zoonlief slaat

vraagje,is er iemand die ook zo'n loshandige  peuter heeft???en evt oplossing......  mijn zoontje slaat bij het minste geringste. als een ander kindje iets heeft wat hij wil dan vraagt hij het niet eens maar slaat direkt... hij slaat mij ook wel eens zo uit het niets. andere kinderen zijn soms ook wel eens bang van hem als hij boos is slaat hij ook uit frustratie. ik heb als van alles geprobeerd: nee zeggen....straf stoeltje....exuses aan bieden.   zelf een tik terug geven(terwijl dit echt tegen mijn gevoel in ging) hij slaat me dan gewoon nog een keer! help want ik word hier echt heel erg moedeloos van..
 
Hoi,
Je hebt er niet bij verteld hoe oud je zoontje is...
Onze zoon is vandaag net 2 jaar geworden. Hij slaat mij af en toe, soms neiging tot bijten. Op de creche heeft hij 2 kinderen die af en toe slachtoffer zijn van zijn bijt-gedrag. Dit gebeurt in een spel-situatie waarin hij niet echt lijkt te bijten om iemand pijn te doen, maar meer omdat hij in het nauw zit. Ik zie het als een daad die hij uitvoert omdat hij de woorden er niet voor heeft óf omdat hij grenzen aan het opzoeken is.
De oplossing is om heel consequent te blijven. Bijvoorbeeld 3 keer waarschuwen en bij de 4e keer "straf" geven. Ik benoem het ook altijd bij onze zoon: mag je bijten? Nee, je mag niet bijten, dat doet pijn. En dan vraag ik hem weer "mag je bijten?" en dan wil ik graag van hem het antwoord "nee mama" horen. Dat gebeurt nu nog niet, maar hij lijkt het wel steeds beter door te hebben. Heel af en toe geeft hij het antwoord "nee". Ik hoop dat dit zijn vruchten op termijn zal afwerpen.

Sterkte!
 
Drie keer waarschuwen is te veel. 1, of maximaal 2 keer waarschuwen en dan straffen. Drie keer waarschuwen en de 4e keer straf geven is voor de meeste kinderen niet consequent genoeg.
En wat het strafstoeltje betreft: het kan weken duren voordat ze dat doorhebben (zo tegen de 2 jaar/ vanaf 2 jaar kun je er mee beginnen.
Ons zoontje begint het nu te leren dat hij daar op moet blijven zitten (wil nog wel eens er af gaan) en  ook nu pas helpt het op het sla- schop en gilgedrag een beetje tegen te gaan. Hij  is in ieder geval voor een  tijdje (een uur of  langer) weer te hanteren. En dan hoef ik soms maar te zeggen: denk erom, anders ga je op de gang, en het is over.  Ze gaan vaak pas na een paar weken de straf begrijpen, maar alleen als je het héél consequent volhoudt. En niet na een paar dagen proberen maar denkt: het helpt toch niet. Nu weet ik niet hoe lang je het volgehouden hebt natuurlijk....je moet het wel weken volhouden voordat je resultaat ziet!
Succes!
 
hallo,
jammer dat de leeftijd er niet bij staat.
ik vind het belangrijk dat als je je kind corrigeerd, het beet pakt en je aankijkt.
dan zeg je hem je mag niet slaan(etc.), als je weer slaat ga je de hoek in(of op de stoel)
net wat je prettig vind) daarna kan je je kind even af leiden door het uit de situatie te halen. blijf zelf niet boos! ga gewoon verder met wat je deed. doet hij het weer dan de hoek in zeg duidelijk dat hij niet mag slaan en daarom de hoek in moet. na 2 min. eruit halen. weer aan kijken en beet pakken en zeegen je mag niet slaan anders moet je de hoek weer in. en het samen goed maken (excusses maken,kusje geven)
het kan zijn dat hij niet weet hoe hij contact moet maken en het dus daarom afpakt( dit gebeurd vaak als het kind het nog niet goed onder woorden kan brengen wat hij nou wilt)
of dat het een schreeuw om aandacht is, negatieve aandacht is ook aandacht!
ik werk zes jaar met kinderen en heb zelf 2 kids 3 jaar en de ander 2 mnd.
het  is  moeilijk en vermoeiend, maar blijf consequent
herhalen herhalen houdt wel 1 methode aan, dan pas weten ze wat de gevolgen zijn van hun daden.
succes
 
Terug
Bovenaan