Zoontje 17 maanden wijst niet

<p>Dag ouders, ik maak zorgen om mijn zoontje en zoek mss wat ouders met ervaring.</p><p>Mijn zoontje is nu 17 maanden en is een heel slechte slaper. Om dit eens te bespreken hadden we een consultatie bij een kinderpsycholoog. Toen ze polste naar zijn ontwikkeling maakte ze zich zorgen over het feit dat hij niets aanwijst. Blijkbaar is dit heel belangrijk naar latere communicatie toe.</p><p>Ze heeft ons doorverwezen naar een vzw die kinderen met autisme begeleid, maar we kunnen daar pas in juli terecht.</p><p>Praten doet hij ook nog niet, wel veel brabbelen, soms horen we in de verte een ‘mama’ en ‘papa’, maar zeker zijn we niet. </p><p>Zijn er ouders die hiervoor ook hulp hebben moeten zoeken? Of die me wat kunnen geruststellen? ?</p><p>Alvast bedankt! </p>
 
Maakt je kindje op een andere manier contact naar je om je aandacht op iets te richtend ipv te wijzen? Hoe ervaar je het contact verder met je kindje?
Het klopt dat wijzen belangrijk is, is een voorwaarde voor communicatie. Maar er zijn meer voorwaardes om communicatie tot stand te laten komen zoals oogcontact, beurtgedrag, wederzijds contact. Als dit verder allemaal goed gaat, zou ik me niet zoveel zorgen maken dat je kindje niet iets aanwijst. Er zijn meerdere manieren waarop een kind een ouders ergens op de wijzen.
 
Oei ik zie je reactie nu pas! Hij maakt vlot oogcontact, maar wat bedoel je precies met beurtgedrag? 
Hij zoekt zelf vooral contact door naar me toe te lopen en zijn armpjes omhoog te doen... Maar ik weet niet of het dit is wat je bedoelt? 
 
Terug
Bovenaan