Zoon van 5 kent de kleuren nog niet!

Hallo,

Mijn zoon van 5 kent nog niet alle kleuren. Van school uit het verzoek deze met hem te oefenen. Het lijkt wel of we na een dag oefenen de kleuren even geprogrammeerd zijn, maar de volgende dag weer abrupt weggezakt zijn. Volgens zijn juf is het in groep 3 - waar hij naartoe  gaat - echt een must alle kleuren te kennen. Wij als ouders oefenen ons rot! Belonen met iets lekkers als hij de juiste kleur geraden heeft, we hebben met hem tekeningen ingekleurd, kleuren die hij  'tegenkomt' benoemen en er ook een extra benaming aankoppelen (bv. rood = aardbeienkleur enz.) Eigenlijk weten we niet hoe we dit moeten 'oplossen'. Is het iets van zijn leeftijd? (hij is nl. een vroege leerling)...Zo zijn er nog meer vragen. Weet iemand hier iets vanaf en hoe we de kleurenkennis bij mijn zoon kunnen zouden  'inprogrammeren'? Tips en adviezen zijn zeer welkom.
P.s. hij is niet kleurenblind....denken we, want hij weet af en toe wel een kleur te benoemen.
 
Beetje laat van de juf om nu nog eens jullie te melden dat hij de kleuren niet kent...
Ach, gewoon blijven oefenen, dan komt het vanzelf. Doe het met boekjes, en inderdaad de dagelijkse dingen die hij tegenkomt. Blijf het benoemen.
 
Hoi,

Ben het helemaal met Sjana eens. Gewoon spelenderwijs blijven oefenen en alles benoemen. Ben eigenlijk benieuwd welke kleuren hij niet kent. Kent hij een aantal duidelijke kleuren? Kent hij wel de kleuren wit, zwart en geel? Zegt hij bij oranje bijvoorbeeld rood en bij blauw bijvoorbeeld paars? Of zegt hij echt een geheel andere kleur? Er bestaat ook zoiets als een soort kleurendyslexie. Als hij om de kleuren niet naar groep 3 zou gaan, zou dat te gek voor woorden zijn. Ook zonder de kleurenkennis kan hij het goed redden in groep 3. Als hij nog een jaar in groep 2 zou moeten zitten om alleen de kleuren nog te kunnen leren, dan is daar op school iets goed mis!

Succes ermee en zorg ervoor dat je je niet laat afschepen!

Groetjes Marieke
 
Ben het helemaal met Marieke eens!
Zou niet weten waarom hij het in groep 3 niet zou redden. Ik denk dat het juist dan heel snel gaat met het kennen van de kleuren.
Komt vast helemaal goed. Inderdaad van die kleurendislexie had ik ook nog door me heen laten gaan!
Succes!
 
hallo verabera,
Maak je niet al te veel zorgen om de kleurenkennis van je zoon die van mij wist het in groep 1 en 2 ook nog niet maar  dat  is allemaal goed gekomen ze blijven daarom echt niet zitten tenzij het kind nog klaar is voor groep drie omdat ie bv nog te speels is.
gr. jabive
 
stomme vraag he maar kan hij niet toevallig kleurenblind zijn???????
komt vaker vor dan mensen denken...
meeste ouders en ook leraren denken daar niet aan...
vaak noemen ze dan wel wat kleurtje maar dat komt door het vele opnoemen
en donker en licht kunnen ze dan wel vaak onderscheiden als in geel wit op zwart..
 
hallo vera
mijn zoontje kende de kleuren ook niet in groep 1,toen heb ik een kleurentoren gekocht een soort spelletje.en op een rustige manier geoefend geen druk.na 2 maanden wist hij alle kleuren,ik oefende wel veel op een speelse manier bijvoorbeeld als hij achter op de fiets zat zei ik welke kleur is het gras?
of wat voor een kleur heeft die auto?met het gevolg dat hij het leuk vond en een spelletje ervan maakte.op school deden ze heel moeilijk erover,zowie zo doen ze heel moeilijk met pijn en moeite mocht hij naar groep 2 terwijl hij in november 6 jaar wordt.late leerling ze weten nog niet zeker of hij wel naar groep 3 mag volgend jaar ze kijken dit jaar nog ff aan.s6 ermee

groetjes britt
 
Terug
Bovenaan