegene notificaties voor dingen die niet met hun vraag te maken hebben.

Bedankt voor je belangstelling! De bevalling ging goed, ben ook redelijk hersteld, denk ik. Salomon doet het goed qua gewicht, al zakt hij wel naar de -1. Volgens CB niks om zorgen over te maken. Hij is ook wat korter dan gemiddeld.

Ik heb wel mijn handen vol aan hem! Hij laat zich heel moeilijk wegleggen overdag. Slaapt het liefst op de arm/draagdoek of in de wagen. Als ik hem wegleg kan hij snel wakker worden met een paniekerig huiltje, zelfs als ik nog in de kamer ben Dat vind ik wel zwaar. In de ochtend lijkt hij wat makkelijker weg te leggen te zijn.

Bedankt voor de tips!

Papa is nu vijf weken op reis voor zijn werk, dus ik moet het nu even alleen doen. De nachtvoedingen zijn dus allemaal voor mij. Bovendien wonen we maar parttime samen, omdat we allebei een kleine flat hebben. Papa is dus de helft van de week bij ons, als hij in Nederland is.

Even hier antwoord op je bericht bij de vraag over alleen in bad, anders krijgt diegene notificaties voor dingen die niet met hun vraag te maken hebben.

Bedankt voor je belangstelling! De bevalling ging goed, ben ook redelijk hersteld, denk ik. Salomon doet het goed qua gewicht, al zakt hij wel naar de -1. Volgens CB niks om zorgen over te maken. Hij is ook wat korter dan gemiddeld.

Ik heb wel mijn handen vol aan hem! Hij laat zich heel moeilijk wegleggen overdag. Slaapt het liefst op de arm/draagdoek of in de wagen. Als ik hem wegleg kan hij snel wakker worden met een paniekerig huiltje, zelfs als ik nog in de kamer ben Dat vind ik wel zwaar. In de ochtend lijkt hij wat makkelijker weg te leggen te zijn.
Ja bij onze dochter ging het ochtend dutje ook het makkelijkst. Dat was voor mij het veiligste moment om zelf te gaan douchen, want dan sliep ze meestal wel eventjes door.
Ik vond die periode ook best zwaar. En dan had ik wel mijn behulpzame partner gewoon in huis (buiten werktijd).

"Redelijk hersteld, denk ik?" Waar ligt de twijfel? Heb je nog ergens last van? Zorg goed voor jezelf. Ik weet dat dat bijna onmogelijk is met een kind van die leeftijd, maar het is wel belangrijk.

Als het CB geen zorgen maakt om het gewicht, en alles verder relatief normaal verloopt, betekent de afwijking naar onder waarschijnlijk gewoon dat je zoon niet de langste zal worden.

Veel sterkte, de slapeloze nachten gaan ooit een keer over. Je bent goed bezig mama!

Terug
Bovenaan